جزییات طرح برندسازی جایگاه‌های سوخت/ مجوز ایجاد جایگاه تک داده نمی‌شود

جزییات طرح برندسازی جایگاه‌های سوخت/ مجوز ایجاد جایگاه تک داده نمی‌شود

بعد از یکسان‌سازی نرخ بنزین و حذف نظام سهمیه‌ای، وزیر نفت از طرح جدیدی برای جایگاه‌های سوخت خبر داده است، طرحی که بر اساس آن اگرچه نرخ بنزین تغییر نمی‌کند، اما باید منتظر تنوع قیمت خدمات در جایگاه‌های مختلفی بود که قرار است تحت عنوان برندهای مختلف فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا،‌ برندسازی برای جایگا‌های سوخت و کلاسه‌بندی جایگاه‌ها بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهند طرحی است که بیژن زنگنه آن را در دیدار با بخش خصوصی مطرح کرد، طرحی که هنوز نحوه اجرا و ابعاد آن مشخص نشده ولی گفته می‌شود اصفهان اولین استانی خواهد بود که این طرح در آن اجرا می شود.

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در مورد طرح جدید وزارت‌خانه برای جایگاه‌های سوخت می‌گوید که این طرح دو قسمت دارد، یکی بحث برندسازی و دیگری بحث کلاس‌بندی جایگاه‌ها.

داوود عربعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه با اجرای طرح برندسازی دیگر قرار نیست به صورت تکی به افراد مجوز جایگاه سوخت داده شود، اظهار کرد: در واقع با برندسازی جایگاه‌ها، جایگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور خواهیم داشت که از طریق آن دستگاه خصوصی تقویت می شود.

وی در این‌باره عنوان کرد: برای مثال در صورت زنجیره‌ای بودن جایگاه‌های به پرسنل فنی کم تری برای خدمات‌دهی نیاز است یا هزینه حمل و نقل کاهش پیدا می‌کند، بنابراین هر قدر هزینه جایگاه‌داران کمتر شود انگیزه برای ایجاد جایگاه سوخت بیشتر خواهد شد.

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی درباره بخش دوم این طرح به کلاسه بندی جایگاه‌های سوخت در کشور اشاره و تصریح کرد: در این مورد نیز قرار نیست نرخ بنزین افزایش پیدا کند بلکه در برخی جایگا‌ه‌ها سرویس‌های جانبی ارائه می‌شود که در ازای آن از گیرنده خدمات مبلغ بیشتری دریافت می‌شود.

عربعلی در پاسخ به این سوال که آیا مراجعین به جایگاه‌های سوخت نوع دوم یا سوم مجبور به استفاده خدمات بیشتر این جایگاه‌ها و پرداخت هزینه آن خواهند بود، خاطرنشان کرد: همه این بحث‌ها، بحث‌هایی است که مد نظر است. هنوز طرح بررسی نهایی نشده است و سازوکار آن نوشته می‌شود.

وی ادامه داد: در هر حال مراجعه‌کنندگان به جایگاه‌ها به میزانی که سرویس دریافت می‌کنند هزینه می‌دهند ولی این به این معنی نیست که حتما هزینه‌های آینده بالا برود.

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش در ادامه درباره تفاوت‌های بحث خرید سوخت و توزیع آن در ایران نسبت به دیگر کشورهایی که چنین طرحی را اجرا می‌کنند، گفت: در کشور ما یکی از دلایلی که نمی‌توانیم در این مورد تصمیم قطعی بگیریم همین شرایط خاص از جمله یارانه به محصولات است.

عربعلی افزود: با توجه به یارانه‌ای که به سوخت تعلق می‌گیرد ما نمی‌توانیم نرخ را به صورت مطلق آزاد کنیم تا تمام کار در دست بخش خصوصی باشد. بنابراین فعلا بر همین اساس طرح‌ریزی می‌کنیم تا آرامش اجتماعی نیز به قدرت خود باقی بماند.

وی با تاکید بر اینکه دولت در حد اختیارات و مجوزهای خود می‌تواند طرح‌های جدید را ارائه کند، عنوان کرد: اگر قرار باشد افزایش یا کاهشی در نرخ یا قیمت ارائه سوخت داده شود باید بر سقف اختیارات دولت ابلاغ شود و از سوی دیگر شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی تنها مجری آن چیزی است که از دولت ابلاغ می‌شود.

سخنگوی شرکت ملی پخش درباره اینکه طرح برندسازی جایگاه‌های سوخت چه زمانی اجرایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: این طرح قرار است از اصفهان آغاز شود اما تاریخ دقیقی برای آن مشخص نیست و لازم است مسوولین در وزارت نفت و حتی در مواردی در جلسات هیات دولت در مورد این طرح به نتیجه برسند.

عربعلی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در کشور 5000 جایگاه سی‌ان‌جی و سوخت مایع وجود دارد، گفت: نزدیک به 190 جایگاه از این میان جایگاه‌های شرکتی هستند و بقیه به بخش خصوصی تعلق دارند. طرح برندسازی نیز در راستای افزایش انگیزه و رونق برای ورود بخش خصوصی و ایجاد جایگاه سوخت و افزایش تعداد جایگاه‌ها است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا