دوران ناامیدی در بازار سهام به سر آمده

دوران ناامیدی در بازار سهام به سر آمده

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه اجرای بسته خروج از رکود دولت همسو با حذف تحریم‌ها می‌تواند به بازگشت دوباره امید در بازار سهام بینجامد، تصریح کرد: اگر سهامداران تا پایان امسال صبوری کنند، می‌توانند ضرر خود را جبران کنند.

مصطفی حقیقی مهمانداری، از اجرای بسته خروج از رکود دولت با عنوان به کارگیری سیاست‌های انبساطی در اقتصاد یاد کرد و افزود: اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر دوران سختی را تجربه کرده و این در حالی است که با وجود کنترل تورم، از تبعات تورم جهانی بی‌تاثیر نبوده است.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه کنترل تورم به دنبال خود رکود را نیز به دنبال دارد، عنوان کرد: تحمیل رکود بر فضای کسب و کار کشور باعث تشدید فضای انقباضی در اقتصاد کشور شده و زندگی مردم را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی افزود: شبکه بانکی کشور در حالی مجبور به ذخیره‌گیری در حساب‌های خود شد که طی سال‌های گذشته بانک‌ها بدون توجه به حجم مطالبات معوق و ذخایر ناشی از مطالبات مشکوک‌الوصول اقدام به تقسیم سود نقدی کردند.

وی گفت: این در حالی است که ذخایر مشکوک‌الوصول به نوعی هزینه تلقی شده و باعث کاهش سودآوری عملیاتی بانک‌ها و شرکت‌های تابعه آنها می‌شود که به تبع این موضوع افت قیمت سهام بانک‌ها در بورس را در پی دارد.

رئیس هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس تهران با بیان اینکه بازار سرمایه و اقتصاد کشور دوران سخت رکود را طی 20 ماه متوالی تحمل کرده، عنوان کرد: با اصلاحاتی که دولت به منظور تحریک تقاضا و ایجاد رونق در اقتصاد به کار خواهد گرفت، می‌توان امیدوار بود که دوران سخت رکود در کشور به پایان رسیده است.

وی افزود: از سوی دیگر با گشایش‌هایی که پس از عملیاتی شدن اجرای توافق برجام هسته‌ای در سال 95، روی خواهد داد و تسهیل روابط تجاری بانک‌ها همسو با فعال شدن تجارت آزاد در کشور می‌توان امیدوار بود که پول‌های بلوکه شده کشور در اقتصاد به جریان افتاده و همزمان با‌ آن سرمایه‌‌گذاران خارجی نیز امکان سرمایه‌گذاری در کشور را داشته باشند.

حقیقی مهمانداری گفت: بورس به عنوان آیینه تمام‌نمای اقتصاد کشور چنانچه انتظار بهبود زیرساخت‌های اقتصادی را احساس کند، می‌تواند بازتاب‌دهنده آغاز رونق در کشور باشد. در حال حاضر نیز اقدامات دولت نوید پایان دوران سخت بازار سرمایه را نوید می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور به ثمر خواهد رسید.

وی بر این باور است که بازار سهام در حال حاضر از لحاظ روانی وزن سیاست‌های دولت و نیز حذف تحریم‌ها را در قیمت سهام تنزیل کرده و از پیش خور شدن قیمت‌ها در بازار هنوز خبری نیست.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افت قیمت سهام بانک‌ها طی 20 ماه گذشته اگر چه به کاهش قیمت سهام به کمتر از ارزش ذاتی آن انجامیده، اما از سوی دیگر باعث تقویت بنیه مالی بانک‌ها شده است.

وی گفت: در این زمینه باید گفت اگر چه سود عملیاتی بانک‌ها در دوره‌های مالی اخیر کاهش یافته اما با تقویت شدن بنیه مالی آنها در آینده منجر به ایجاد بازدهی و افزایش ارزش سهام بانک‌ها با کاهش ریسک عملیاتی آنها خواهد شد.بنابر این سهامداران می‌توانند با امیدواری بیشتری سرمایه‌گذاری کنند.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سهام در بورس با کاهش به زیر ارزش ذاتی در حداقل کف قیمتی ممکن قرار گرفته است، عنوان کرد: با توجه به امیدواری که بازار از سیاست‌های اقتصادی دولت و متغیرهای کلان سیاسی و اقتصادی به دست آورده با رشد سریع و مداومی همراه شده که به نظر می‌رسد، در صورت عدم وقوع رخداد تأثیرگذار جدیدی تا پایان سال جاری تمام بازدهی‌های از دست را جبران کند.

وی گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاران بسیاری از آن سوی مرزها خواهان ورود به بازار سرمایه ایران هستند و این در حالی است که در صورت به کارگیری ظرفیت تولید در کارخانجات مواجه شده با رکود و نیز حرکت بخش مسکن می‌توان به گردش ارقام قابل توجهی از نقدینگی در اقتصاد کشور امیدوار بود.

وی بر این باور است که سرازیر شدن منابع سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد ایران در حالی امکانپذیر خواهد بود که آرامش و امنیت سرمایه‌گذاری با افق برنامه‌ریزی‌ها روشن بوده و بتوان با اطمینان بیشتری به آینده نگریست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، حقیقی مهمانداری با ابراز خوش بینی از چشم‌انداز بازار سرمایه گفت: امید در بازار سرمایه ایران دمیده شده و انتظار می‌رود با تداوم روند امیدواری که در بازار سهام ایجاد شده شاخص کل بورس تا شب عید امسال در محدوده 70 هزار واحدی و حتی بالاتر از آن قرار گیرد، در این زمینه می‌توان به سهامدارانی که تا کنون با زیان‌های سنگینی مواجه شده‌اند، این توصیه را داشت که در صورت صبوری و تداوم سهامداری می‌توانند بازدهی‌های از دست رفته خود را دوباره باز یابند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا