ضرورت کاهش هزینه تولید در کارخانه ها/جلوی سیل واردات فولاد را می توان گرفت

ضرورت کاهش هزینه تولید در کارخانه ها/جلوی سیل واردات فولاد را می توان گرفت

دنیای معدن - عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید بر افزایش تعرفه واردات فولاد عنوان کرد: در حال حاضر رقابت خارجی بین فولادی ها آغاز شده و چین با نقشه جدیدی که برای صادرات و تولید خود طراحی کرده است برای اغلب صنعتگران کشورها تهدید جدی محسوب می شود.

رضا شهرستانی با تاکید در کاهش هزینه تولید فولاد اظهار کرد: در شرایط حاضر عرضه و تقاضا در بازار فولاد قیمت‌ها را مشخص می‌کند و بی‌رمق بودن معاملات ناشی از کاهش این عامل مهم است.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در این باره افزود: شرط پایین آوردن هزینه تولید فولاد در بنگاه‌های داخلی این است که بتوان با مدیریت جدید در تولید و سیاست‌های منطقی از سوی دولت هزینه‌ها را در کارخانه‌ها کاهش داد. زیر در بازار فولاد دو نوع رقابت داخلی و خارجی وجود دارد.

او با بیان اینکه باید برای افزایش بهره‌وری در صنعت فولاد تلاش کرد، گفت: وضعیت تولید فولاد بحرانی است و باید از برخی هزینه‌های جانبی برای تولید جلوگیری شود و برخی نیروهای انسانی را حذف کرد و درصدد صرفه‌جویی انرژی در کارخانه‌ها بود.

مدیرعامل شرکت تولیدی نورد و قطعات فولادی افزود: واحدهای فولادی باید نگاه دقیق‌تری به پروژه‌های در دست‌شان بیاندازند و با تغییر مواد مصرفی‌شان و بهبود وضعیت ماشین‌آلات خود در راستای کاهش هزینه تولید فولاد گام بردارند.

او با اشاره به تعمیق رکود در بازار داخلی فولاد تصریح کرد: در حال حاضر رقابت خارجی بین فولادی‌ها آغاز شده و چین با نقشه جدیدی که برای صادرات و تولید خود طراحی کرده است برای اغلب صنعتگران کشورها تهدید جدی محسوب می‌شود. اما چقدر ایران می‌تواند هوشمندانه در برابر این قیمت‌شکنی مقاومت کند، بستگی به سیاست‌های دولت دارد که چطور برای کاهش واردات از این کشور تعرفه وضع می‌کنند.

شهرستانی با اشاره به تعرفه واردات فولاد چین برای آمریکا که پیش از این 236 درصد بوده و حال به 256 درصد رسیده، بیان کرد: آمریکا با وجود اینکه چندان زیاد در صنعت فولاد مانور نمی‌دهد اما برای جلوگیری از واردات چنین سیاست تعرفه‌ای در پیش گرفته و حتی اتحادیه اروپا نیز به نحوی تعرفه را بالا برده‌اند تا بر چین بتواند غلبه کنند.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه باید هر چه زودتر جلوی سیل واردات فولاد را گرفت، گفت: هزینه تمام شده تولید فولاد در ایران بسیار تحت تاثیر بهره بانکی است و بهره 27 درصدی بانکی در قیمت تمام شده تولیدمان تاثیرگذار است و با چنین درصدی اصلا تولید به صرفه نیست.

او افزود: دولت برای کنترل تورم سیاست افزایش بهره بانکی را در راس قرار داده و این امر باعث شده تا نقدینگی موجود در جامعه به سمت صنعت و ساخت و ساز حرکت نکند و همین عاملی برای تعمیق رکود در بازار فولاد شده است.

شهرستانی در خصوص واردات محصولات فولادی که در داخل تولید نمی‌شوند نیز تصریح کرد: واردات برخی محصولات مانند قراضه، گندله، ورق‌های فولادی زیر ٣میلی‌متر و فولادهای آلیاژی به ایران انجام می‌شود که باید برای کاهش این واردات و بهره‌مندی از توان داخلی سرمایه‌گذاری‌ها را در این حوزه انجام داد و علاوه بر انتقال تکنولوژی و بروزرسانی ماشین‌آلات برای صادرات آنها بازارسازی‌مان را شروع کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا