جریان باد در تهران عوض شده است؟/ ضوابط ساخت و ساز در پایتخت تغییر کرد

جریان باد در تهران عوض شده است؟/ ضوابط ساخت و ساز در پایتخت تغییر کرد

اقتصاد > مسکن - بررسی 50 ساله جریان باد در تهران نشان می دهد در 10 سال اخیر به علت کثرت ساختمان های بلند جریان باد در شمال تهران کاهش یافته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، بیستمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران امروز با حضور شهردار تهران ، وزیر راه و شهر سازی و مدیرانی از سازمان هواشناسی، محیط زیست، وزارت کشور و جمعی از مدیران درباره بررسی تاثیر بلند مرتبه سازی بر آلودگی شهرتهران بر گزار شد.

در پایان جلسه، وزیر راه و شهر سازی در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور بحث آلودگی شهر تهران از منظر شهر سازی باید مورد بررسی قرار گیرد، لذا در دستور کار امروز شورای شهر سازی به صورت فوق العاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: در جلسه امروز، شهردار تهران ، رئیس سازمان هواشناسی و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران حضور داشتند و نظرات مختلفی را ارائه دادند.

آخوندی افزود:‌ از سال 66 به بعد جریان سریع ساخت ساختمان بلند مرتبه داشتیم و بر اساس گزارش شهردار تهران حدود 979 پروانه در این مدت صادر شده است که هر پروانه می تواند چندین ساختمان را شامل شود. به دلیل احداث بلوک‌های بزرگ در منطقه 22 تعداد ساختمان ها نسبت به پروانه ها بیشتر است.

وزیر راه و شهر سازی تصریح کرد: گزارش جالبی در باره ارتباط ساختمان‌های بند مرتبه و جریان باد در شورا ارائه شد و مطالعاتی که در سایر کشورها از جمله آمریکا، هنگ کنگ و کره ، صورت گرفت و درباره گردش سیستم باد در تهران ارائه شد که نشان داد در مناطق و جزایری در خارج از کشور که باد در آن به خوبی جریان دارد با احداث ساختمان‌های بلند جریان باد کم شده است.

وی تاکید کرد: در خصوص آلودگی هوا در کلانشهرها جریان بادهای سطحی و محلی مهم و مورد نظر است که ساخت ساختمانهای بلند اثر زیادی در جریان بادهای سطحی دارد که در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مورد تاکید قرار گرفت.

آخوندی گفت: در تهران جریان اصلی باد سطحی است این بادهای سطحی ناشی از تغییر درجه هواست. آمارهای مربوط به 50 سال اخیر که به صورت نمودار در جلسه شورا ارائه شد نشان داد که جریان هوا در بخش شمال تهران در 10 سال اخیر به دلیل کثرت ساختمان های بلند تحت تاثیر قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هر چه به سمت شرق تهران می رویم نشان می دهد جریان ها ساکن تر می شود که بیانگر این است که ساختمانهای بلند در جریان هوا موثر بوده است.

وی افزود: این جلسه فوق العاده شورای عالی شهرسازی و معماری برای این برگزار شد تا حداقل در بقیه شهرهای کشور ساختمانهای بلند ساخته نشود.

آخوندی با اشاره به اینکه ما شاهد پدیده جدیدی در شهر نشینی ایران هستیم، ادامه داد: از جامعه مهندسین درخواست داریم که اخلاق مهندسی از منظر بررسی آثار تبعی ساخت‌و سازها در زندگی مردم را مورد توجه قرار دهند زیرا که بارگذاری جمعیت در محدوده‌های مشخص، در بخش حمل و نقل ، سکونت، اشتغال با خود آلودگی به همراه دارد که قاعدتا با افزایش جمعیت شهر نشین آلودگی افزایش می یابد.

وی افزود: بر اساس طرح جامع، شهر تهران باید 7.8 میلیون نفر ظرفیت جمعیت پذیری داشته باشد که در حال حاضر به بیش از 10.6 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است و اگر این روند ادامه پیدا کند مشکلات زیستی روند تصاعدی خواهد یافت و باید مدیریت شهری و مدیریت مرکزی یک نقطه پایانی برای توسعه شهری تهران و کلانشهرها تعیین کند.

ظرف 6 ماه ضوابط شهری بر مبنای ریل تدوین می‌شود

وی با اشاره به تردد بیش از 400 هزار خودرو در روز در شهر تهران تصریح کرد: باید یک نظام حمل و نقل حومه ای ریل پایه داشته باشیم و امروز در شورای عالی شهرسازی مقرر شد که ظرف 6 ماه ضوابط شهری بر مبنای ریل را تدوین و مشاوران شهرسازی و معماری با اندیشه شهر ریل پایه آشنا شوند.

وی گفت: در دو و سه سال گذشته نهضت بیرون رفتن ریل از شهرها راه افتاده بود که الان باید معکوس عمل کنیم.

آخوندی افزود: آمار وزش باد در 50 سال گذشته نشان می دهد که باید مدلی برای ساخت و ساز تهیه کنیم که جریان باد را تحت تاثیر قرار ندهد.

هرگونه ایجاد تعهد جدید برای احداث ساختمان های بلندمرتبه ممنوع شد

شورای‌عالی شهرسازی و معماری مقرر کرد به منظور جلوگیری از ایجاد حقوق مکتسبه بعدی، هرگونه ایجاد تعهد جدید اعم از توافق، تشکیل پرونده، طرح موضوع در کمیسیون ماده 5 و کمیته های کاری این کمیسیون، پیش پروانه برای احداث ساختمان های بلندمرتبه تا تعیین تکلیف قطعی ضوابط مکان‌یابی و احداث این ساختمان ها ممنوع شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ 14/10/94 جلسه فوق العاده ای با حضور ریاست شورایعالی، اعضا و شهردار تهران و رئیس سازمان هواشناسی کشور و سایر مقامات مربوطه تشکیل داد.

شورای‌عالی با عنایت ویژه به مباحث جلسه مورخ 14/10/94 هیأت وزیران و ضمن تأکید بر مصوبه مورخ 25/12/93 خود درباره موضوع بلندمرتبه‌سازی و ضمن شنیدن گزارش‌های متعدد از جمله گزارش ‹‹ تأثیر ساختمان های بلندمرتبه بر تهویه طبیعی و تجارب جهانی آن›› مقرر کرد: به منظور جلوگیری از ایجاد حقوق مکتسبه بعدی، هرگونه ایجاد تعهد جدید اعم از توافق، تشکیل پرونده، طرح موضوع در کمیسیون ماده 5 و کمیته های کاری این کمیسیون، پیش پروانه برای احداث ساختمان های بلندمرتبه تا تعیین تکلیف قطعی ضوابط مکانیابی و احداث این ساختمان ها ممنوع شود.

همچنین شهرداری تهران موظف است گزارش تفصیلی از روند ساخت و سازهای بلندمرتبه در قالب تعداد پروانه، تعداد ساختمان، سطح اشغال و ارتفاع هر کدام به تفکیک تاریخ صدور پروانه و پایان کار و منطقه شهرداری ظرف سه هفته به دبیرخانه شورای‌عالی ارائه نماید.

بنابر این گزارش دبیرخانه شورا موظف است با همکاری سازمان هواشناسی و سازمان محیط زیست تأثیر ارتفاع ساختمان ها بر جریان باد در تهران را مدل سازی و نتایج آن را در ضوابط ساخت و ساز طرح جامع شهر تهران مطابقت و پیشنهادهای لازم را برای انجام اصلاحات ارائه نماید.

همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان مشارکت مهندسان را در کنترل ضوابط ساخت و ساز و بهبود شرایط زیست جلب کند و گزارش حمل و نقل سبز در کلان شهرهای ایران و ضوابط شهرسازی ریلی را تهیه و ظرف شش ماه به تصویب شورای‌عالی برساند.

دبیرخانه شورای‌عالی موظف است با بهره گیری از توان فنی مشاوران و کارشناسان حقیقی و حقوقی صاحب صلاحیت و دانشگاه ها راساً نسبت به تهیه چارچوب تدوین ضوابط مکانیابی احداث ساختمان های بلندمرتبه برای کل کشور و تهیه ضوابط مکان‌یابی و احداث ساختمان های بلندمرتبه برای شهر تهران اقدام کرده و نتیجه را به شورای‌عالی ارائه نماید. در این مطالعات موضوعات ایمنی و بررسی جریان باد بویژه جریان بادهای سطحی می بایست با تأکید مورد بررسی قرار گیرد.

یادآور می‌شود طبق تعریف طرح جامع مصوب تهران ‹‹ ساختمان های بلندمرتبه›› به ساختمان های 12 طبقه و بیشتر اطلاق می شود.

22339

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا