معاون سازمان بنادر: تنگه باب‌المندب به روی ایران باز می‌ماند/ از قطع رابطه با جیبوتی نگران نیستیم

معاون سازمان بنادر: تنگه باب‌المندب به روی ایران باز می‌ماند/ از قطع رابطه با جیبوتی نگران نیستیم

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که هیچ کشوری حق بستن مسیرهای بین‌المللی دریایی را ندارد، اعلام کرد: ایران به هیچ عنوان نگران تاثیر‌گذاری قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورها در عملکرد دریایی خود نیست.

به گزارش نامه نیوز، علی جهاندیده تصریح کرد: براساس توافقات و قوانین مصوب جهانی از سوی سازمان IMO هیچ کشوری به هیچ عنوان حق ندارد به دلیل مسائل و مشکلات بین‌المللی یا دوجانبه یک مسیر دریایی خاص را مسدود کرده و یا اجازه تردد برخی کشتی‌ها در آن را ندارند.

وی ادامه داد: از این‌رو وجود این نگرانی که قطع روابط دیپلماتیک ایران و جیبوتی می‌تواند باعث ممنوع شدن حرکت کشتی‌های ایرانی در تنگه باب المندب شود به هیچ عنوان جدی نیست و قطعا در صورت قطع رابطه نیز کشتی‌های ایران بدون هیچ مشکلی در این مسیر حرکت خواهند کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی در این رابطه به مورد مصر اشاره کرد و گفت: همان‌طور که ما در طول چند دهه گذشته با کشور مصر نیز رابطه دیپلماتیک خاصی نداشتیم، اما کشتی‌های هر دو کشور در آب‌های یکدیگر حرکت کرده و حتی در صورت لزوم پهلوگیری داشتند، در مورد این کشورها نیز همین موضوع صدق می‌کند و خطری متوجه ایران نیست.

جهاندیده خاطر نشان کرد: البته در طول سال‌های گذشته هیچ‌گاه ایران و جیبوتی رابطه دوجانبه دریایی با یکدیگر نداشته و درخواستی نیز ارائه نکردند، اما این‌که برهم خوردن روادید سیاسی بخواهد مانع از حرکت کشتی‌ها شود، قطعا اتفاق نمی‌افتد زیرا مقررات جهانی اجازه چنین اقدامی به یک کشور نداده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا