44 هزار اتومبیل فروش نرفت +سند

44 هزار اتومبیل فروش نرفت +سند

مجموعا 216 هزار و 140 خودرو تولید شده توسط ایران خودرو در 6 ماه اول امسال به فروش رفته که نسبت به خودروهای فروش رفته در سال قبل، 18 درصد کاهش را نشان می دهد که عمده آن مربوط به تولید نشدن گروه پیکان است.

 اما با مقایسه تعداد خودروی تولید شده در 6 ماه اول امسال که شامل 260 هزار و 642 دستگاه بوده با 216 هزار خودروی فروش رفته در همین مدت، مشخص می شود که 44 هزار و 502 دستگاه اتومبیل تولید شده توسط ایران خودرو، فروش نرفته است.
 یکی از موضوعاتی که طی ماههای اخیر در افکار عمومی و رسانه مورد بحث جدی قرار می گیرد، کمپین نخریدن خودروهای ایرانی است. اگرچه این کمپین به علت گرانی این محصولات و عدم تناسب قیمت فعلی آن به کیفیت و خدمات ارائه شده، مطرح شده اما در عین حال، نباید از تاثیرات آن روی کارگران ایرانی شاغل در این کارخانجات و سودی که رقبای چینی از این وضعیت می برند، غفلت کرد.

ماجرا از آنجا داغ تر شد که وزیر صنعت به عنوان مسئول ارشد تولیدات کارخانجات ایرانی سازنده خودرو، در اظهاراتی تند، از عباراتی عجیب در توصیف حامیان این کمپین استفاده کرد که با واکنش شدید رسانه ها و حتی حامیان دولت مواجه شد. در عین حال، انتشار یک تصویر از پارکینگ ایران خودرو که مملو از خودروهای صفر کیلومتر بود نیز با بازتاب فراوانی همراه بود که مدیرعامل ایران خودرو، آنرا متعلق به بهمن 92 دانست و جدید بودنش را رد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صبحانه، به همین خاطر، اطلاع از میزان تولید و فروش خودروسازان ایرانی پس از راه افتادن کمپین و حواشی فوق، موضوعی است که برای رسانه ها و افکار عمومی اهمیت ویژه ای دارد. بررسی های صبحانه در این خصوص نشان می دهد طبق اعلام رسمی مسئولان یکی از 2 خودروساز بزرگ کشور، میزان تولید و فروش این شرکت در 6 ماه اول سال، قابل رصد و بررسی است.

بر اساس گزارش رسمی ایران خودرو درباره صورتهای مالی 6 ماه اول خود، تعداد 180 هزار خودرو در گروئه پژو تولید شده که نسبت به همین مدت در سال قبل حدود 10 درصد رشد را نشان می دهد. در گروه سمند نیز تعداد 42 هزار خودرو تولید شده که نسبت به سال قبل حدود 9 درصد کاهش را نشان می دهد. همچنین حدود 9 هزار ال 90 در این مدت توسط ایران خودرو تولید شده که این میزان نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد را نشان می دهد.

برای مشاهده تصویر اینجا کلیک کنید

برای مشاهده تصویر اینجا کلیک کنید.


از سوی دیگر، تعداد سوزوکی تولید شده در ایران خودرو طی 6 ماه اول سال 94 شامل 761 دستگاه بوده که نسبت به دوره قبل 1300 درصد رشد نشان می دهد. تعداد رانا های تولید شده نیز 9 هزار دستگاه بوده که 40 درصد کاهش را نسبت به همین مدت در سال گذشته نشان می دهد. "دنا"های تولید شده نیز شامل 10 هزار دستگاه است که نسبت به سال قبل 2360 درصد رشد نشان می دهد. همچنین وانت آریسان نیز به تعداد 9400 دستگاه در سالجاری تولید شده است.

بر اساس این گزارش رسمی، مجموعا در 6 ماه اول سال 94 تعداد 260 هزار و 642 دستگاه خودرو در ایران خودرو تولید شده که نسبت به 278 هزار دستگاه خودرو تولید شده در 6 ماه اول سال قبل، 6 درصد کاهش را نشان می دهد که عمده آن مربوط به تولید نشدن وانت پیکان است.

بخش مقدار فروش ایران خودرو در دو فصل اول سال نیز در این گزارش درج شده است که بر اساس آن، 154 هزار دستگاه پژو با افت فروش 3 درصد نسبت به مدت مشابه سال 93، 30 هزار سمند با افت فروش 34 درصدی، 6 هزار ال 90 با 5 درصد کاهش، 395 دستگاه سوزوکی با رشد 338 درصدی، 6500 رانا با کاهش 54 درصدی و 8 هزار دنا و 3 هزار آریسان که سال قبل تولید نمی شدند، به فروش رفته است.

با احتساب این موارد، مجموعا 216 هزار و 140 خودرو در 6 ماه اول امسال به فروش رفته است که نسبت به 265 هزار خودروی فروش رفته در سال قبل، 18 درصد کاهش را نشان می دهد که عمده آن مربوط به تولید نشدن گروه پیکان است. اما با مقایسه تعداد خودروی تولید شده در 6 ماه اول امسال که شامل 260 هزار و 642 دستگاه بوده با 216 هزار خودروی فروش رفته در همین مدت، مشخص می شود که 44 هزار و 502 دستگاه اتومبیل تولید شده توسط ایران خودرو، فروش نرفته است.

با توجه به تاکیدات مسئولان این شرکت مبنی بر طراحی یک برنامه خوب جهت افزایش کیفیت خودروهای تولید شده و نیز وام 25 میلیونی خودرو که جدیدا مصوب شده، باید دید تاثیر این برنامه ها در فروش بیشتر تولیدات بزرگترین خودروساز ایرانی چه خواهد بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا