درآمد نفت فقط به اندازه یارانه نقدی و حقوق

درآمد نفت فقط به اندازه یارانه نقدی و حقوق

میانگین قیمت فروش هر بشکه نفت ایران در ۲ سال آینده در حالت خوشبیانه حدود ۶۰ دلار خواهد شد. در صورتی که ایران بتواند روزانه حتی 1.5 میلیون بشکه نفت صادر کند درآمد روزانه‌اش معادل ۹۰ میلیون دلار و درآمد سالانه‌اش برابر با ۳۲ میلیارد دلار از نفت خواهد شد.

اگر دولت ایران در ۲ سال آینده همچمان به پرداخت یارانه نقدی به میزان فعلی ادامه دهد و ارزش هر دلار نیز معادل ۳۴۰۰ تومان باشد ایران باید ۱۲ میلیارد دلار از درآمد نفت یعنی ۳۶ درصد آن را به این یارانه‌ها اختصاص دهد. گفته می‌شود. جمعیت کارکنان دولت در حال حاضر نزدیک به ۴ میلیون نفر است. در صورتی که میانگین حقوق پرداختی دولت به کارکنان در سال ۱۸ میلیون تومان باشد، باید هر سال ۷۲ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت کند. در صورتی که نرخ هر دلار بطور میانگین در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ باید حدود ۲۰ میلیارد دلار نیز در این حوزه پرداخت داشته باشد. به این ترتیب در ۲ سال آینده با احتساب قیمت هر نفت ۶۰ دلار، دولت فقط توانایی پرداخت مزد و حقوق و یارانه نقدی را دارد و برای اداره جامعه در حوزه‌های دیگر مثل هزینه‌های دفاعی، هزینه‌های ساخت و ساز مراکز آموزشی، بهداشتی و سایر هزینه‌های عمرانی از منابع دیگر باید درآمد به دست آورد.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ساعت ۲۴، محسن قمصری معاون امور بین‌الملل وزارت نفت در تازه‌ترین گزارش خود از چشم‌انداز بازار نفت گفته است: بازار نفت خام به بازاری غیرقابل پیش‌بینی تبدیل شده است. در حالی که نوسان این بازار درگذشته در حد چند سنت بوده است، این روزها، نوسان در حد چند دلار است.
او با بیان اینکه بازار نفت به بازار ضعیفی تبدیل شده است، گفت: «این بازار اکنون با یک میلیون بشکه نفت مازاد روبه‌روست و یک میلیون بشکه نیز مازاد پنهان وجود دارد. خبر افزایش عرضه نفت ایران که آقای زنگنه آن را یک میلیون بشکه برآورد می‌کند هم در این بازار اثرگذار بوده است.» قمصری افزود: «چندین سال نفت بالای ۱۰۰ دلار سبب شده است که تولید از مخازن غیراقتصادی نیز اقتصادی جلوه کند، در عین حال قیمت بالا مصرف را بهینه کرده و سوخت‌های جایگزین مورد اقبال واقع شده است.»
معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، افزود: «پیش‌بینی نمی‌شود که ظرف سه سال آینده، قیمت نفت به روزهای اوج خود بازگردد. جالب است بدانید که ژاپنی‌ها مصرف نفت خود را از ۵ میلیون بشکه به 3.5 میلیون بشکه در روز رسانده‌اند. و اروپایی‌ها نیز 1.5 میلیون بشکه از میزان مصرف خود کاسته‌اند.» قمصری ادامه داد: «من از چند سال قبل اعلام کرده بود که نفت بیش از ۱۰۰ دلار به ضرر کشور تمام می‌شود.» او گفت: «ظرف سال‌های گذشته، عرضه‌کنندگان جدیدی وارد بازار شدند و مهم‌تر آنکه امریکا وابستگی خود را به نفت خاورمیانه کاهش داد. مصرف کنونی امریکا در حال حاضر به ۱۷میلیون بشکه می‌رسد که ۱۰ میلیون بشکه از آن را از منابع خود تامین می‌کند. این کشور همچنین قانون منع صادرات نفت خام را دارد.»
این مقام مسوول در شرکت ملی نفت اعلام کرد: «در خوشبینانه‌ترین حالت، قیمت نفت تا دو سال آینده حول ۶۰ دلار می‌چرخد. اما این پیش‌بینی هم وجود دارد که تا سال ۲۰۲۵ وضعیت به همین منوال باشد و از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ خاورمیانه تنها منبع تامین‌کننده نفت خواهد بود.؛ مگر آنکه تغییر در نوع سوخت مصرفی ایجاد شود.» او گفت: «ما باید توجه خود را به تولید گاز معطوف کنیم؛ چرا که دنیا برای تولید الکتریسیته به گاز متکی خواهد بود.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا