ورود ایران به‌ بازار خرده‌فروشی LNG

ورود ایران به‌ بازار خرده‌فروشی LNG

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با تشریح جزئیات برنامه جدید ایران به بازار خرده فروشی LNG، گفت: برای ورود به این بازار بخشی از گاز ایران در عمان تبدیل به LNG می‌شود.

علیرضا کاملی درباره جزئیات برنامه ایران برای ورود به بازار خرده فروشی LNG گفت: قرارداد گازی با عمان دو مرحله دارد، یکی بحث مطالعات مهندسی پایه و مهندسی دریایی که این قرارداد امضا و پیمانکار انتخاب شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام اینکه پس از اینکه کار مهندسی ساخت خطو لوله دریایی انتقال گاز ایران و عمان به پایان برسد، دو طرف باید نسبت به انتخاب یک شرکت پیمانکار اقدام کنند، تصریح کرد: تا بحث ساخت خط لوله اجرایی شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود حدود دو سال زمان برای ساخت خط لوله نیاز باشد، اظهار داشت: بر این اساس، دو کشور توافق کرده اند تا بخشی از گاز صادراتی از محل این خط لوله به مصرف داخلی عمان و بخشی به تولید ال. ان. جی اختصاص یابد.

وی در پاسخ به این پرسش مهر که با اجرایی شدن این قرارداد ایران وارد بازار خرده فروشی ال. ان. جی خواهد شد، سهم ایران در بازار ال. ان. جی چگونه خواهد بود؟ بیان کرد: در شرایط فعلی حدود ۲۵ درصد ظرفیت تولید LNG کارخانه های عمان خالی است.

کاملی با بیان اینکه برنامه ریزی شده است بخشی از گاز صادراتی ایران که بتواند این ظرفیت خالی را تکمیل کند به LNG اختصاص دهیم، افزود: به عبارت دیگر، به نوعی وارد توافق جدید گازی با عمان می شویم که به نوعی هزینه حق العمل کاری به مالک کارخانه LNG در عمان از سوی ایران پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با یادآوری اینکه LNG دریافتی مربوط به ایران خواهد بود و بازاریابی آن با ایران است، اظهارداشت: البته به طور طبیعی از آنجا که عمان مشتریانی دارد و این کار به طور مشترک با این کشور است، راحت تر در بازار حضور پیدا خواهیم کرد.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: کل ظرفیت خالی تولیدی کارخانه LNG عمان حدود ۱.۵ میلیون تن در سال است که بخشی از این ظرفیت تولید در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، براساس این یادداشت تفاهمی که نزدیک به سه سال قبل بین وزرای نفت و انرژی ایران و عمان امضا شده بود، دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان آغاز شود.

حجم این قرارداد ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال است و قرار است خط لوله صادراتی گاز ایران از طریق رودان در استان هرمزگان به «صحرای سهار» در عمان وارد می‌شود و بعد به شبکه داخلی گاز عمان متصل شود.

از سوی دیگر، بهمن ماه سال ۹۲ با دستور بیژن زنگنه وزیر نفت یکی از پیمانکاران صنعت نفت مامور انجام مطالعات به منظور ساخت تاسیسات و خطوط لوله دریایی به منظور صادرات گاز ایران از بستر خلیج فارس به عمان شده بود.

از این رو، یکی از پیمانکاران صنایع فراساحلی نفت و گاز ایران مسئول انجام مطالعات ساخت خطوط لوله زیر دریایی و تاسیسات فراساحلی به منظور انتقال گاز میادین ایران همچون کیش به عمان از بستر خلیج فارس شده است.

در همین حال، بیژن زنگنه وزیر نفت یکی از مهمترین سیاست‌های ایران به منظور صادرات گاز به عمان را حضور در بازار خرده فروشی گاز عنوان کرده و تاکید کرده است: با صادرات گاز به عمان امکان فروش گاز طبیعی ایران به سایر کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای آسیایی فراهم می شود.

پیش از این عمان برای تامین خوراک واحدهای LNG و صنایع خود درخواست روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز از ایران کرده بود که مذاکرات مربوط به توسعه میدان کیش و صادرات گاز به دلیل اختلاف نظر دو طرف بر روی فرمول فروش از پیشرفت قابل توجه‌ای برخوردار نبوده است.

طرح صادرات گاز میدان کیش به عمان شامل یک خط لوله ۲۰۰ کیلومتری است که بخش عمده‌ای از آن زیرآب خواهد بود. در فاز نخست پروژه گاز معادل یک میلیارد فوت مکعب و با توسعه فازهای بعدی به سه میلیارد فوت مکعب در روز قابل افزایش است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا