وزیر راه و شهرسازی: ایرلاین‌ها برای نوسازی ناوگان در پسابرجام آماده باشند

وزیر راه و شهرسازی: ایرلاین‌ها برای نوسازی ناوگان در پسابرجام آماده باشند

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر اصول بازرگانی رعایت نشود، ایرلاین‌ها حمایت نمی‌شوند، گفت: پس اجرای برجام، ایرلاین‌ها برای نوسازی ناوگان برنامه ریزی داشته باشند.

به گزارش نامه نیوز، عباس آخوندی در جلسه مشترک با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، انجمن شرکت‌های هواپیمایی و مدیران شرکت‌های هواپیمایی که به منظور بررسی مشکلات صنعت هوانوردی، موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و توسعه ناوگان هوایی در دوران پس‌ از برجام برگزار شد، گفت: ان‌شاالله به زودی با اجرای برجام تحریم‌های ایران رفع می‌شود و شرکت ها باید برای نوسازی ناوگان خود برنامه ‌ریزی داشته باشند.

وی به پروازهای نوروزی اشاره کرد و گفت: نوروز در پیش است و قطعا در این دوران با افزایش پیک مسافری مواجه می‌شویم که شرکت‌ها نیز در این زمینه باید برنامه‌ریزی کنند.

وزیر راه و شهرسازی به لزوم بازسازی صنعت هوانوردی با استفاده از فضای جدید بین المللی اشاره کرد و گفت: برای بازسازی صنعت هوانوردی باید اصول اولیه رعایت شود که مهم‌ترین اصل پایبندی به اصول بازرگانی است. ایرلاین‌ها حتما باید به اصول بازرگانی معتقد باشند. به عبارتی در حالی که نرخ بلیت هواپیما آزاد شده است شرکت‌های هواپیمایی نیز مکلف به پرداخت هزینه‌ها و بدهی‌های خود هستند.

آخوندی با تاکید بر اینکه آمادگی هر گونه حمایت از صنعت هوانوردی در قالب رعایت اصول بازرگانی، گفت: در صورتی که اصول بازرگانی رعایت نشود هیچ حمایتی از ایرلاین‌ها نمی‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طبق اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی به سایر دستگاه‌ها و نهادها حدود ۵۲۰۰ میلیارد تومان است، این در حالی است که ارزش ناوگان شرکت‌های هواپیمایی ۳۵۰۰ میلیارد تومان است. این آمار بسیار نگران کننده است و نشان می‌دهد اقتصاد صنعت هوانوردی کشور در وضعیت منفی قرار دارد. دو تحلیل از این شرایط می‌توان داشت یا بازیگران فعلی قادر به اداره صنعت نیستند و باید فضا برای ورود بازیگران جدید آماده شود یا اطلاعات بدهی و وضعیت اقتصادی آنها نادرست است.

این عضو کابینه دولت یازدهم خطاب به مدیران ایرلاین‌ها در جلسه تاکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی باید به دنبال اصول بازرگانی بروند تا بدهی‌های خود به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بابت سوخت را پرداخت کنند ضمن اینکه باید سازوکاری اندیشیده شود که موضوعات امنیتی در فرودگاه‌ها مانع فعالیت ایرلاین‌ها نباشد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ایرلاین‌ها اگر در چارچوب اصول بازرگانی فعالیت کنند از آنها پشتیبانی می‌کنیم چراکه با وضعیت فعلی نمی توان صنعت هوانوردی را بازسازی کرد بنابراین شرکت‌های هواپیمایی راهی جز پایبندی به اصول بازرگانی ندارند.

آخوندی گفت: در شرایط فعلی هم ایرلاین‌ها از نظر اقتصادی و هم مردم به لحاظ نبود رفاه در پرواز ناراضی هستند، ضمن اینکه ما هم ما به عنوان دولت از صنعت هوانوردی ناراضی هستیم پس در شرایطی که همه ناراضی هستند برای اصلاح وضع موجود اولین گام باید پایبندی به اصول بازرگانی باشد که باید مبنای کار ایرلاین ها قرار گیرد. اگر ایرلاین‌ها از اصول بازرگانی خارج شوند ادامه فعالیت ممکن نیست.

وی با بیان اینکه ایرلاین‌ها برای رعایت اصول بازرگانی باید حداقل کفایت سرمایه برای فعالیت را داشته باشند افزود: صنعت حمل‌و‌نقل ۷ درصد GDP (تولید ناخالص ملی) را در اختیار دارد که یک ۱۰ هزارم بازار سرمایه‌ هم نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه ثبت شده ایرلاین‌ها به جز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) حدود ۹۰۰ میلیارد تومان است افزود: در نهایت اگر بخواهیم قاعده بازی را عوض کنیم باید سرمایه ایرلاین‌ها حداقل به ۱۰ برابر میزان فعلی افزایش یابد که این سرمایه باید یا از طریق سهامداران فعلی، سهامداران جدید یا با ایجاد شرکت‌های سهامی تامین شود.

آخوندی با بیان اینکه ابزارهای مناسب تامین مالی برای توسعه صنعت هوانوردی در کشور وجود ندارد گفت: صندوق توسعه ملی به عنوان یک منبع ارزی منابع زیادی ندارد بنابراین باید بر اساس مدل‌های مالی بین‌المللی فعالیت کنیم که البته استفاده از مدل‌های بین‌المللی در تامین مالی موفق‌تر خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) که توسط شرکت مشاور کارفرمای هلندی در حال اجرا است، می‌توانیم نهادهای تامین مالی برای صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد کنیم؛ علاوه بر این می‌توان چند کمپانی فعال در حوزه لیز ایجاد کرد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با انتقاد از کیفیت صنعت حمل و نقل هوایی گفت: نمی توانیم به مردم اعلام کنیم شما از حداقل رفاه برخوردار باشید که شرکت‌های هواپیمایی می‌خواهند با سرمایه‌های اندک فعلی خود فعالیت کنند؛ بنابراین افزایش سرمایه یک اولویت است چراکه توسعه پایدار جز با اصول بازرگانی ایجاد نمی‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در جمع بندی جلسه با مدیران ایرلاین ها از آمادگی برای تشکیل جلسه ای دیگر با ایرلاین‌ها برای بررسی مشکلات صنعت هوانوردی خبر داد و گفت: امیدواریم طی یک تا دو هفته آینده و با اجرای برجام وارد فضای جدیدی از تعامل با دنیا و به تبع آن توسعه صنعت هوانوردی شویم.

آخوندی گفت: وظیفه ما به عنوان دولت این است که فضا را برای کسب و کار رقابتی سالم، رگولاتوری و استانداردسازی ایجاد کنیم در مقابل از ایرلاین‌ها می‌خواهیم اصول بازرگانی را از هم اکنون با جدیت به عنوان یک اصل پیگیری کنند.

وی ادامه داد: در خواست من از ایرلاین‌ها این است که به موضوع کفایت سرمایه، نحوه تامین مالی برای توسعه صنعت حمل ونقل هوایی، تامین هواپیما در انواع بُرد(کوتاه برد، میان برد، بلند برد) و زنجیره ارزش توجه ویژه داشته باشند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: قاعدتا اگر شرکت‌های هواپیمایی بر اصول بازرگانی پایبند باشند شرایط صنعت تغییر می کند و در شرایط رقابتی قطعا موفق خواهند شد.

آخوندی در بخش دیگری از اظهاراتش به توسعه پروازهای فرودگاه‌های کوچک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ فرودگاه کوچک در کشور وجود دارد که فعال کردن آنها به نفع مردم است چراکه توسعه فرودگاه‌ نسبت به جاده سهل‌الوصول‌تر و سریع‌تر است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ضمن اینکه امکانات فرودگاهی باید افزایش یابد، با توجه به اینکه در دوران پس از برجام شاهد توسعه ناوگان هوایی خواهیم بود بنابراین محل پارک پوزیشن (محل پارک هواپیما در فرودگاه‌ها) نیز باید افزایش یابد.

در این جلسه مدیران و معاونان شرکت های هواپیمایی ضمن ارائه گزارشی از مشکلات خود به وزیر راه و شهرسازی در حوزه اقتصادی، بدهی به شرکت فرودگاه ها، کمبود فضای پارک در برخی فرودگاه های پرترافیک به ویژه مهرآباد و شرایط سخت دریافت تسهیلات به منظور توسعه ناوگان، آمادگی خود را برای پروازهای نوروزی اعلام کردند.

همچنین در این جلسه، تورج دهقانی زنگنه رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی به نمایندگی از شرکت های هواپیمایی پیشنهاداتی به وزیر راه و شهرسازی ارائه داد که این پیشنهادات به شرح زیر است:

- یکی از درخواست‌های ما بازنگری اصلاح قوانین و مقررات مربوط به صنعت هوانوردی از جمله دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی است. علاوه براینکه این دستورالعمل بازدارنده و مانع سرمایه گذاری در صنعت است چنین دستورالعملی در سایر کشورها تدوین نشده است.

- با توجه به توسعه ناوگان هوایی کشور در دوران پس از تحریم، اصلاح ساختار اداری - مالی و اصلا قانون سازمان هواپیمایی کشوری به منظور تقویت این سازمان به عنوان متولی حمل و نقل هوایی کشور یک امر ضروری به نظر می‌رسد. ضمن اینکه آزادسازی قیمت‌ها و حضور پررنگ بخش‌دولتی و شبه دولتی در این صنعت نیاز به بازنگری در قوانین و مقررات دارد.

- با توجه به توافق برجام و نیاز به کمک برای خرید هواپیمای جدید، نیازمند تغییرات در اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌های صندوق توسعه ملی برای استفاده از تسهیلات این صندوق هستیم به نحوی که سهم آورده شرکت‌ها به ۱۰ درصد کاهش یابد، دوره تنفس حداقل به ۳ سال افزایش و دوره بازپرداخت نیز ۱۰ سال تعیین شود. بر اساس شرایط صندوق توسعه ملی تسهیلات فقط برای هواپیماهای نو داده می‌شود که در خواست می‌شود این تسهیلات برای هواپیماهای تا عمر ۱۰ سال نیز پرداخت شود. بازپرداخت تسهیلات به صورت ریالی و بر مبنای نرخ زمان دریافت تسهیلات محاسبه شود.

- امکان استفاده از تسهیلات ریالی برای تقویت صنعت و افزایش ناوگان در قانون بودجه ۹۵ فراهم شود.

- هزینه‌های امنیتی و مبالغ درخواستی برای تامین امنیت همواره به عنوان یکی از مشکلات شرکت‌های هواپیمایی مطرح است و شرکت‌های هواپیمایی نیاز به یک تدبیر ویژه توسط شواریعالی امنیت ملی دارند. در حالی که شرکت های هواپیمایی از عوارض گمرکی، ترخیص قطعات موتور هواپیما و مالیات بر ارزش افزوده برای ورود هواپیما معاف هستند اما در حال حاضر به استناد بند (و) ماده (۱۱۹) قانون حقوق گمرکی کماکان از شرکت‌های هواپیمایی اخذ می‌شود.

- تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل هوایی برای کمک به تامین منابع مورد نیاز صنعت هوانوردی

- افزایش نرخ سوخت پروازهای باری به فوب خلیج فارس ناوگان باری کشور را تقریبا غیرعملیاتی کرده است. ضمن اینکه قیمت تمام شده حمل کالا را به شدت افزایش داده و فرصت‌های حمل بار صادراتی از طریق ایرلاین‌های داخلی گرفته شده و این بارها بیشتر توسط پروازهای مسافری شرکت‌های خارجی وارد کشور می‌شوند.

- اخیرا سازمان هواپیمایی کشوری با ابلاغ بخش نامه‌ای در اجرای مصوبه هیئت دولت درخواست پرداخت مبلغ ۳۰ دلار به ازای هر مجوز پرواز خارجی را از شرکت‌های هواپیمایی کرده که این رقم اگرچه رقم قابل توجهی نیست اما به رغم اعتقاد بر تقویت بنیه اقتصادی سازمان هواپیمایی، پرداخت اینگونه عوارض مبنای بروز اختلاف بین ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی می‌شود. لذا پیشنهاد می‌شود درصدی از درآمد پروازهای عبوری برای کمک به سازمان هواپیمایی کشوری به این سازمان اختصاص یابد.

- محدویت پروازهای شبانه مهرآباد مشکلاتی را برای ایرلاین‌ها ایجاد کرده که از وزیر راه و شهرسازی درخواست تجدید نظر در این موضوع داریم.

- هزینه ارزی ایرلاین‌ها با توجه به نوسانات ارزی نسبت به سال‌های اخیر بیش از ۳ برابر شده که هزینه شرکت‌ها را به شدت افزایش داده است.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ادامه به افزایش سرمایه ایرلاین‌ها اشاره کرد و گفت: به منظور تامین نظر وزیر راه و شهرسازی شرکت‌ها در صدد افزایش سرمایه خود هستند و بدهی شرکت‌ها به غیر از چهار شرکت ایران‌ایر، ماهان، آسمان و ایران‌ایرتور به شرکت نفت بابت دریافت سوخت تقریبا تسویه شده و در حال تسویه است. همچنین با توجه به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما پرداخت بدهی های شرکت فرودگاه‌ها در دستور کار ایرلاین ها قرار دارد.

وی گفت: دستورالعمل حقوق مسافر که مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی است، توسط شرکت‌ها اجرا شده و خسارات مورد درخواست مسافران پرداخت شده به طوریکه که فقط توسط یکی از شرکت‌ها ۴۸۲ میلیون تومان خسارت به مسافران پرداخت شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا