طلاهایی که خام هدر می رود/ نبود چشم انداز معدنی در مازندران

طلاهایی که خام هدر می رود/ نبود چشم انداز معدنی در مازندران

دنیای معدن - معادن مازندران باآنکه طلاخیز است اما مواد معدنی که قابلیت جهانی شدن دارند، اسیر خام فروشی و خرده فروشی شده است.

روزانه مقادیر زیادی از مواد معدنی استخراج شده در مازندران بدون فرآوری از استان خارج می شود و تنها مسائل و مشکلات زیست محیطی آن نصیب هم استانی ها می شود.

نبود زیرساخت های لازم، مشکلات مرتبط با ادارات راه و شهرسازی، فقدان چشم انداز روشن، تحقق نیافتن وعده های مسئولان، قیمت گذاری دولتی، از بین رفتن ذخایر معدنی به دلیل عدم برداشت به موقع و مشخص و نبود جایگاه معادن در اقتصاد مقاومتی از مشکلاتی است که معدن داران مازندران با آن دست وپنجه نرم می کنند.

طبق آمارهای غیررسمی بیش از ۱۰۰ واحد معدنی در مازندران فعالیت دارند و از ۱۷ ماده معدنی استان پنج ماده معدنی قابلیت صادراتی دارد و در حال حاضر عمق اکتشافات مواد معدنی در مازندران ۱۰ تا ۱۵ متر ولی در خارج از کشور ۵۰ تا ۱۰۰ متر است.

در حال حاضر عمق اکتشافات مواد معدنی در مازندران ۱۰ تا ۱۵ متر ولی در خارج از کشور ۵۰ تا ۱۰۰ متر است

ابراهیم صدقی یکی از معدن داران فعال در حوزه شن و ماسه در شرق مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، تصویب مداوم قانون های جدید توسط منابع طبیعی، افزایش بهره مالکانه، عدم همکاری بانک های عامل، اخذ مجوزها، تغییر کاربری، ممنوعیت ورودی در تهیه مواد اولیه و سرمایه در گردش ازجمله مشکلات معدن داران در حوزه شن و ماسه برشمرد.

مسئول شرکت تعاونی صداقت کاران نکا با اشاره به ظرفیت سالانه این معدن بیان کرد: معدن شن و ماسه صداقت کاران نکا با ظرفیت ۹۰ هزار تن در سال با اشتغال مستقیم ۱۵ نفر و اشتغال غیرمستقیم ۵۰ نفر ۸۰ درصد از منابع شهرستانی و ۲۰ درصد منابع استانی را تأمین می کند.


این معدن دار فعال با اشاره به افت قیمت های جهانی اذعان داشت: افت قیمت های جهانی تأثیری بر میزان تولیدات و مواد اولیه معادن ندارد چراکه تنها این اثر بروی قیمت اجناس نمایان خواهد شد. خواست ما این است که هم برای برداشت و استخراج و هم برای تولید و فراوری معدن سوخت موردنیاز تأمین شود.

برای پنج هزار و ۳۰۰ کیلومتر از مناطق استان قرارداد اکتشافات معدنی منعقدشده است

در حال حاضر میزان اکتشافات در استان یک درصد است که با بهره برداری و تحقق اکتشافات جدید، این میزان به حدود ۲۰ درصد می رسد طبق این طرح، برای پنج هزار و ۳۰۰ کیلومتر از مناطق استان قرارداد اکتشافات معدنی منعقدشده است.

یداله عبدی نایب رئیس انجمن معدن مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر به ظرفیت های معدنی مازندران اشاره کرد و گفت: ۱۳ نوع ماده معدنی در استان موجود هستند و چهار نوع از مواد باارزش نیز شناسایی و در مرحله اکتشاف و تحقیق است که از این میان شش ماده معدنی استان قابلیت و پتانسیل صادراتی و عرضه در عرصه بین المللی دارند.

وی قرارداد سه هزار میلیارد ریالی ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی معادن استان را که در سفر اخیر ریاست جمهوری منعقد شد گامی بزرگ در این رابطه برشمرد.

فقدان بکاری گیری دانش فنی روز و فرسودگی ناوگان از مشکلات دیرینه بخش معدن در مازندران به شمار می رود و به گفته هادی حمیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان نبود برنامه جامع معدنی، واگذاری محدود و غیرقابل بهره برداری عرصه های معدنی، خام فروشی و فقدان به کارگیری فنّاوری و دانش فنی روز جهت بهره وری، نبود حمایت های کافی انتظامی و قضایی، فقدان وجود برنامه های اکتشافی عمیق ازجمله مشکلات معادن استان است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان معارضین محلی را یکی دیگر از مشکلات معادن برشمرد و تصریح کرد: به دلیل حمایت نشدن برخی از معادن نمی توان بهره برداری درستی داشت که در این زمینه نیاز به حمایت نیروی انتظامی است.

حمیدیان گفت: برای برداشت از معادن نیاز به وام های حمایتی داریم درحالی که اکتشاف استاندارد در دنیا ۵۰ تا ۱۰۰ متر است اما در بسیاری از معادن مازندران اکتشاف در عمق ۱۵ تا ۲۰ متری هم انجام می شود که اکتشاف چون هزینه بردار است باید از وام ها و حمایت های لازم برخوردار باشد.

بیکاری دو هزار نفر از معدنکاران زغال سنگ

مصطفی نائیجی رئیس انجمن معدن استان مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: مطالبات معوق ۹ ماهه معدن داران به ویژه معدن کاران زغال سنگ از صنایع زغال سنگ اصفهان موجب بیکاری حدود دو هزار نفر شده است.

وی همچنین دریافت مالیات بر ارزش افزوده از معادن را از چالش های فعلی خواند و از مدیران استانی و کشوری بالأخص مدیران منابع طبیعی و محیط زیست برای حل آنان کمک خواست و خاطرنشان کرد: با اعطای تسهیلات به صاحبان معادن می توان به محیط زیست نیز یاری رساند.

برای پیگیری مشکلات سراغ رئیس اتاق بازرگانی مازندران می رویم و عبداله مهاجر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه معادن استان همچنان در مظلومیت بسر می برد گفت: آنچه تکلیف و وظایف اتاق در این رابطه باشد آماده هستیم که جامه عمل بپوشانیم.

مهاجر افزود: تصمیم گرفتیم در حوزه معدن استان جدیت به خرج دهیم و در آینده طوری عمل کنیم که نتایج خوبی حاصل شود زیرا معدن داران استان نیازمند حمایت و پشتیبانی هستند و ما این آمادگی را اعلام می کنیم.

مشکلات فراروی بخش معدن در حالی است که مازندران از داشتن شهرک شن و ماسه محروم است و نیاز استان در سال ۹۴ حدود ۱۸ میلیون مترمکعب شن و ماسه و مصالح در بخش های مختلف عمرانی، شهری و مسکن است و برداشت ۹.۵ میلیون مترمکعب در حوزه واریزه کوهی و ۱۰ میلیون مترمکعب در حوزه منابع آبرفتی مجوز نیاز است و باید برداشت ها ساماندهی شود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا