بررسی بازار نفت در سال های آینده

تراز جهانی نفت تا سال 2020 چقدر خواهد بود؟+جدول

تراز جهانی نفت تا سال 2020 چقدر خواهد بود؟+جدول

بی تعادلی عرضه و تقاضا در بازار جهانی و کاهش مستمر قیمت های جهانی نفت، زنگ خطری برای تولیدکنندگان بزرگ نفت محسوب می شود

به گزارش صدای اقتصاد پیش بینی های متعدد بازار آتی نفت نشان می دهد که در صورت برطرف نشدن عوامل برهم زننده تعادل عرضه و تقاضا قیمت های نفت همچنان روند کاهشی و رشد اقتصادی نیز به دنبال آن روند بسیار کندی خواهد داشت. البته روند نزولی کنونی نفت تنها کاهش ثبت شده در تاریخ بازار نفت نبوده، کما اینکه در دهه 1970 و سال های 1998 و 2008 این روند کاهشی بیش از 50 درصد بوده است.

میانگین قیمت پیش بینی شده نفت در بودجه سال آتی اکثر کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت بین 29-60 دلار به ازای هر بشکه است، اما با توجه به روند کنونی کاهش قیمت نفت، کشورهایی که عمده درآمدهای خود را از صادرات نفت کسب می کنند، باید محتاطانه و مدبرانه این قیمت را در بودجه خود در نظر بگیرند.

وضعیت کنونی بازار نفت

به گزارش مرکز پژوهش های مجلس، براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی درمورد وضعیت میان مدت بازار نفت، افت شدید قیمت های نفت از ژوئن 2014 تاکنون چندان دور از انتظار نبوده است، زیرا در گزارش این سازمان در سال 2014 پیش بینی شده بود که افزایش ضمنی در ظرفیت مازاد اوپک و در صورتی که هر یک از اعضای گروه تولیدکنندگان نفت با افزایش تولید مواجه شوند بی تعادلی عرضه و تقاضا اتفاق خواهد افتاد. به ویژه افزایش عرضه نفت در آمریکای شمالی و تغییرات سهم عرضه و تقاضا برای نفت اوپک از موارد اثرگذار در بازار جهانی نفت خواهد بود. لذا این کاهش قیمت ها همانطور که در پیش بینی های قبلی آمده است. تا زمانی که اصلاح قیمت ها و به تعادل رسیدن آن در بازار جهانی صورت گیرد این روند کاهشی استمرار دارد. پیشینه تاریخی این امر را می توان در وضعیت بازار نفت طی دهه 1970 بررسی کرد. در سال های 1986، 1998 و بار دیگر در سال 2008 چنین افت قیمت نفتی اتفاق افتاد. کرد.

بررسی پیامدهای میان مدت قیمت های اخیر نفت، پاسخ این سؤال نخواهد بود که چه انتظاری از رشد قیمت ها و عرضه نفت وجود خواهد داشت یا چه موقع بازار جهانی نفت مجدداً به تراز خواهد رسید. زیرا همانطور که در گذشته نیز اتفاق افتاده است کاهش شدید قیمت های نفت در برخی دوره های زمانی امری اجتناب ناپذیر است. پس از سال ها ثبات در قیمت های بالا، حال زمان تخمین و برآوردهای مجدد است. در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی، این رونق مجدد بازار متفاوت در نظر گرفته شده، زیرا عرضه نفت غیراوپک نسبت به سال گذشته قیمت های متغیری است در حالیکه تقاضا به همان نسبت قبل و بدون تغییر و یا شاید هم رو به کاهش است. نتیجه اینکه ثبات مجدد قیمت ها و برقراری تراز عرضه و تقاضا در بازار هر چند مشکلتر از زمانی است که قیمت های نفت بالا بود، اما بازیابی ثبات قیمت ها در شرایط افت کنونی آن نسبت به سه سال گذشته چندان امکان ناپذیر نیست.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا