چرا قیمت نفت بالا نرفت؟

چرا قیمت نفت بالا نرفت؟

اقتصاد > انرژی - تحلیلگران بازارهای نفت انتظار داشتند تنش سیاسی اخیر ایران و عربستان سعودی قیمت نفت را بسیار افزایش دهد ولی حقیقت چیز دیگری را نشان داد.

دنیا نفس خود را حبس کرده است که دو پادشاه اوپک، ایران و عربستان مبارزه ترسناکی را شروع کرده اند.

در روزهای اخیر، تنش ها بین این دو کشور بیشتر شده است.اگر چندسال گذشته این دو کشور، ایران و عربستان که دو سر طناب ذخایر نفت دنیا را گرفته اند، درگیر این تنش می شدند بی شک قیمت نفت بسیار بالا می رفت.

ولی در حال حاضر قیمت نفت هیچ واکنشی نسبت به این درگیری نشان نداد. قیمت نفت در روز دوشنبه با افزایش بسیار ناچیز به ۳۸ دلار رسید و در روز سه شنبه به ۳۶ دلار برگشت.

عکس العمل ناچیز بازار نفت باعث تعجب است چون این دو کشور علاوه بر اینکه روی ۴۰۰ میلیارد بشکه نفت نشسته اند در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارند. این ناحیه مهم ترین نقطه نفتی دنیا است که طبق گفته اداره اطلاعات انرژی ۱۷ میلیون بشکه از ان رد می شود.

دلیل اصلی که درگیری های جغرافیایی تاثیری بر قیمت نفت نمی گذارد این است که عرضه بیش از تقاضا نفت شیل آمریکا را تکان داد و اوپک به کاهش تولید نفت جواب رد داد که باعث کاهش قیمت نفت از میانه های سال ۲۰۱۴ کاهش پیدا کرد.

اقتصاددان ها بر این باورند که اگر عرضه بیش از تقاضا  نبود حتما قیمت نفت بیش از انداره زیاد می شد و این عرضه بیش از حد مانند یک سقف عمل کرد.

حتی احتمال دارد که قیمت نفت کم تر شود.

برخی مشاهدات در این کشمکش ها نشان می دهد که احتمال موافقیت اعضای اوپک برای کاهش عرضه را پایین آورد.

 

منبع: سی ان ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا