دولت با وجود کاهش درآمدهای نفتی برای مدیریت اقتصاد کشور وقت گذاشته است

دولت با وجود کاهش درآمدهای نفتی برای مدیریت اقتصاد کشور وقت گذاشته است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: کاهش قیمت نفت از یکصد دلار به حدود ٣٠ دلار به دلیل مدیریت مطلوب کشور، تاثیر چندانی در قیمت دیگر کالاها و محصولات ایجاد نکرده و دولت نیز با تمام وجود برای مدیریت اقتصادی کشور وقت گذاشته است.

 

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، امروز (سه‌شنبه یکم دیماه) در جریان سفر به جزیره کیش در هفدهمین همایش صنایع دریایی گفت: اقتصاد ایران در شرائط خاصی قرار دارد و امروز نیازمند تدابیر و برنامه‌ریزی دقیق هستیم.
وی با یادآوری این که به دوران پساتحریم نزدیک می‌شویم اظهار امیدواری کرد تا روزهای آینده تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران لغو شود و کشور پس از یک دوره فشار، بتواند وارد دوره‌ای جدید شود.
جهانگیری تصریح کرد: در دوران پساتحریم فرصتهای جدیدی پیش روی اقتصاد ایران قرار خواهد گرفت و لازم است با عقلانیت و تدبیر برای این دوره برنامه‌ریزی کنیم، زیرا اگر به درستی برنامه‌ریزی نشود این فرصتها می‌توانند به تهدید بدل شوند.
معاون اول رئیس جمهوری یکی از مشکلات امروز اقتصاد کشور را کاهش درآمدهای نفت عنوان کرد و افزود: در دهه گذشته قیمت نفت بین یکصد تا ١٤٠ دلار بوده است و اقتصاد کشور در این دهه براساس این میزان درآمد نفتی تنظیم شده است، اما امروز به یکباره با کاهش غیرمنتظره قیمت نفت مواجه شده‌ایم و قیمت نفت به حدود ٣٠ دلار کاهش یافته است.
وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم این کاهش غیرمنتظره قابل پیش بینی نبوده است، عده‌ای تصور می‌کنند که سخن عجیبی است، اگر کسی چنین کاهش قیمتی را پیش بینی کرده است، مقاله و مطلب خود را در این خصوص ارائه دهد، هیچ یک از موسسات معتبر علمی و بین‌المللی در حوزه نفت، کاهش قیمت تا این حد را پیش بینی نکرده بودند.
جهانگیری با بیان این که کاهش قیمت نفت برای اقتصاد کشورهایی نظیر ایران بسیار مشکل ساز خواهد بود، عنوان کرد: اقتصاد ما به درآمدهای نفتی متکی است و بخش زیادی از بودجه دولت نیز به درآمدهای نفتی وابستگی دارد.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: اگر امید مردم به آینده کشور و اعتماد آنها به مدیریت کشور نبود، اتفاقی مانند کاهش قیمت نفت می‌توانست تلاطمی در اقتصاد به وجود آورد که کنترل آن غیرممکن می‌شد.
وی ادامه داد: کاهش قیمت نفت از یکصد دلار به حدود ٣٠ دلار به دلیل مدیریت مطلوب کشور، تاثیر چندانی در قیمت دیگر کالاها و محصولات ایجاد نکرده و دولت نیز با همه وجود برای مدیریت اقتصادی کشور وقت گذاشته است.
جهانگیری با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در طول سالهای اخیر گفت: یکی از ماموریتهای اقتصاد کشور این است که علاوه بر اشتغالزایی، قدرت خرید و رفاه مردم را نیز افزایش دهد.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: ایران در منطقه رقبایی دارد که در زمانی که ایران با فشارها و تحریمهای اقتصادی مواجه بود، این کشورها از رشد اقتصادی برخوردار بودند و باید به خاطر داشته باشیم که اقتدار ایران در منطقه نیازمند رشد و توسعه اقتصادی است.
وی با بیان این که مقابله با چالشهای اقتصادی نیازمند سیاستهای عالمانه و دقیق است، تصریح کرد: همه آنچه لازم است در سیاستهای خود مدنظر قرار دهیم، در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مطرح شده و دلیل این که دولت تصویب برنامه ششم توسعه را کمی با تاخیر انجام داد این بود که یکبار دیگر برنامه ششم بازنگری شود تا مطمئن شویم اقتصاد مقاومتی در این برنامه لحاظ شده است.
جهانگیری یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی را توجه به ظرفیتهای داخلی کشور عنوان کرد و گفت: یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی درونزایی است، به این معنا که باید از ظرفیتها و توانمندیهای داخل کشور استفاده کنیم و این در حالی است که یکی از مهمترین و اصلی‌ترین ظرفیتهای داخلی، دریاست.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به سواحل متعدد کشور و ظرفیتهای موجود در این حوزه افزود: ایران جزو کشورهایی است که می‌تواند با اتکا به دریا، اقتصاد خود را توسعه دهد، از این رو اقتصاد دریا محور یکی از جهت گیریهای دولت خواهد بود.
وی ادامه داد: بخش زیادی از منابع نفت و گاز کشور در مناطق دریایی قراردارد و بخش زیادی از نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصصان و مهندسان ما در رشته های مرتبط با دریا هستند، ضمن آن که سالانه چند ده میلیون تن کالا به کشور وارد و خارج می‌شود که متکی به حمل و نقل دریایی است و همه اینها به این معناست که از ظرفیتهای ویژه‌ای برای توسعه اقتصاد با استفاده از ظرفیتهای دریا برخوردار هستیم.
جهانگیری عنوان کرد: کشورهای متعددی در همسایگی ایران قرار دارند که از راه دریایی بی‌بهره‌اند و به حمل و نقل دریایی از طریق ایران نیازمند هستند که این امر شرائط بسیار خوبی را برای توسعه ترانزیت کشور فراهم کرده است.
معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که باید برای توسعه سواحل کشور برنامه جدی داشته باشیم افزود: در برنامه ششم توسعه یکی از جهت گیریها، توسعه سواحل دریای عمان است و معتقد هستم که جاسک باید به یکی از قطبهای صنعتی کشور بدل شده و سواحل مکران نیز باید جزو مناطق آباد کشور باشد.
وی افزود: باید به دنبال احداث نیروگاههای مختلف و ساخت آب شیرین کن در سواحل کشور باشیم تا زیربناهای لازم در این مناطق آماده شود و جمعیت در این نواحی ساکن شوند.
جهانگیری تصریح کرد: مجموعه مزیتهای کشور در بخش صنایع دریایی بسیار زیاد است و آنچه اهمیت دارد این است که سیاستگذاری عالمانه و دقیقی داشته باشیم، زیرا با توسعه صنعت دریایی بخش قابل توجهی از فرصتهای شغلی مورد نیاز ایجاد خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا