دکتراي زمين شناسي ايران در گفت‌وگو با معدن نيوز تاکيد کرد:

طلاي ايراني نيازمند فرآوري ويژه

طلاي ايراني نيازمند فرآوري ويژه پايگاه خبري معدن نيوز- دکتراي زمين‌شناسي اقتصادي ايران گفت: تئوري Vat Leachingروش سيانوراسيون طلا مهم‌ترين روش طلاي آزاد ريز دانه است و انحلال طلا توسط سيانور قبل از قرن نوزدهم ميلادي شناخته شده بود اما تا پايان سال 1890 ميلادي بطور اقتصادي مورد استفاده قرار نگرفت.
خليل بهارفيروزي در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز بيان کرد: سيانور در حضور اکسيژن، طلا را حل کرده و به‌صورت کمپلکس سيانور طلا در مي‌آيد.
وي افزود: معمولاً طلا به‌صورت اکسيدي قابل ليچ شدن است اگر طلا در زون احياء باشد، يعني اينکه کربن‌دار باشد، در اين حالت مقاومت ثابتي نسبت به عمل سيانوراسيون دارد که مسئله Refactory Gold پيش خواهد آمد.
بهار فيروزي در خصوص عوامل مؤثر در حلاليت طلا خاطر نشان کرد: غلظت سيانور، PH محيط، حرارت محيط، اکسيژن موجود در محيط، نور و سطح، اندازه ذرات کانه خردايش شده، اندازه ذرات طلاي آزاد و نفوذپذيري کانسنگ از جمله عوامل موثر در حلاليت طلا است.
وي تاکيد کرد: البته بايد توجه داشت مطالعات قبل از عمليات ليچينگ بايد به دقت انجام گيرد زيرا هر يک از عوامل فوق براي هر کانسنگ با خواص ويژه متفاوت خواهد بود.
به گفته وي، مهم‌ترين مطالعات عبارت از مطالعات کاني‌شناسي، کاني ميزبان فلز، اندازه ذرات فلزات قيمتي و درجه آزادي آن، نوع باطله همراه کانه، وجود پاراژنزهاي همراه کانسنگ، نحوه توزيع طلا در کانسنگ و وجود کانيهاي سيانورکش است.
دکتراي زمين شناسي اقتصادي افزود: در ايران توجه خاصي به فرآوري طلا نشده است اين در حاليست که ذخاير قابل توجهي در مناطق مختلف کشور مانند زرشوران تکاب، آق دره تکاب و کوه زر دامغان وجود دارند که هر يک ويژگي‌هاي خاص خود را داشته و بايد از روش‌هاي ويژه‌اي براي استحصال طلاي آنها استفاده کرد.
وي تاکيد کرد: پس از شناسايي انديس‌هاي طلادار در مناطقي از کشور توسط سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني کشور مسئله فرآوري و استحصال آن مطرح و در نهايت با همکاري شرکت Jingxe از کشور چين روش نسبتاً ساده و ارزان قيمت Vat Leaching براي ذخاير اکسيدي پيشنهاد شد که اين تجربه براي نخستين بار در کشور در سطح وسيعي انجام گرفت.
بهار فيروزي عنوان کرد: يکي از مشکلات استخراج طلا اين است که بيشتر ذخاير سطحي طلا تاکنون کشف شده‌اند و کانسارهاي رگه‌اي طلا نسبت به ذخاير انباشتي آن نياز به معدنکاري زيرزميني دارند. بنابراين بهره‌برداري از ذخاير انباشته‌اي نياز به منابع عظيم آب دارد. هنگامي که طلا به صورت طبيعي است به آساني توسط سيانيده کردن باطله‌ها جدا مي‌شود. اما زماني که در داخل کانيهاي ديگر است، تصفيه و جداسازي آن مشکل است.
وي تصريح کرد: پيريت-کالکوپيريت و آرسنيورهاي همراه طلا، تصفيه و سيانيده کردن آنرا مشکل و پرهزينه مي‌کند. در امريکا، مخارج سيانيده کردن و فلوتاسيون 50/2 تا 75/8 دلار در تن است.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا