"برخی جای فضیلت و رذیلت را اشتباه گرفته‌اند"

رئیس مجلس گفت: قطعا نقش بی‌بدیل رهبر انقلاب در موضوع هسته‌ای در ذهن ملت ایران و تاریخ خواهد ماند.

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در نطق پیش از دستور خود در سخنانی ضمن تسلیت شهادت امام حسین (ع) و امام سجاد(ع) و یاران باوفای ایشان در سخنانی گفت: از حضور یکپارچه مردم در ایام سوگواری آن حضرت که حکایت از عشق عمیق ملت به خاندان رسالت داشت، سپاسگذاری می‌کنم.

وی افزود: همچنین لازم می‌دانم مجددا از نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس جمهور درباره پرونده هسته‌ای ایران سپاسگذاری کنم که به موقع، جامع، دقیق راه را روشن کردند و لازم می‌دانم این نکته را بار دیگر بیان کنم که موضوع هسته‌ای ایران که بیش از دو دهه تلاش را در بر دارد، نمودی از روحیه علمی ایرانیان است که پس از انقلاب اسلامی در مسیر اعتلا قرار گرفت و در این تلاش نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی، رهبر معظم انقلاب بسیار موثر و پیش‌برنده بود. در دولت‌های مختلف و حوادث گوناگون ایشان همواره پشتیبانی هسته‌ای از نظر دانش علمی را به پیش می‌راندند.

لاریجانی تصریح کرد: در این 12 سال که غرب با ماجراجویی خود چالش‌هایی را در مسیر حرکت علمی هسته‌ای ایجاد کرد، رهبری معظم بود که با حمایت خود پایداری ملت را در مقابل این ستم غرب ساماندهی کرد و در مقطع فعلی هم با نقش هدایتگر و به موقع در هدایت مذاکرات، چارچوب‌های روشنی را تعریف و در نهایت با تایید خود و ضوابط مشخص در اجرا، پرونده طولانی هسته‌ای را به سرانجام رساندند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه قطعا نقش بی‌بدیل رهبر انقلاب در موضوع هسته‌ای در ذهن ملت ایران و تاریخ خواهد ماند، اظهار داشت:‌ توجه و تاکید ایشان به مصوبه مجلس شورای اسلامی و توجه به تلاش‌های کمیسیون مربوطه و سایر کمیسیون‌ها و همه نمایندگان مجلس و توصیف مصوبه مجلس به قانونی محتاطانه که راه درست را پیش پای دولت قرار داد، هم نشانگر ارزش کار ستودنی نمایندگان است و هم دقت نظر رهبری بر ارکان، این امر مهم را نشان می‌دهد که باید در مسیر درستی در کشور به نتیجه برسد و منزل آخر آن تصویب در مجلس بود.

لاریجانی ادامه داد:‌ البته خالی از لطف نیست که اشاره‌ای به نکته‌ای داشته باشم که یکی از همکاران در نوشته خود درج کرده است و تصور نموده که محتاطانه صفتی است که در آن تعریضی است و به نحوی جسورانه را صفتی با فضیلت تلقی نموده‌اند. بنده که در این شتاب اخلاقی نیافتم که محتاطانه را صفتی از جنس رذایل بپندارم و در عوض جسورانه را صفتی از جنس فضائل بدانم و این از عجایب روزگار است که برخی جای فضیلت و رذیلت را اشتباه گرفته‌اند.

وی در ادامه به بندهای 9 گانه رهبر انقلاب و الزامات ایشان در اجرای برجام و نامه به رئیس جمهور گفت: اشارات رهبری در مسائلی که مورد تاکید قرار دادند به بندهایی از قانون مجلس با اسم و رسم بندها و گاه اشاراتی به بندها به قید آنها، همگی حکایت از اهمیت کار نمایندگان و تصمیم به موقع آنان دارد که از همت عالی نمایندگان سپاسگذاری می‌شود که در یک مقطع حساس و تاریخی که دشمنان اسلام به دنبال بهانه‌گیری بودند، با اقدامی سنجیده، هم راه گستاخی را بر آنان بستند و هم راه ملت را هموار کردند تا از شرایط سخت تحریم‌ها عبور شود.

رئیس مجلس اضافه کرد: این موضوع و نهایتا تدبیر رهبری در ابلاغ تایید مصوبه شورای عالی امنیت ملی با ملاحظات آن، جایگاه پراهمیت رهبری کشور در مسائل استراتژیک را نشان می‌دهد و این امر از ابتکارات برجسته در قانون اساسی کشور است که مسائل استراتژیک امنیت ملی کشور، جایگاه طراحی و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و نهایتا تایید نهایی آن روشن و صرفا با نظر رهبری قطعیت می‌یابد که نمونه آن موضوع هسته‌‌ای بود که در همین مسیر به ساحل تصمیم‌گیری نهایی رسید.

لاریجانی با تاکید بر اینکه طبعا در مسئله هسته‌ای قوای مختلف سهم داشتند و سهم قوه مقننه در این امر برجسته بوده است، افزود: اما دیده شده است که برخی قبل از اظهار نظر رهبری در این امر که موضوع هسته‌ای از اموراتی است که به دست رهبری باید به سرانجام برسد، رد و آن را ظلم مضاعف دانستند. خیلی تعجب‌آور بود، البته با اقدام رهبری در این نامه علی‌القاعده برای این حرف‌ها جای باقی نماند ولی نص قانون اساسی این امر را روشن می‌کند که پرونده‌هایی که در سطح شورای عالی امنیت ملی مطرح است جز با تصمیم نهایی رهبری قابل اجرا نیست.

وی ادامه داد:‌در مسیر بررسی‌های این طرح در مجلس که در جلسات متعدد در خارج از صحن علنی و هماهنگی‌های متعدد دو فراکسیون و هماهنگی‌ها با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مسائلی مطرح شد که شاید در این مقطع لزومی به بحث درباره آن نباشد.

لاریجانی در همین زمینه افزود: موضوعات بررسی برجام در مجلس درجای خود باید مورد توجه قرار گیرد که از جمله آن این است که آنچه را که بنده مستقیما برای نمایندگان نقل کردم، همگی در کمال صحت و اتقان بود و برخی حرف‌های رسانه‌ای که عده‌ای آن را رد و تکذیب کردند، به هیچ وجه قابل قبول نبوده و نیست زیرا بنده ظاهرا یک موجود زنده هستم و نمی‌توانم در حضورم در جلسه‌ای تخیل کرده باشم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، وی اضافه کرد: گاه چیزهایی نفی می‌شود که انسان دچار حیرت می‌گردد. در اینجا باید به یک نکته توجه دهم که قدری برای بنده سخت و غیرقابل باور بود و آن این نکته است که در مقطع تاریخی کشور که موضوع حساسی که دو یا سه سال ذهن جامعه را گرفته و در رسانه‌ها و کمیسیون‌های مربوطه و کمیسیون‌های مختلف مجلس بحث شده و مورد بررسی قرار گرفته و در مجلس در جلسات علنی و غیرعلنی مطرح بوده، در گام‌های نهایی نیازمند همکاری، همفکری و همراهی کلیه ارکان کشور بود و تمهیداتی هم در این زمینه انجام گرفت که در کلیت کشور تصمیم درست گرفته شود که منافع ملی ملت نیز حفظ گردد که طبعا برای این کار مهم احتیاج به بحث‌ها و توافقاتی در خارج از صحن بود تا بحث‌هایی طولانی که در ظرف کار مجلس نمی‌گنجد آنجا صورت گیرد.

لاریجانی با طرح این سوال که چرا باید به تعهدات پایبند نبود، گفت: مگر توافق در متن صورت نگرفته بود، چرا عده‌ای مطلب را طور دیگری جلوه دادند؟ چرا آنچه که توافق شد به موقع به دوستان خود منتقل نکردند؟ اینگونه با مسائل مهم که با سرنوشت کشور مربوط است، برخورد کردن ضعف و بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند. بنده نمی‌خواهم به این مسائل بپردازم اما مسائلی را نشان داد که قابل تامل برای همگان شد، از آن مهمتر این عدم پایبندی را به نحوی دیگری به دیگران منتقل کردن، کار خلاف دیگری است و بنده نمی‌خواهم این امور را باز کنم اما آقایانی که مرتبا نفع و تکذیب می‌کنند بدانند که بر کار خلاف خود بار جدیدی می‌نهند و نقض عهد را نمی‌توان با فرار به جلو به گردن دیگران انداخت.

رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، برخی اظهارات مقامات سعودی در دشمنی با ایران است،  البته امروز از حد عادی دیپلماتیک خارج شده و به نظر می‌رسد رفتار توام با عصبانیت آنان، متاثر از نتایج اقدامات غلطی است که در منطقه داشته‌اند. سال‌ها است که ستیز با دولت سوریه را پیشه خود قرار دادند و با حمایت از تروریست‌ها، هم جان و مال مردم سوریه را آماج هوای خویش قرار دادند اما به نتیجه نرسیدند، البته به اقتصاد مردم سوریه صدمه زدند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا