معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد

ايميدرو درصدد رفع چالش‌هاي بخش معدن

ايميدرو درصدد رفع چالش‌هاي بخش معدن پايگاه خبري معدن نيوز- رييس هيات عامل ايميدرو گفت: اين سازمان چالش‌هاي اصلي پيش روي بخش معدن را شناسايي کرده و درصدد رفع جدي آنهاست.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، مهدي کرباسيان با بيان اين مطلب تصريح کرد: ايميدرو با توجه به شرايط موجود، چالش‌ها و ضرورت‌هاي پيش روي بخش معدن و صنايع معدني کشور را شامل «زير ساخت ها»، «اکتشاف»، «حمايت از بخش خصوصي»، «تجهيزات»، «توليد»، «بازار» و «وضعيت واگذاري ها» گروه بندي و اعلام کرده است.
وي افزود: با توجه به طرح‌هاي جامع کشور براي توسعه صنايع معدني و چالش تامين مواد اوليه طرح‌هاي توسعه اي، ايميدرو توسعه اکتشاف را جزو مهم‌ترين برنامه‌هاي خود دانسته و بر اين اساس، بيش از 240 هزار کيلومتر مربع را وارد عمليات اکتشافي کرده که خوشبختانه تاکنون نتايج مثبتي از اکتشاف ذخاير جديد حاصل شده است.
کرباسيان توسعه بخش زيرساخت‌هاي معادن را يکي ديگر از سرفصل‌هاي ايميدرو بر شمرد و خاطرنشان کرد: با اجراي طرح ايجاد زيربناهاي لازم در معادن بزرگ و مناطق معدني، بخشي از نياز معادن به جاده و برق تامين مي‌شود که با تخصيص بودجه کافي، مي‌توان به توسعه مطلوب رسيد. در حوزه حمل‌ونقل نيز بايد به سمتي برويم که با کاهش هزينه، قيمت تمام شده محصول کاهش يابد.
وي ادامه داد: در بخش تجهيزات معدني همچون دامپ تراک، دستگاه‌هاي حفاري و غيره، با کمبود مواجه بوده و در اين بخش، از فناوري‌هاي روز دنيا عقب هستيم که تحول در اين زمينه براي توسعه رقابتي، اجتناب ناپذير است.
رييس هيات عامل ايميدرو در بخش توليد، به موضوع کاهش قيمت تمام شده زغال سنگ و سنگ آهن اشاره کرد و گفت: در اين زمينه، علاوه بر تامين نياز داخلي در مقطع فعلي و برنامه‌ريزي براي آينده، بايد با استفاده از راهکارهاي نوين توليد و فرآوري مواد معدني، قيمت تمام شده توليد را کاهش دهيم تا بتوان در شرايط رکود و کاهش قيمت‌ها در بازارهاي جهاني دوام آورد.
وي افزود: در برخي مواد معدني نظير زنجيره توليد فولاد، دچار گسست هستيم و بايد توسعه متوازن در همه بخش‌ها اتفاق بيفتد. در بخش توليد نيز موضوع «حق انتفاع»، «بهره مالکانه» و غيره به عنوان چالش پيش روي معدنکاران مطرح است که بايد در قوانين مربوطه تجديد نظر صورت گيرد.
کرباسيان با اشاره به موضوع وضعيت واگذاري شرکت‌هاي تحت پوشش ايميدرو، اظهارکرد: در حالي که طبق قانون، قرار بوده 70 درصد منابع حاصل از واگذاري شرکت‌هاي تحت پوشش به ايميدرو برگردد، اما اين اتفاق نيفتاد و درنتيجه ايميدرو در اجراي طرح‌هاي ملي با کمبود بودجه مواجه شده است که اميدواريم اين موضوع اجرايي شود.
وي ادامه داد: ايميدرو «حمايت از بخش خصوصي» را يکي از وظايف اصلي خود مي‌داند و بخشي از حمايت‌هاي خود از اين بخش را از طريق صندوق بيمه سرمايه‌گذاري فعاليت‌هاي معدني، به منصه ظهور مي‌رساند. در همين زمينه، اعتبار صندوق مذکور براي ارائه خدمات دهي بهتر، افزايش يافته است.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا