مشاور مطالعات طرح جامع فولاد مطرح کرد: بازار فولاد کی تکان می‌خورد؟

مشاور مطالعات طرح جامع فولاد مطرح کرد:  بازار فولاد کی تکان می‌خورد؟

فولاد نیوز: مشاور مطالعات طرح جامع فولاد از نهایی نشدن تعرفه 40 درصدی واردات فولاد خبر داد و گفت: افزایش تعرفه تنها چالش تولیدکنندگان فولاد نیست و صفر شدن واردات محصولات فولادی در شرایط کمبود تقاضا باز هم رونقی در بازار ایجاد نخواهد کرد.

محمد ابکا در گفت و گو با فولادنیوز در واکنش به ورود فولادهای چینی نامرغوب در بازار داخلی ایران که چندی پیش رئیس اتحادیه آهن طی گفت و گو با یکی از رسانه‌ها از آن پرده برداشت، گفت: اگر محصولات فولادی بخواهد صنایع غذایی را در کارخانه‌ها آلوده کند و این موضوع واقعیت داشته باشد، نشان می‌دهد واردات فولاد از کانال کنترل شده‌ای رد نمی‌شوند و مشتریان باید در حین خرید دقت کنند.
مدیرعامل فولادتکنیک با بیان اینکه همچنان تعرفه واردات فولاد به 40 درصد نرسیده، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی چین و سیاستگذاری‌های خود در صنعت فولاد که هم اکنون برای تولید بیش از 100 میلیون تن فولاد صادراتی برنامه‌ریزی کرده است، بنابراین رکود فعلی بیشتر از مقطع فعلی تشدید خواهد شد. در حال حاضر افزایش تعرفه کارساز نمی‌تواند باشد و اصرار تولیدکنندگان داخلی فولاد بی‌فایده است زیرا تنها رونق پروژه‌های عمرانی است که بازار فولاد را تکان می‌دهد.
او با اشاره به نبود تعادل در زنجیره تولید فولاد گفت: بالا بردن تعرفه می‌تواند از ورود محصولات وارداتی جلوگیری کند اما باز هم مشکل تولیدکنندگان داخلی فولاد حل نخواهد شد چرا که تقاضا برای محصولات فولادی با رکود ساخت و ساز بسیار کاهش پیدا کرده است.
مشاور مطالعات طرح جامع فولاد افزود: با ارزان شدن سنگ‌آهن و انرژی در بازارهای بین‌المللی پیش‌بینی می‌شود که عرضه محصولات دامپینگ بیش از حال شدت پیدا کند.
ابکا با بیان اینکه کاهش قیمت سنگ‌آهن، انرژی و حمل و نقل هم صادرات فولاد را تحت تاثیر قرار داده، گفت: رقابت با کشورهایی مانند روسیه، چین و CIS به سادگی نیست و از آنجایی که ارزش پول روسیه هم کاهش پیدا کرده، دامپینگ تولیدکنندگان این کشور هم بعید نیست و تلاش تولیدکنندگان داخلی برای مقابله با دامپینگ علاوه بر زمان‌بر بودن، تا حدودی کارساز است.
او افزود: رکود در حوزه کلان اقتصاد کشور جریان دارد و تنها صنعت فولاد نیست که گریبان‌گیر آن شده و بهترین عامل خروج رکود از صنایع رونق اقتصادی است زیرا دوره‌هایی هم بوده که واردات آزاد بوده اما با وجود رونق برای تولیدات و صادرات محصولات داخلی بیشترین تقاضا جریان داشته است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا