آمریکا به دنبال بهره برداری نفتی از اختلاف ایران و عربستان است

آمریکا به دنبال بهره برداری نفتی از اختلاف ایران و عربستان است

در شرایطی که قیمت جهانی نفت به پایین‌ترین سطوحی که طی یک دهه گذشته مشاهده شده سقوط کرده است و عربستان و ایران اعلام کرده اند که بازار را با نفت ارزان خود پر خواهند کرد، احتمال کاهش قیمت سوخت به نظر می‌رسد که مصرف‌کنندگان در غرب را خرسند کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از فاکس نیوز، اما آیا این امر رشد اقتصادی و اشتغال در آمریکا را تهدید می‌کند؟

تحلیلگران و مقامات می‌گویند به دلیل مصوبه‌ای که باعث ازسرگیری صادرات نفت آمریکا خواهد شد نگران این موضوع نیستند.

کوین کرامر نماینده جمهوری خواه ایالت داکوتای شمالی به فاکس نیوز گفت: داکوتای شمالی مرکز توسعه نفت شیل آمریکا به ‌طور کامل آماده این تحول است.

داکوتای شمالی همانند آلاسکا و دیگر ایالت‌های بزرگ تولید‌کننده نفت از کاهش قیمت نفت لطمه خورده‌اند. کرامر اذعان کرد که این ایالت از آنچه که به طور کلی در حال اتفاق افتادن است لطمه خورده است.

اما وی جزو آن دسته از قانونگذارانی است که به‌ طور موفقیت‌آمیز طرح لغو منع صادرات 40 ساله صادرات نفت این کشور را اواخر سال گذشته به تصویب رساندند. وی می‌گوید: بازشدن درهای بازار جهانی به روی شرکت‌ها و تولید‌کنندگان آمریکایی در نهایت به برقراری ثبات در بازار و حفاظت از مشاغل در داخل کشور کمک خواهد کرد.

جک جرارد رییس موسسه نفتی آمریکا نیز لغو منع صادرات را باعث تقویت اقتصاد انرژی آمریکا عنوان کرد. جرارد در سخنانی خاطرنشان کرد: ژئوپلتیک انرژی به شکل قابل توجهی طی یک دهه گذشته تغییر کرده است.

وی با کم‌ اهمیت جلوه دادن تاثیر اختلالات عرضه نفت در خاورمیانه گفت: آمریکا اکنون تولید‌کننده شماره یک نفت و گاز طبیعی در جهان است.

در همین حال بهای نفت که 18 ماه قبل بالای 100 دلار در هر بشکه دادو‌ستد می‌شد، به روند نزولی خود در سال جدید نیز داده است.

نفت آمریکا در آخرین روز معاملات هفته گذشته(جمعه) برای پنجمین روز متوالی دو درصد کاهش قیمت داشت و 32 دلار و 92 سنت در هر بشکه معامله شد. این در حالی است که شب قبل بیش از سه درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

قیمتها روز پنج‌شنبه به دلیل نگرانی درباره اشباع عرضه و نبود تقاضا به پایین‌ترین سطح 12 سال اخیر رسیدند.

حراج نفت خام تاثیر نوسانی داشته و ذخایر نفتی آمریکا را تحت فشار قرار داده است. در طول هفته گذشته تولید جهانی نفت روزانه 1.5 میلیون بشکه بیشتر از تقاضای آن بود.

سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارند که این مازاد عرضه در سال 2016 و همزمان با رکود جهانی افزایش پیدا کند.

این امر احتمالا یک خبر خوش برای مصرف‌کنندگان خواهد بود و باعث فشار کاهشی بیشتر روی قیمت‌های گاز و نفت کوره و حتی سوخت هواپیما خواهد شد و این امر کاهش قیمت بلیت‌های هواپیما را به همراه خواهد داشت.

طارق ظاهر عضو هیات مدیره موسسه مشاور انرژی تایچی کاپیتال به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: اشباع بازار احتمالا در ماههای آینده تشدید خواهد شد.

وی به عرضه بیشتر از سوی ایران در پی لغو تحریم‌ها و تنش‌ها بین ایران و عربستان اشاره کرد که می‌تواند به عرضه بیشتر نفت در بازار منجر شود، چرا که این دو کشور سعی خواهند کرد که اقتصاد طرف مقابل را تضعیف کنند.

ناظران بازار بورس آمریکا(وال استریت) معتقدند که افزایش تنش بین مناسبات ایران و عربستان به این زودیها حل و فصل نخواهد شد.

در حالیکه برخی تحلیلگران آمریکایی برای به منظور حفاظت از کشورهای تولید‌کننده نفت برابر بی‌ثباتی جهانی، ایده‌هایی همچون پرداخت یارانه تا تقویت برنامه‌های انرژی جایگزین را مطرح کرده‌اند، کرامر از این ایده که بازار باید مسیر خودش را تعیین کند حمایت کرده است.

کرامر گفت: معتقدم کمترین میزان دخالت دولتی در این موارد باید رخ دهد. وی افزود: هیچ یک از تولیدکنندگان یا حامیان با وی تماس نگرفته و درباره تشدید تنش بین عربستان و ایران و استفاده احتمالی آنها از قیمت نفت به عنوان سلاحی علیه یکدیگر ابراز نگرانی نکرده اند.

جو بارتون نماینده جمهوری ‌خواه تگزاس که از لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا حمایت کرده است، گفت: این لغو ممنوعیت آمریکا را در جایگاه سیاستگذاری انرژی جهانی قرار می‌دهد.

وی در ماه دسامبر به بلومبرگ گفت: ما بهترین فناوری و بهترین نفت را در اختیار داریم و در بلند‌مدت نفت روسیه را از بازار بیرون خواهیم کرد. ما همچنین عربستان و ایران را نیز از بازار نفت بیرون می‌کنیم.

اما اینکه این تحولات چقدر طول خواهد کشید هنوز مشخص نیست، چرا که صنعت نفت آمریکا در حال بررسی این موضوع است که چه‌ طور با تولید خارجی شدید سازگار شود.

شرکتهای نفت و گاز تگزاس از ماه دسامبر بیش از 56 هزار نفر را تعدیل نیرو کرده‌اند و این آمار در سطح جهان به صد‌ها هزار نفر می‌رسد.

بیل واکر فرماندار آلاسکا افزایش مالیات از جمله اولین مورد مالیات بر درآمد طی 30 سال گذشته را به همراه کاهش بودجه برای کمک به جبران خسارت کاهش قیمت نفت در ایالت‌های وابسته به نفت پیشنهاد کرده است.

واکر افزود: این یک تغییر الگوی بزرگ در فعالیت‌های تجاری ایالت آلاسکا است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا