احتمال رسیدن قیمت نفت به کمتر از 10 دلار!

احتمال رسیدن قیمت نفت به کمتر از 10 دلار!

نایب رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران پیش‌بینی کرد که سال آینده روند کاهشی قیمت نفت خام ادامه پیدا کند و حتی احتمال رسیدن قیمت نفت به کمتر از 10 دلار در سال‌های آینده وجود دارد.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: کاهش قیمت نفت در سال 2015 با توجه به دلایلی از جمله کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، استفاده از انرژی‌های نو، رکود اقتصادی در بزرگترین مصرف‌کننده نفت یعنی چین قابل پیش‌بینی و تحلیل بود.

وی افزود: با توجه به این دلایل نمی‌توان به بالا رفتن قیمت نفت در چند سال آینده خوش‌بین بود و باید حداقل‌هایی که برای قیمت نفت قابل تصور است را در بودجه کشور در نظر گرفت. از طرفی باید از این فرصت استفاده کنیم تا بتوانیم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم و صادرات غیر نفتی‌مان را تقویت کنیم.

صالحی به برخی نتایج مثبت کاهش قیمت نفت اشاره کرد و گفت: در زمانی که قیمت نفت 120 دلار بود حدود 300 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شد و در حال حاضر که نفت به حدود 40 دلار رسیده است این رقم یارانه به 100 هزار میلیارد کاهش پیدا می‌کند. کارشناسان و اقتصاددانان معتقدند اگر دولت قصد داشته باشد از اقتصاد دولتی فاصله بگیرد و پرداخت یارانه را کاهش دهد، اکنون بهترین فرصت است.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با منطقی دانستن رقم 35 تا 40 دلاری قیمت نفت برای بودجه سال آینده گفت: این احتمال وجود دارد که در بودجه سال 1396 قیمت نفت به 25 دلار و برای سال 1397 به 20 دلار کاهش بیابد. در سال‌های گذشته و در دولت هفتم و هشتم قیمت نفت به 7 دلار رسید بود اما وضعیت اقتصادی مطلوب‌تر بود. در زمان که قیمت نفت 7 دلار بود جایگزینی برای نفت وجود نداشت اما در حال حاضر انرژی‌ها و سوخت‌های نو و فسیلی جایگزین نفت هستند.

صالحی تصریح کرد: در میان کشور‌های منطقه، عربستان که تولید بی‌رویه نفت دارد و روزانه 10 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند امروز با مشکلات اقتصادی و با کسری بودجه 100 میلیارد دلاری مواجه شده است؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد باید از اقتصاد نفتی فاصله گرفت و صادرات غیر نفتی را گسترش داد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا