جذابیت بالای تامین مالی از بورس کالا در مقایسه با سیستم بانکی

جذابیت بالای تامین مالی از بورس کالا در مقایسه با سیستم بانکی
مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان با توجه به فروش کمتر از یک دقیقه‌ای اوراق عرضه شده برای تامین مالی سرمایه در گردش این شرکت از طریق بورس کالا تاکید کرد: تامین مالی از طریق این بورس در مقایسه با سیستم بانکی از جذابیت و سرعت بالاتری برخوردار است. محمد اسعدی با یادآوری اینکه این شرکت توانست با استفاده از عرضه اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال منابع مالی جذب کند، گفت: مسیر پر پیچ و خم اخذ تسهیلات بانکی که تاکنون نخستین گزینه برای تامین مالی واحدهای تولیدی محسوب می‌شد، امروز با توجه به ایجاد شرایط تامین مالی از طریق بورس کالای ایران می‌تواند در درجه دوم قرار گیرد به‌طوری که بورس کالا با ارائه ابزارهای نوین مالی در مدت کوتاهی، جایگاه ویژه‌ای در میان تولیدکنندگان پیدا خواهد کرد. 

وی افزود: ابزاری که اکنون بورس کالای ایران با عنوان اوراق سلف موازی استاندارد از طریق آن تامین مالی شرکت‌ها را برعهده گرفته، به مراتب جذاب تر از تامین مالی از سیستم بانکی با سودهای کلان است. محمد اسعدی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری بورس کالا، توانستیم در مدت دو هفته، همه مقدمات تامین مالی را انجام دهیم و اوراق سلف موازی به‌عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی اسلامی کوتاه مدت توانست شرایطی را ایجاد کند تا این اوراق کمتر از یک دقیقه به فروش برسد. وی در ادامه به مزیت‌های تامین مالی اوراق سلف از طریق بورس کالا اشاره کرد و افزود: امروز توسعه ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه بیش از گذشته احساس می‌شود تا صنایع مختلف بتوانند از طریق این ابزار‌ها برای طرح‌های توسعه‌ای خود تامین مالی کنند، زیرا مزیت‌هایی همچون پرداخت نرخ بهره کمتر در کنار دریافت سود بیشتر و همچنین سرعت در اجرای مقدمات این طرح می‌تواند شرایط ساده و مناسبی را پیش روی تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی قرار دهد.

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان در ادامه به جایگاه بورس‌های کالایی در دنیا اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که سازوکارهای بازار سنتی دیگر جوابگوی مبادلات پر‌حجم بازار کالا نیست. وی تاکید کرد: از این رو دیگر کشورها نیز برای تامین مالی شرکت‌ها به سراغ راه‌اندازی بورس‌های کالایی و ابزارهای نوین مالی رفته‌اند و کمتر از سیستم بانکی در این زمینه استفاده می‌کنند که این موضوع تاثیر ویژه‌ای در رشد روند تولید آنها داشته است. اسعدی به همه تولیدکنندگان صنایع سیمانی توصیه کرد به جای از دست دادن فرصت‌ها، سریع‌ترین راه برای تامین نقدینگی از طریق بورس کالای ایران را انتخاب و هرچه زودتر مسیر روشن رونق اقتصادی را پیدا کنند. وی افزود: به‌طور طبیعی رشد و توسعه بازاری که براساس رقابت و شفافیت بنا شده در اقتصاد غیر‌شفاف دشوار است، اما روندی که بورس کالا با حمایت‌های دولت برای واقعی کردن قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا در پیش گرفته، بیانگر تثبیت جایگاه این بورس است و راه و روش روشن و شفاف آن می‌تواند در ایجاد اقتصاد سالم نقش بزرگی ایفا کند. روز دوشنبه عرضه اوراق سلف موازی استاندارد سیمان برای تامین مالی سرمایه در گردش شرکت سیمان سپاهان به میزان ۲۰۰ میلیارد ریال از طریق بورس کالا انجام شد و کمتر از یک دقیقه، همه اوراق عرضه شده به فروش رسید.


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا