۵۰ کارگر میانماری جستجوکننده 'یشم' در رانش زمین ناپدید شدند

۵۰ کارگر میانماری جستجوکننده 'یشم' در رانش زمین ناپدید شدند

گروه معادن - رانش زمین در اطراف یک معدن یشم در شمال میانمار برای دومین بار طی یک ماه اخیر باعث مفقودشدن دستکم 50 نفر شد.

به گزارش ماین نیوز، این رانش زمین عصر روز گذشته در 'هپاکانت' در ایالت کاچین، منطقه ای جنگ زده روی داد که کانون صنعت یشم میانمار است. صنعتی که ارزش آن میلیاردها دلار تخمین زده می شود.

به نوشته تارنمای روزنامه 'بانکوک پست' و 'نیشن' تایلند، عملیات امداد و نجات برای یافتن کارگران مفقود شده آغاز شده است. تعداد دقیق افراد ناپدید شده مشخص نیست، اما گفته می شود بیش از 50 نفر بدنبال این رانش زمین در زیر خاک های این معدن مفقود شده اند.

این حادثه در منطقه ای روی داد که رانش زمین در آبان ماه 104 کارگر را در زیر خاک مدفون کرد و کشت.
تیم های امداد و نجات امروز پنج جسد را از زیر خاک خارج کردند.

صدها نفر به صورت غیرقانونی در این منطقه به جستجو برای یافتن سنگ قیمتی 'یشم' در میان مواد زائد و لاشه سنگ ها و خاک هایی می پردازند که از یک معدن قدیمی به بیرون منتقل شده است.

ارتفاع این تپه ها به حدود 70 متر نیز می رسد.

کسانی که در این رانش های زمین کشته می شوند عمدتا کارگرانی هستند که به علت فقر در انبوهی از زباله های معدنی به امید پیداکردن یک تکه سنگ یشم برجای مانده تلاش می کنند تا خود و خانواده را از فقر نجات دهند.

میانمار تقریبا منبع بهترین یشم سبز جهان در همسایگی چین است.

یک گروه جهانی تخمین زده است که ارزش یشم تولید شده در میانمار در سال 2014 میلادی 31 میلیارد دلار بوده و این تجارت را 'بزرگترین دزدی منابع طبیعی تاریخ مدرن جهان' نامیده است.

از سوی دیگر صنعت مرموز سنگ یشم در میانمار باعث رشد تنش های نظامی در این کشور به ویژه در 'کاچین' و وقوع حوادث مرگبار می شود.

نیمی از فروش یشم میانمار به صورت غیررسمی و از طریق مرزها صورت می گیرد که سالانه میلیاردها دلار ضرر به دولت می رساند.

یشم سبز یکی از قدیمی ترین سنگ های جواهر شناخته شده توسط بشر است و در طول تاریخ به عنوان شیئی با ارزش مذهبی و نیز بعنوان ذخیره ثروت تلقی شده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا