آغاز تبلیغات خودروسازان داخلی

آغاز تبلیغات خودروسازان داخلی

دو خودروساز بزرگ کشور پس از تجربه چهار سال رکود در عرضه و تقاضای خودرو، مدتی است با اجرایی شدن وام 25 میلیونی و فروش 125 هزار دستگاه ...

پیش از دهه 90 آگهی‌های تلویزیونی، روزنامه‌ای و جاده‌ای در قرق خودروسازان بود که پس از تحریم‌ها و کاهش تولید تبلیغات خودروسازان کمتر شد و آنها حتی قادر نبودند در بیلبوردهای جاده‌ای به تبلیغات محصولات خود بپردازند.کار به جایی رسید که چندی پیش در دوران رکود شدید صدا و سیما نیز اعلام کرده بود به دلیل بدهی شدید خودروسازان حاضر نیست تیزر تبلیغاتی آنها را به مناسبت اعیاد قربان تا غدیر پخش کند.

حال پس از یک دوره رکود شدید که هم از سمت عرضه و هم از سمت تقاضا ایجاد شده بود، خودروسازان رفته رفته در رسانه‌های مکتوب و تصویری تبلیغات خود را آغاز کرده و سعی دارند با ابزار آگهی برخی رسانه‌ها را به قبضه خود درآورند.آنها چند هفته‌ای است که در اتوبان‌های همت و حکیم به معرفی محصولات جدید خود از طریق چند بیلبورد بپردازند. به عنوان مثال سایپا تبلیغات خودرو ساندرو را آغاز کرده و ایران خودرو نیز به تبلیغ شاسی بلند چینی خود، هایما اس7 پرداخته است.

در این میان برخی از خودروسازان داخلی که به مونتاژ خودروهای چینی می‌پردازند با جدیت بیشتری به تبلیغ پرداخته اند و حتی در میادین ورزشی و مسابقات لیگ برتر فوتبال نیز اقدام به معرفی محصولات و خدمات خود پرداخته‌اند.با این حال اگر به مرور حجم تبلیغات خودروسازان در دهه 80 بپردازیم متوجه خواهیم شد که خودروسازان به مانند گذشته قدرت مالی لازم را برای انجام تبلیغات تلویزیونی ندارند و فعلا نمی‌توانند در رسانه‌ها حضوری جدی داشته باشند. 


دلیل کاهش تبلیغات خودروسازان

اما دلیل کاهش تبلیغات خودروسازان چه بوده است. در این رابطه مجتبی نظری مدیر پیشین ارتباطات سایپا به اقتصادنیوز می گوید: رگ حیاتی خودروسازان در سال‌های گذشته پیش‌فروش بوده که هم اکنون به پایین‌ترین سطح خود رسیده و خودروسازان نتوانسته‌اند نقدینگی لازم را داشته باشند.

او می‌افزاید: نقدینگی کم باعث می‌شود تا شرکی به مانند ایران‌خودرو به پیش فروش رنو کپچر اقدام کند و بتواند از طریق پیش‌فروش حدود یک هزار دستگاه از این خودرو برای خود نقدینگی لازم را به دست آورد.این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: سلیقه مردم در خرید خودرو نیز تغییر کرده و با توجه به ورود خودروهای چینی آنها توقع دارند به غیر از کیفیت از آپشن های بیشتری در خودرو خود بهره برند. از این رو کمتر به سراغ خودروهای داخلی که زیر و بم آن را می شناسند می آیند چون تغییر جدیدی را ر محصوات ایرانی مشاهده نمی‌کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، کاهش تبلیغات خودروسازان در چهار سال گذشته نشان‌دهنده اوضاع نامناسب مالی خودروسازان و به تولید نرسیدن محصولات جدید از سوی آنان است. حال به نظر می‌رسد با توجه به رونق نسبی بازار خودرو و ورود محصولات جدید خودروسازان مجبور باشند به رغم کمبود منابع مالی اقدام به تبلیغ محصولات جدید خود کنند از این رو این احتمال وجود دارد که حضور خودروسازان در عرصه های مختلف بیش از گذشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا