سالی با چشم اندازهای تیره و تار، پیش رو است:

بدترین عملکردهای اقتصادی سال 2016

بدترین عملکردهای اقتصادی سال 2016

براساس تحلیل بلومبرگ از نتایج نظرسنجی از اقتصاددانان برتر،‌ برای اقتصادهایی که بدترین عملکرد را جهان دارند، نه تنها نشانه ای از بهبود در آنها در سال جدید میلادی به چشم نمی خورد، بلکه برای بسیاری از آنها، سال 2016 ناامیدی ها و نگرانی های بیشتری به ارمغان خواهد آورد.

 

پیش بینی ها از تدوام روند نزولی حکایت دارد تا جایی که بسیاری از اقتصادها با بحران مواجه خواهند شد. در این میان، ونزوئلا در معرض بیشترین افت قرار دارد، در حالی که تایوان با خطر جدی رکود اقتصادی مواجه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، براساس تحلیل بلومبرگ از نتایج نظرسنجی از اقتصاددانان برتر،‌ برای اقتصادهایی که بدترین عملکرد را جهان دارند، نه تنها نشانه ای از بهبود در آنها در سال جدید میلادی به چشم نمی خورد، بلکه برای بسیاری از آنها، سال 2016 ناامیدی ها و نگرانی های بیشتری به ارمغان خواهد آورد.

به گزارش بلومبرگ؛ ونزوئلا که غنی از منابع نفتی است، در سال جاری میلادی رشد اقتصادی منفی 3.3 درصدی خواهد داشت، که منفی ترین پیش بینی از میان 93 کشور را به خود اختصاص داده است. پس از ونزوئلا، به ترتیب برزیل، یونان بدلیل بدهی‌های سنگین و در رتبه های بعدی روسیه و اوکوادور قرار دارند.

باشگاه رکود اقتصادی!

باشگاهی که هیچ یک از اقتصادها حقیقتا تمایلی برای پیوستن به آن ندارند و موجب شگفتی همگان است، باشگاهی است به نام رکود اقتصادی! در میان ملل مختلف یکی از اقتصادهای مورد توجه، تایوان است. نرخ رشد سالانه این کشور در سه ماهه اول سال 2015 میلادی به طور چشمگیری افت کرد و از 4 درصد به منفی 0.6 درصد در سه ماهه سوم رسید که این رخداد در پی بروز رکود در صادرات به چین رخ داد.

براساس این گزارش، حتی اگر میانگین رشد مطلوب را در سال 2015 میلادی 1.2 درصد محاسبه کنیم، کشور اوکراین به عنوان یکی از بدترین اقتصادهای 2015، همچنان در سال جدید میلادی نیز در منطقه هشدار اقتصادی قرار دارد. اقتصاددانان، شانس این کشور را برای مواجهه با رکود در بازه زمانی 12 ماه آینده در حدود 60 درصد اعلام کرده اند که سومین کشور پر ریسک اقتصادی محسوب می شود.

آمریکای لاتین

چشم انداز سال جاری برای ونزوئلایی که در انتهای لیست قراردارد همچنان تیره و تار است؛ از کمبود کالاهای اساسی مانند دارو گرفته تا سقوط قیمت نفت که حدود 95 درصد از صادرات این کشور را تشکیل می دهد موجب شده است که ونزوئلا، وارد سومین سال سقوط متوالی تولید ناخالص داخلی شود و در جایگاه دوم بعد از اوکراین قرار گیرد.

اوضاع دیگر کشورهای آمریکای لاتین نیز حائز اهمیت نیست. پیش بینی تولید ناخالص داخلی برزیل برای سال 2016، همچون سال گذشته میلادی نشان از کاهش دارد. طی سال گذشته این کشور به عمیق ترین رکود خود از سال 1901 میلادی تا کنون فرو رفت.

گزینه بعدی، آرژانتین است. موریسیو ماکری، رئیس جمهور تازه انتخاب شده آرژانتین، در حال تلاش برای ممانعت از بروز یک فاجعه اقتصادی جدید و جلوگیری از افت شدید تولید ناخالص داخلی برای سال جاری است. وی در حال حاضر شروع به طراحی و پیاده سازی اقدامات جدید با هدف تقویت رشد اقتصادی و غلبه بر روند کسری مالی در این کشور کرده است.

اروپا

با توجه به تنشها و رخدادهای سیاسی و اقتصادی در یونان و بالاخص معضلات مدیریتی در بخش بانکی، پیش بینی می شود که این روند نزولی کماکان ادامه داشته و چشم انداز سال 2016 همچنان مملو از چالش باشد. دولت این کشور در تلاش است تا با کاهش بدهی های خود از موج شدید مشکلات مالی بکاهد.

براساس گزارش بلومبرگ، روسیه پس از افت 3.6 درصدی در 9 ماهه اول سال گذشته میلادی، کماکان در روندی منفی در حال طی مسیر است و همچنان احتمال دارد تا این کشور با طولانی ترین رکود اقتصادی طی دو دهه اخیر رو به رو شود. تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا و همچنین قیمت های پایین نفت که 40 درصد از درآمدهای بودجه دولت را به خود اختصاص می دهد، از جمله مهمترین فاکتورهای دخیل در تقویت احتمال رکود برای روسیه هستند.

نکته جالب توجه، وجود نام فنلاند و سوئیس در لیست 10 عملکرد منفی در سال 2016 میلادی است. این کشورها بیشترین آسیب را از مجاورت جغرافیائی با روسیه و اتکای اقتصادی به آن خواهند دید.

آسیا

پیش بینی می شود ژاپن، شاهد رشد 1 درصدی اقتصاد خود در سال جاری میلادی باشد، که این رتبه را مدیون عقب نشینی بسیاری از همسایگان خود از لیست برترین اقتصادهای 2016 است. کابینه این کشور اخیرا بودجه قابل توجهی را برای سال مالی آینده به تصویب رسانده که پیش بینی می شود با وجود آن، عملکرد محرک های اقتصادی و فاکتورهای مالی و نیز اصلاحات بازار بهبود یابد.

پیش بینی های فعلی، در حقیقت برآورد متوسطی ​​از آخرین بررسی های انجام شده در هر کشور در حد فاصل بین ماه های اکتبر و دسامبر سال 2015 میلادی است و در کل تعداد 93 کشور مورد بررسی قرار گرفته اند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا