وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

حوزه خزر آماده تبدیل شدن به بلوک ترانزیت جهانی

حوزه خزر آماده تبدیل شدن به بلوک ترانزیت جهانی

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کشورهای حاشیه دریای خزر امکان افزایش قابل توجه همکاری‌ها میان این کشورها وجود دارد، تصریح کرد: در صورت آماده شدن زیرساخت‌های مورد نیاز کشورهای همسایه خزر می‌توانند به یک بلوک جهانی ترانزیتی تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عباس آخوندی در اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای حاشیه خزر اظهار کرد: همان‌طور که در اجلاس‌های قبلی مشترک طرفین در کشورهای آذربایجان و روسیه نیز اعلام شد بحث توسعه کریدورهای حمل‌ونقل در منطقه کریدورهای شمال به جنوب و اروپا به آسیا و برعکس وجود دارد که این موضوع ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این عرصه را مشخص می‌کند.

وی درباره‌ی بخش‌های مختلفی که امکان سرمایه‌گذاری جدید در آنها وجود دارد، توضیح داد: بحث نوسازی تجهیزات و زیرساخت‌های حمل‌ونقل، استفاده از فناوری‌های پیشرفته، تاسیس و توسعه مراکز لجستیک، فراهم آوردن تسهیلات جدید برای فعالیت شرکت‌های خصوصی و برطرف کردن موانع موجود در این راه عرصه‌هایی هستند که می‌توان برای گسترش همکاری‌های کشورهای حوزه خزر از آنها استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که پنج کشور همسایه دریای خزر ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه همکاری‌های چند جانبه و دو جانبه دارند، تاکید کرد: جمعیت 256 میلیون نفری آنها در کنار وسعت جغرافیایی 22 میلیون مترمکعبی باعث شکل‌گیری یک ظرفیت بالقوه گسترده شده که این موضوع خود را در مبادلات اقتصادی 600 میلیارد دلاری، تولید ناخالص داخلی چهار تریلیون دلاری و میانگین رشد اقتصادی 4.6 درصدی نشان داده است.

آخوندی اضافه کرد: این ظرفیت نشان از آن دارد که در صورت برنامه‌ریزی جامع و همه جانبه می‌توان انتظار داشت همکاری کشورهای حاشیه خزر بتواند به یک بلوک اقتصادی جهانی تبدیل شود.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در کمیسیون‌های همکاری مشترک کشورهای خزر اظهار کرد: ایجاد کمیسیون هیدروگرافی و کمیسیون هماهنگ‌کننده فرعی بخشی از این دستاوردهاست.

وزیر راه و شهرسازی به آمادگی همه‌جانبه ایران برای افزایش سطح همکاری‌ها با کشورهای حاشیه خزر عنوان کرد: ایران آماده است در راستای توسعه تجارت منطقه‌ای و استفاده از توان 185 میلیون تنی ظرفیت عملیاتی بنادر خود تسهیلات مناسبی را به سرمایه گذاران این حوزه ارائه کنند.

آخوندی اضافه کرد: ایران با استفاده از 25 مرز فعال جاده‌ای،پنج مرز بین‌المللی ریلی و 10 فرودگاه بین‌المللی آماده است تا همکاری‌های خود را با کشورهای حاشیه خزر در راستای توسعه ملل متحد افزایش دهد.

وی صحبت‌های خود به پیشنهادات متنوع ایران برای گسترش همکاری‌های چند جانبه با کشورهای دریای خزر اشاره کرد و گفت: پنجره واحد گمرکی، ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل ترکیبی، استفاده از توان کریدور قزوین – آستارا به اروپا، زنجیره حمل‌ونقل و تاسیس صندوق مشترک تامین مالی پروژه‌ها بخشی از این پیشنهادات است.

آخوندی در پایان خاطر نشان کرد: در کنار این پیشنهادات می‌توان به استفاده از فناوری‌های پیشرفته ماهواره‌ای، تشکیل دوره‌ای کمیته‌های مشترک کارشناسی، توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی و راه‌اندازی خطوط منظم مسافری و گردشگری نیز فکر کرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا