استاندار تهران: با وجود فاصله داشتن از مرزها

تهران مرکز توزیع کالاهای قاچاق است/نمایشگاه بهاره برپا می‌شود

تهران مرکز توزیع کالاهای قاچاق است/نمایشگاه بهاره برپا می‌شود

استاندار تهران با بیان اینکه سالانه ۲۲ تا ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود در حالی که تنها از این رقم ۱۴۰۰ میلیارد تومان آن کشف می‌شود گفت: ۶۰ درصد کالاهای قاچاقی که به کشور می‌آید ابتدا به تهران آمده و در اینجا بازپخش می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسین هاشمی در اجلاس سراسری اصناف تهران اظهار کرد: در گذشته گرانفروشی و تجاوز به حقوق افراد در میان صنوف وجود نداشته و بازاری‌های کشور به طور کامل معتمد و مورد اعتماد مردم بوده‌اند و وجوهی که به عنوان خمس پرداخت می‌کردند کاملا پاک بود  اما اکنون همه به دنبال سود هستند. 

وی افزود: بین دولت و اصناف همزبانی وجود دارد و تعزیرات حکومتی نیز همکاری‌های لازم با اصناف را انجام می‌دهد، اما ما در ارتباطی که با این سازمان داشتیم اعلام شد که برای برخورد با اصناف دنبال دانه درشت‌ها بروید. 

استاندار تهران ادامه داد: 400 تا 500 پرونده‌ای که بنده در این ارتباط بررسی کرده‌ام همه مربوط به تخلفات کوچک اصناف بود که برخورد با آنها کارآیی لازم را ندارد و باید با تخلفات بزرگ برخورد شود. 

هاشمی اشاره کرد: سیاست‌های ما در این خصوص پیش‌بینی و پیشگیری است و از این طریق به دنبال مبارزه با تخلفات صنوف هستیم.

وی گفت: در ملاقاتی که با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور داشتم به ایشان اعلام شد که در استان تهران باید دو بخش صنف و صنایع به عنوان اولویت ساماندهی مورد توجه قرار گیرد به طوری که اکنون شاهد صنوف و صنایع هستیم که دارای عمری به اندازه حضرت نوح هستند و محیط زیست را آلوده می‌کنند.

هاشمی همچنین با اشاره به مشکلات صنوف بدون مجوز گفت: به دلیل اینکه در تهران در مواردی برای صنایع مجوز صادر نمی‌شود، شاهد این هستیم که این فعالیت‌ها در قالب صنوف کوچکی صورت می‌گیرد که 60 نفر کارگر دارد که ما برای ساماندهی این فعالیت‌ها به دنبال انتقال آن به شهرک‌های صنعتی هستیم.

وی افزود: برای این منظور 12 هزار هکتار برای شهرکهای صنعتی در نظر گرفته شده است تا بتوانیم صنایع و صنوف را به آنجا انتقال دهیم.

استاندار تهران در ادامه گفت: برای تصریح بخشیدن به این امر ما مجری نبوده و تنها هماهنگ کننده هستیم و مسیر را برای صنایع فراهم می‌کنیم تا مشکلی برای استقرار آنها وجود نداشته باشد.

* 60 درصد کالاهای قاچاق به تهران وارد و بازتوزیع می‌شود

هاشمی در ادامه صحبت‌های خود در ارتباط با بحث قاچاق گفت: با وجود اینکه تهران از مرزهای کشور فاصله دارد 60 درصد قاچاق‌هایی که به کشور می‌آید ابتدا به تهران آمده و در اینجا بازپخش می‌شود. در حالی که استان تهران به هیچکدام از مناطق مرزی نزدیک نیست.

وی اضافه کرد: جای سوال دارد که این اجناس قاچاق چگونه از چند شهر گذر می‌کند تا به استان تهران برسد. 

استاندار تهران با اشاره به اینکه رقم کشف قاچاق در کشور ناچیز است، گفت:  سالانه22 تا 25 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود در حالی که تنها از این رقم 1400 میلیارد تومان آن کشف می‌شود که این مبالغ در مواردی حتی هزینه‌های کارمندان این سازمان را نیز تامین نمی‌کند. 

هاشمی همچنین به پدیده دست‌فروشی در تهران گفت: ساماندهی دست‌فروشی در تهران برعهده شهرداری است و استانداری در این ارتباط ورود نکرده و اختیارات خود را واگذار کرده که البته در این خصوص ما مشکلی نیز نداریم. 

استاندار تهران افزود: جمع‌آوری دست‌فروشان برعهده شهرداری است و استانداری تهران تنها در مواردی که مسائل امنیتی ایجاد شود ورود می‌کند. 

هاشمی همچنین در خصوص برگزاری نمایشگاه فصلی و نمایشگاه‌های غیرمجاز در استان تهران گفت: استان تهران پیگیری می‌کند تا جلوی نمایشگاه‌های غیرمجاز گرفته شود و در این خصوص متقاضیان برگزاری نمایشگاه‌ها باید مجوزهای خود را ازسازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اصناف بگیرند. 

وی یادآور شد: در سالهای گذشته نمایشگاه‌های بهاره به شکل مناسبی برگزار شد و مردم از برگزاری آن رضایت کافی داشتند که این امر باعث غرور بنده است، اما در سالجاری نیز نمایشگاه بهاره برگزار می‌شود که برای آن 4 منطقه در نظر گرفته شده است و با توجه به افزایش تقاضا امکان توسعه تعداد مراکز نمایشگاهی وجود دارد. 

استاندار تهران در حالی که با انتقادات روسای اتحادیه‌‌های موجود در اجلاس اصناف تهران روبرو شد اعلام کرد: نمایشگاه‌های فصلی باید برگزار شود و جزو سیاست‌های دولت است، اما ما می‌توانیم درباره تعداد این نمایشگاه‌ها گفت‌وگو و صحبت داشته باشیم. 

هاشمی همچنین در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به عملکرد اتاق اصناف ایران در ارائه پیشنهادهای خود در برنامه ششم توسعه گفت: اتاق بازرگانی در این ارتباطات از گذشته فعالیت و پیگیری‌های بیشتری برای ابراز خواسته‌های خود داشته است که از اتاق اصناف نیز می‌خواهیم فعالیت‌های خود را در این زمینه افزایش دهد.

انتهای پیام/

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا