معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری:

اجرای اقتصاد دانش بنیان فرصتی برای کشور است

اجرای اقتصاد دانش بنیان فرصتی برای کشور است

تهران- ایرنا– معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اجرای اقتصاد دانش بنیان را لازمه اقتصاد مقاومتی و فرصتی برای کشور دانست.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سورنا ستاری روز دوشنبه در همایش سراسری الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما افزود: خوشبختانه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در کشور در حال توسعه است و در دو سال گذشته دولت توانسته است این فرهنگ را در کشور تبیین کند، به طوری که در حال حاضر بیش از دو هزار شرکت دانش بنیان با 70 هزار میلیارد ریال فروش در کشور فعال است.
وی بیان کرد: خوشبختانه سازوکار شکل گیری فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در کشور مشخص شده است و توانسته ایم قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان را در کشور اجرا کنیم.
ستاری ادامه داد: نبض اقتصاد دانش بنیان، نیروی انسانی است، اکنون ایران بعد از کشورهای چین، هند و روسیه به لحاظ دانشجو چهارمین کشور تربیت کننده مهندس و دانشجو در دنیا است.
وی گفت: مهندسان و نیروی انسانی کشور موتور محرک کشور هستند، در گذشته در کشور کارخانه های فولاد، خودرو و سیمان داشته ایم اما به معنای واقعی صنعت نداشته ایم، بلکه تنها کارخانه داشته ایم، در آن زمان نیاز به مهندسی و طراحی نداشتیم زیرا با داشتن پول و فروش نفت خام کارخانه راه اندازی و تکنولوژی وارد کشور می کردیم، به طور مثال ما در صنعت نفت یک تکنولوژی داریم که 34 بار خریداری شده است.
ستاری گفت: زمانی می توانیم بگوییم در کشور صنعت داریم که روح آن را نیز که در طراحی و تکنولوژی است، در کشور داشته باشیم، ما می گوییم صنعت خودروسازی در کشور داریم اما تا خودمان طراحی و مهندسی نکنیم، صنعت خودروسازی در کشور نداریم.
وی ادامه داد: برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور باید استارت آپ ها را بین دانشگاه ها توسعه دهیم، در دو سال گذشته با تبیین فرهنگ اقتصاد دانش بنیان شاهد تغییر جهت دانشگاه ها در این زمینه بوده ایم.
ستاری افزود: در دو سال گذشته مفهوم دانش بنیان را در کشور نمی دانستیم، اما الان کم و بیش تمامی مسئولان و افراد جامعه با این مفهوم آشنا هستند.
ستاری یادآور شد: اقتصاد دانش بنیانی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می شود و در این خصوص نیز رهنمودهای مقام معظم رهبری در قالب کتابی از سوی این معاونت به چاپ رسیده است.
ستاری یادآور شد: در سال آینده افزایش بودجه پژوهش را خواهیم داشت، امیدوارم تمامی دستگاه های اجرایی و نیز شرکت های دانش بنیان و نوآور از زیرساخت هایی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است، استفاده کنند.
وی افزود: باید سعی کنیم اقتصاد دانش بنیانی را که در کشور مطرح است، منحرف نکنیم، اکنون شرکت هایی در کشور دانش بنیان معرفی می شوند، اما امکان دارد در چند سال آینده با توجه به در حرکت بودن تکنولوژی و نوآوری در دنیا این شرکت ها دانش بنیان معرفی نشوند، زیرا تکنولوژی همواره در حرکت است و ثابت نمی ماند، بنابراین صنعت ما باید همواره در جهت دستیابی به نوآوری و تکنولوژی های روز دنیا در حرکت باشد.
در همایش سراسری الزامات اقتصاد مقاومتی برپایه اقتصاد دانش بنیان محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمید چیت چیان وزیر نیرو، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نیز رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از روسای شرکت های دانش بنیان فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی حضور داشتند.
در این همایش از چند شرکت دانش بنیان نیز با اهدای لوح تقدیر شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا