کورسوی امید بازار آهن در فصل زمستان/ رقابت سخت چین، کره و ترکیه برای واردات فولاد به ایران

کورسوی امید بازار آهن در فصل زمستان/ رقابت سخت چین، کره و ترکیه برای واردات فولاد به ایران

دنیای معدن - در حالی هفته گذشته قیمت شمش آهن هزار تومان را رد کرد که فعالان بازار آهن امید خود را به رونق معاملات در روزهای سرد آخر سال از دست داده اند.

در حال حاضر کارخانجات محصولات فولادی خارجی اغلب ورق و شمش آهن تولیدی خود را با قیمت‌ بسیار پایین در کشورهای دیگر عرضه کنند و همین موضوع باعث شده قیمت تولیدات داخلی تحت تاثیر قرار بگیرد. کارشناسان معتقدند اکنون قمیت محصولات فولادی داخلی زیر قیمت به فروش می‌رود و این قضیه موجب می‌شود که تولیدکنندگان و فروشندگان ما زیان جدی متحمل شوند. 

آنها بر این باور هستند که چین، کره، ترکیه و روسیه محصولات فولادی خود را وارد بازار کرده‌اند و این ارزان‌فروشی که کیفیت در آن ملاک نیست، خریداران را به خرید این محصولات ترغیب کرده است. اما با این وجود این روزها آنقدر وضعیت صنعت فولاد و بازار آهن‌الات بحرانی شده که تنها واحدهای تولیدی دوام می‌آورند که از قبل با برنامه‌ریزی دقیق پیش رفته‌اند و از سال‌های گذشته زیرساخت‌های مجموعه‌شان را تکامل بخشیده‌اند. 

با این حال فعالان بازار آهن پیش‌بینی می‌کنند تا آخر امسال قیمت فولاد در بهترین حالت تغییر محسوسی نخواهد داشت و ثابت خواهد ماند اما به نظر می‌رسد اگر تغییری هم داشته باشد روند کاهشی خواهد داشت. طی هفته‌های گذشته معاملات فولادی همچنان بی‌رمق بوده و همچنان قیمت شمش آهن به ازای هر کیلوگرم حدود 980 تومان خرید و فروش شده در حالی که قبلا قیمت شمش در بازار بالای هزار تومان بود. 

بازار آهن در حالی بر اثر کاهش ساخت و ساز با رکود دست و پنجه نرم می‌کند که فعالان این بازار همچنان در انتظار سیاست‌گذاری‌ها برای تخصیص اعتبار پروژه‌های عمرانی در بودجه سال 95 از سوی دولت هستند. زیرا روند نزولی قیمت جهانی فولاد سبب افت قیمت محصولات فولادی در ایران شده است. فعالان بازار آهن معتقدند دوره رکود بازار آهن با افزایش طرح‌های عمرانی و رونق ساخت و ساز به پایان می‌رسد و ماه‌های گذشته پیش‌بینی شده بود سرنوشت قیمت آهن تا آخر سال در انتظار بودجه سال 95 دولت است که اگر طرح‌های ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی رونق پیدا کند، بهمن‌ماه موعد مناسبی برای پیش‌بینی قیمت آهن است در حالی که شواهد نشان می‌دهد باز هم امیدی به رونق معاملات در بازار آهن نیست.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا