مقامات سعودی مزایای شهروندان خود را قطع خواهد کرد

خطر انفجار بمب اقتصادی در عربستان

خطر انفجار بمب اقتصادی در عربستان

هیتر لانگ/گزارشگر: پول‌های عربستان سعودی در حال تمام شدن است.

پول‌های عربستان سعودی در حال تمام شدن است.

در حالی‌که جهان به بازی میان ایران و عربستان و رفتار سعودی‌ها با ایران چشم دوخته‌است، مردم و مقامات سعودی نگرانی بمب اقتصادی در کشور خود هستند. دولت بسیاری از مزایایی که برای شهروندان در نظر می‌گرفته‌است را قطع کرده‌است.

گاز با یارانه بالا، نظام سلامتی رایگان، تحصیل رایگان، یارانه آب و برق، عدم وجود مالیات، مستمری همگانی و استخدام دولتی 90درصد از سعودی‌ها از جمله مزایایی است که دولت عربستان در اختیار شهروندان خود قرار داده‌است

اوضاع پولی و مالی در عربستان آنقدر وخیم است که دولت سعودی‌ها اخیراً قیمت بنزین را 50درصد افزایش داده‌است. سعودی‌ها روز دوشنبه در صفی طولانی برای بنزین ایستادند تا پیش از افزایش قیمت باک‌های وسیله نقلیه خود را از بنزین پر کنند.

رابرت جوردن سفیر پیشین ایالات متحده امریکا در عربستان سعودی و نویسنده کتاب «دیپلمات صحرا» می‌گوید: «آن‌ها اکثر یارانه‌هایی که به مردم تعلق می‌گرفت را قطع کرده‌اند.»

گاز در عربستان سعودی تنها 16سنت در ازای هر لیتر بود. این یکی از ارزان‌ترین قیمت‌ها برای گاز در سرتاسر جهان به شمار می‌رفت. جوردن می‌گوید: «اکثر سعودی‌ها درکی از ذخیره گاز برای آینده ندارند.»

افزایش قیمت گاز، ابتدای کار در عربستان به شمار می‌آید. قیمت آب و برق نیز قرار است افزایش داشته باشد. دولت سعی دارد هزینه‌های عوارضی جاده‌ها را نیز تغییر دهد و زیرساخت‌های جدیدی مهیا کند.

شاید همه این افزایش قیمت‌ها و کاهش یارانه‌ها به نظر طبیعی بیاید اما واقعیت این است که دولت با کاهش پول نقدی مواجه شده‌است. عربستان سعودی با مشکلات جدی مواجه شده‌است چرا که اکثر سعودی‌ها در بخش عمومی مشغول به کار هستند.

حدود 75درصد از بودجه عربستان از بخش درآمدهای نفتی حاصل می‌شود. قیمت نفت در سال 2014 از بالای 100دلار در ازای هر بشکه کاهش یافت و اکنون به کمتر از 36دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. اکثر تحلیل‌گران حوزه انرژی معتقدند که قیمت نفت به این زودی بهبود نخواهد یافت.

دولت عربستان از درآمدهای نفتی استفاده می‌کرد شهروندان خود را به صورت سخاوتمندانه تأمین کند. در سال 2011 هنگامی که بهار عربی اکثر کشورهای خاورمیانه را درگیر کرده بود پادشاه عربستان پول زیادی را خرج کرد تا  افراد را تحریک کند و حکمرانی خود بر کشورش را حفظ کند.

گاز با یارانه بالا، نظام سلامتی رایگان، تحصیل رایگان، یارانه آب و برق، عدم وجود مالیات، مستمری همگانی و استخدام دولتی 90درصد از سعودی‌ها از جمله مزایایی است که دولت عربستان در اختیار شهروندان خود قرار داده‌است.

اکنون عربستان با کسری بودجه مواجه شده‌است. کسری بودجه عربستان در سال گذشته حدود 100میلیارد دلار بود. امسال اگر وضعیت بدتر نشده باشد حتماً مشابه سال گذشته خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌تر هشدار داده بود که با ادامه روند نزولی قیمت نفت عربستان سعودی تا پنج سال دیگر پولی نخواهد داشت.

جوردن پیش‌بینی می‌کند که عربستان به زودی به دریافت مالیات روی بیاورد. لازم به ذکر است که بخش عظیمی از بودجه سعودی‌ها به بخش دفاع و ارتش مربوط می‌شود که این کشور هیچ‌گاه ارزش آن را کاهش نخواهد داد.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا