جودی اعلام کرد

صادرات نفت ایران در ماه اکتبر افزایش یافت

صادرات نفت ایران در ماه اکتبر افزایش یافت

موسسه اطلاعات نفتی جودی گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه اکتبر با کمی افزایش نسبت به ماه قبل تر به روزانه یک میلیون و 395 هزار بشکه رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، ایران پنجمین عرضه‌کننده بزرگ اوپک در ماه اکتبر روزانه یک میلیون و 395 هزار بشکه نفت صادر کرده که نسبت به صادرات روزانه یک میلیون و 390 هزار بشکه‌ای در ماه سپتامبر یک افزایش روزانه پنج هزار بشکه ای داشته است.

عربستان در ماه اکتبر صادرات نفت خود را به بالاترین سطح چهار ماه گذشته رسانده است.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان در ماه اکتبر با افزایش عرضه جهانی نفت خود اشباع بازار را که به رکود شدید قیمت‌ها منجر شده تشدید کرد و تولید خود را به بالاترین سطح چهار ماه گذشته رساند.

تازه‌ترین آمار موسسه جودی مستقر در ریاض نشان می‌دهد صادرات نفت عربستان از روزانه 7 میلیون و 111 هزار بشکه در ماه سپتامبر به روزانه 7 میلیون و 364 هزار بشکه در ماه اکتبر افزایش یافته است.

این مقدار صادرات ماهانه بیشترین صادرات عربستان از ماه ژوئن تاکنون و هفت درصد بالاتر از صادرات این کشور در اکتبر سال گذشته است.

آمار جودی نشان می‌دهد عربستان در ماه اکتبر روزانه 10 میلیون و 280 هزار بشکه نفت تولید کرد که از تولید روزانه 10 میلیون و 230 هزار بشکه‌ای این کشور در ماه سپتامبر بالاتر است.

عربستان در آخرین نشست اوپک در چهارم دسامبر هدایت تصمیم این سازمان مبنی بر لغو محدودیت‌ روی میزان تولید اعضا را در بحبوحه تلاشها برای به بیرون راندن تولیدکنندگان پرهزینه همچون روسیه و آمریکا از بازار، برعهده داشت.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت تقریبا از سال 1982 بدون وقفه یک سقف تولید را داشته، اگرچه کشورهای عضو اغلب آن را نادیده گرفته و بالاتر از آن نفت تولید کرده اند. این عرضه مازاد باعث شده که قیمت نفت برنت تقریبا به پایین‌ترین سطح هفت سال گذشته برسد و صنعت انرژی جهانی با بدترین رکود از زمان بحران مالی جهانی در سال 2008 روبرو شود.

نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه در آخرین روز معاملات هفته گذشته با 18 سنت کاهش 36 دلار و 88 سنت در هر بشکه داد و ستد شد. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد عربستان در ماه نوامبر روزانه 10 میلیون و 330 هزار بشکه نفت تولید کرد که برای نهمین ماه متوالی بالای 10 میلیون بشکه بوده است.

سعودیها همچنان بر استراتژی یک سال اخیر خود مبنی بر اینکه کاهش عرضه به افزایش قیمت‌ها منجر نخواهد شد مگر اینکه تولیدکنندگان بزرگ خارج از اوپک همچون روسیه و مکزیک نیز در این کاهش مشارکت کنند، تاکید دارند.

جودی می‌افزاید: صادرات نفت عراق و کویت(به ترتیب دومین و چهارمین تولیدکنندگان بزرگ اوپک) نیز در ماه اکتبر کاهش یافته است. بر اساس این آمار، عراق در ماه اکتبر روزانه دو میلیون و 708 هزار بشکه نفت صادر کرده که از صادرات روزانه سه میلیون و 52 هزار بشکه‌ای این کشور در ماه سپتامبر کمتر است. این چهارمین ماه متوالی است که صادرات نفت عراق کاهش پیدا می‌کند.

همچنین صادرات نفت کویت نیز در ماه اکتبر از روزانه دو میلیون و هشت هزار بشکه در ماه سپتامبر به روزانه یک میلیون و 905 هزار بشکه در ماه اکتبر رسیده است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا