وضعیت بیش از ۸۶ درصد محدوده‌های معدنی بلاتکلیف کرمان مشخص شد

وضعیت بیش از ۸۶ درصد محدوده‌های معدنی بلاتکلیف کرمان مشخص شد

گروه معادن - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان گفت: 86.7 درصد از محدوده های بلاتکلیف استان در دو سال اخیر تعیین تکلیف شد.

به گزارش ماین نیوز، مهدی حسینی نژاد روز یکشنبه در دومین بازدید استاندار کرمان از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در یک ماه گذشته افزود: تعیین تکلیف 35 درصد از کل محدوده های ابطال شده معدنی شمال استان کرمان معادل یکهزار و 50 محدوده از نیمه دوم سال گذشته انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمان با استخراج سالانه نزدیک به 60 میلیون تن، 21 درصد از مجموع استخراج مواد معدنی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در مجموع ذخایر کشف شده استان کرمان در دو سال گذشته 23 درصد رشد داشته که بخش عمده آن مس است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: یک میلیارد و 441 میلیون تن ذخیره شناسایی شده در استان کرمان وجود دارد.

وی ذخایر قطعی استان کرمان را 4.7 میلیارد تن ذکر کرد و گفت: 99.6 درصد از ارزش مواد معدنی استان کرمان مربوط به مس، آهن، کرومیت و زغال سنگ است.

حسینی نژاد بیان کرد: در گذشته افرادی محدوده هایی را ثبت کرده بودند اما اکتشاف خوبی نداشتند و به نوعی استان را بلوکه کرده بودند که برای رفع این مشکل 23 پهنه اکتشافی در مناطق امید بخش در شمال استان به مساحت 28 هزار کیلومتر مربع شناسایی و این پهنه ها به شرکت های دارای توان فنی و مالی واگذار شده است.

وی افزود: هفت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برای اکتشاف در استان کرمان انجام شده است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: راه اندازی سامانه ثبت محدوده های معدنی نیز به منظور تسریع و شفاف سازی فرایندهای معدنی انجام شده و این سایت فعال است.

وی گفت: واگذاری و فعال سازی استخراج معدن زغال سنگ خمرود با 38 میلیون تن به ارزش تقریبی 42 هزار میلیارد ریال ماده معدنی نیز در سالجاری انجام شده است.

وی افزود: واگذاری 350 کیلومتر مربع محدوده های راکد و ابطالی کرومیت اسفندقه به بخش خصوصی دارای صلاحیت فنی و مالی در قالب دو پهنه به مجموعه خاتم الانبیاء انجام شده و عملیات اکتشاف آن در دست انجام است.

وی به انعقاد سه تفاهم نامه با محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و سازمان انرژی اتمی در راستای آزاد سازی مناطق بلوکه شده اشاره کرد و گفت: بر این اساس 40 درصد از مساحت استان برای کارهای معدنی آزاد سازی شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در قانون معادن، یگان حفاظت معدنی تعیین نشده است و برای حل این خلاء قانونی با همکاری نیروی انتظامی برای جلوگیری از برداشت غیرقانونی مواد معدنی تفاهم نامه ای صورت گرفته و اقدامات انجام شده در قالب این تفاهم نامه تاثیرات بسیار خوبی در پی داشته است.

استاندار کرمان 29 آذرماه امسال نیز از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بازدید کرد که به دلیل گستردگی حوزه کاری این سازمان برخی واحدها موفق به ارائه گزارش فعالیت های خود در راستای توسعه استان و اقتصاد مقاومتی نشدند و مرحله دوم این بازدید صبح امروز (یکشنبه) انجام شد.

جنوب استان کرمان با هفت شهرستان سازمان صنعت، معدن و تجارت مستقل دارد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا