ضرورت دو خطه شدن خط ریلی سنگان برای پشتیبانی از طرح جامع فولاد

ضرورت دو خطه شدن خط ریلی سنگان برای پشتیبانی از طرح جامع فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - توسعه ناوگان حمل‌ونقل، به‌ویژه حمل ریلی در بخش معدن جزو الزاماتی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود. امروز در بیشتر کشورهای معدنی جهان بخش عمده‌ای از حمل محصولات معدنی تا بنادر با استفاده از حمل‌ونقل ریلی انجام می‌شود که علاوه بر کاهش هزینه‌های تمام‌شده برای فعال معدنی بی‌شک کاهش مصرف سوخت را نیز به همراه دارد.

به گزارش ماین نیوز، حال با توجه به اهمیت توسعه حمل‌ونقل ریلی در بخش معدن، ناحیه معدنی سنگان برای پشتیبانی و تحقق اهداف طرح جامع فولاد، نیاز به سرمایه‌گذاری برای دو خطه شدن خط ریلی این منطقه دارد.

در جلسه مشترک مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و روسای سازمان بنادر و دریانوردی و هیات عامل ایمیدرو، اهمیت حیاتی حمل‌ونقل مواد معدنی به ویژه توسعه خط ریلی این منطقه برای طرح جامع فولاد بررسی شد. رییس هیات عامل ایمیدرو در این نشست گفت: درحال‌حاضر طرح‌هایی برای دستیابی به ظرفیت تولید ۱۷/۵میلیون تن کنسانتره و ۱۵میلیون تن گندله سنگ‌آهن در معادن سنگان در حال اجراست که از سال آینده (با احتساب ۲/۶ میلیون تن ظرفیت فعلی کنسانتره) تلاش می‌شود حدود ۱۰میلیون تن آن وارد مدار تولید شود که انتقال محصولات تولید شده به کارخانه‌های تولید فولاد در سواحل جنوبی و مرکز کشور، نیازمند افزایش ظرفیت خط ریلی سنگان است. معادن سنگ‌آهن سنگان که در شرق استان خراسان رضوی واقع شده‌اند تا ۲سال گذشته از حدود ۸۰۰میلیون تن ذخایر قطعی برخوردار بود اما با مشخص شدن نتیجه اکتشافات ایمیدرو در آن ناحیه، هم‌اکنون به ذخایر قطعی ۱/۲ میلیارد تنی دست یافته‌اند. این معادن در طرح جامع فولاد برای تحقق ظرفیت ۵۵میلیون تنی، بار اصلی تامین خوراک کارخانه‌های فولاد را برعهده دارند. مهدی کرباسیان در این‌باره اظهارکرد: دو خطه شدن مسیر سنگان- تربت حیدریه و رفع نارسایی‌های مسیر تربت حیدریه به جنوب کشور می‌تواند در گام نخست، چالش حمل بار کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن را کاهش دهد که در این میان باید کاهش هزینه تمام‌شده محصول در اولویت کشور قرار گیرد. رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: پیش‌بینی می‌شود تا افق چشم‌انداز ۴میلیون تن به ظرفیت تولید کنسانتره و ۱/۸ میلیون تن نیز به ظرفیت تولید گندله در ناحیه سنگان افزوده شود به عبارتی در بخش کنسانتره به ظرفیت ۲۱/۵میلیون تنی و گندله به ظرفیت ۱۶/۸میلیون تنی در این منطقه دست پیدا می‌کنیم. وی تصریح کرد: نشست چندجانبه با حضور رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزیران «صنعت، معدن و تجارت» و «راه و شهرسازی» به همراه مدیران شرکت راه‌آهن و سازمان بنادر و دریانوردی می‌تواند به طور منسجمی به اجرای اهداف توسعه‌ای طرح جامع فولاد کمک کند.

اهمیت توسعه خطوط ریلی در برنامه ششم توسعه

به اعتقاد کرباسیان، روشن شدن برنامه اجرایی توسعه خطوط ریلی و رفع چالش حمل‌ونقل که نقشی اساسی در کاهش قیمت تمام شده محصول فولاد دارد، باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد. رییس هیات عامل ایمیدرو به برنامه توسعه فولاد در سواحل جنوبی اشاره کرد و افزود: در منطقه آزاد چابهار برنامه ۶ میلیون تن ظرفیت فولاد و در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس (بندرعباس)، ۱۰میلیون تن ظرفیت جدید فولاد در نظر گرفته شده که بخش اعظم مواد اولیه آن طرح، از طریق خطوط ریلی جابه‌جا می‌شود. کرباسیان تاکید کرد: افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری اسکله‌های کشور نیز برای صادرات فولاد از اولویت‌های طرح جامع فولاد است. وی ادامه داد: با توجه به اکتشاف ۱۲هزار کیلومتر مربعی در این ناحیه و نتایج ارزشمندی که به‌دست آمده، در سال‌های آینده شاهد افزایش ذخایر سنگ‌آهن در این منطقه از کشور خواهیم بود که این امر نشان از جایگاه این ناحیه معدنی در تامین مواد اولیه

پیشنهاد راه‌آهن

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی نیز در این نشست گفت: اجرای طرح‌های نیمه‌تمام بخش راه‌آهن به ۳۵هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. محسن پورسید آقایی افزود: با توجه به برنامه‌های دولت و مشکلات مالی، باید راهکارهای دیگری را برای تامین منابع مالی توسعه خطوط ریلی برای معادن سنگان و طرح جامع فولاددرنظر گرفته شود. وی پیشنهاد داد که برای تامین بخشی از منابع مالی طرح‌های خطوط ریلی، مالیاتی از مصرف فولاد اخذ شود و همزمان برای جلوگیری از ورود فولاد ارزان خارجی، میزان تعرفه واردات را افزایش داد. معاون وزیر راه و شهرسازی، ارزان‌ترین نرخ حمل‌ونقل جاده‌ای مربوط به امریکا است که در این کشور برای جابه‌جایی هر تن / کیلومتر کالا، ۲۰ سنت دریافت می‌شود اما در ایران به سبب ارزانی سوخت، رقمی کمتر از ۲۰ سنت پرداخت می‌شود. رییس سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست گفت: در بندر چابهار با وجود اینکه ظرفیت ۴ میلیون تنی حمل و بارگیری وجود دارد فقط از ۴۰۰هزار تن آن در سال استفاده می‌شود در حالی که می‌توان از ظرفیت خالی این منطقه برای صادرات استفاده کرد. محمد سعیدنژاد خاطرنشان کرد: از ۲ سال دیگر بندرشهید رجایی امکان صدور سنگ‌آهن را ندارد به این دلیل که تجهیزات آن در حال نصب برای صادرات و واردات محصولات غیرفولادی (و معدنی) است. در پایان این نشست مقرر شد که موضوع توسعه حمل‌ونقل در این حوزه از رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به‌طور مستمر پیگیری شده تا این مهم در قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا