شکست انحصار خرید برق دولتی، تولید برق رقابتی و حمایت از صنعت را دربر دارد

شکست انحصار خرید برق دولتی، تولید برق رقابتی و حمایت از صنعت را دربر دارد

دنیای معدن - انحصار خرید برق دولتی برای اولین بار در تاریخ صنعت برق کشور با انعقاد قرارداد خرید برق از بخش خصوصی توسط شرکت فولادمبارکه اصفهان شکسته شد.

طی مراسمی در محل شرکت مادرتخصصی توانیر و با حضور دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان، مهندس آرش کردی مدیرعامل توانیر، مهندس رضا ریاحی سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران، محمد فلاحتیان مدیرعامل هلدینگ پرشیان فولاد، مدیران شرکت فولاد مبارکه و مسئولین برق منطقهای اصفهان، قرارداد خرید برق از بخش خصوصی امضا شد تا نخستین قرارداد فروش مستقیم برق از نیروگاه مولد در تاریخ صنعت برق کشور به صورت رسمی به اجرا در آید.

دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان با اشاره به میزان مصرف برق در شرکت فولادمبارکه اظهار کرد: فولادمبارکه با مصرف 1400 مگا وات برق در سال، بزرگترین مصرف کننده برق در کشور است که بر اساس قراردادی که با برق منطقهای دارد، این میزان برق باید تأمین شود و در همین راستا با توجه به سیاستهای دولت محترم مبنی بر تأمین برق مصرف کنندگان بزرگ توسط بخش خصوصی، شرکت فولادمبارکه برآن شد تا با مذاکره با شرکتهای نیروگاهی که توسط بخش خصوصی اداره میشوند این مهم را به اجرا درآورد و در این راه نیز موفق شدیم با شرکت پرشیان فولاد برای تأمین 200 مگا وات برق از مجموعه نیروگاههای در اختیار این شرکت و به مدت یکسال، در  فاز اول و در قالب یک قرارداد سه جانبه به توافق برسیم. در این قرارداد شرکت فولادمبارکه به عنوان مصرف کننده و خریدار ، شرکت پرشیان فولاد به عنوان فروشنده و شبکه توزیع و انتقال برق که زیر مجموعه وزارت نیرو نیز میباشد و انتقال برق از نیروگاه به فولادمبارکه را بر عهده دارد ، نسبت به ثبت این قرارداد اقدام نمودند.

دکتر سبحانی، انعقاد این قرارداد را شکست انحصار دولت در عرضه برق دانست و افزود: با انعقاد این قرارداد، برای نخستین بار خرید و فروش برق بین مصرف کننده و تولید کننده در بخش خصوصی به صورت مستقیم انجام میپذیرد که این اقدام باید به فال نیک گرفته شود.

مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان، عقد قراردادهایی از این دست را دارای مزیتهای قابل توجه خواند و تصریح کرد: توسعه روند عرضه برق توسط تولیدکنندگان بخش خصوصی به مصرف کنندگان بزرگ، باعث ایجاد فضای رقابتی میشود که هم مصرف کننده میتواند با قیمت رقابتی برق مورد نیاز خود را تأمین کند و هم سرمایه گذارهای بخش خصوصی به دلیل اینکه مطمئن هستند مصرف کننده تضمین شده وجود دارد، به سرمایه گذاری و توسعه نیروگاه ها تشویق میشوند و در واقع با خیال آسوده برای توسعه تولید و فروش برق برنامهریزی میکنند. بویژه اینکه در واقع سرمایهگذاری در تولید برق و در کنار مصرف در صنعت ، به عنوان مصرف کنندگان بزرگ توجیه پذیر میشود یعنی اگر فولادمبارکه 1400 مگاوات مصرف دارد به اندازه تولید برق در 3 تا 4 نیروگاه 500 مگاواتی است و سرمایه گذاری برای نیروگاه هایی با این ظرفیت، اگر صنعت در کنار آنها باشد توجیه پذیر میشود وگرنه با نگاه به مصرف محدود در بخش خانگی، سرمایه گذاری در نیروگاه ها توجیه پذیر نیست. پس این صنعت است که سرمایه گذاری در برق را توجیه پذیر میکند و این انتظار متقابل وجود دارد که بین مصرف کننده بزرگ و مصرف کننده جزء تفاوت وجود داشته باشد، در حال حاضر برق صنعتی از برق خانگی ارزان تر نیست ولی این انتظار هست که این تفاوت وجود داشته باشد.

دکتر سبحانی با اشاره به اهمیت انتقال در شبکه های برق گفت: نیروگاه ها به عنوان بنگاه های مولد برق در سطح کشور پراکنده هستند و در بسیاری از موارد تا مصرف کننده نهایی فاصله زیادی هم دارند. شرکت توانیر در امر انتقال برق به کمک دوطرف قرارداد آمده و برق را از نیروگاه دریافت کرده و به مصرف کننده تحویل می نماید. استمرار تأمین برق برای یک بنگاه صنعتی بزرگ همانند فولادمبارکه اهمیت ویژه ای دارد و ممکن است این استمرار از سوی نیروگاه به هر دلیلی تحقق نیابد.اینجاست که شبکه انتقال برق این تعهد را دارد که استمرار تأمین برق فولادمبارکه را انجام دهد که این نقش بر عهده توانیر است. البته عقد این قرارداد تمرین به جا و مناسبی است تا دیگر  نیروگاههای کشور هم بتوانند در این عرصه حضور پیدا کنند. علاوه بر اینکه مصرف برق هلدینگ فولادمبارکه در سطح کشور قابل توجه است و گروههای زیرمجموعه فولادمبارکه در دیگر نقاط کشور میتوانند طرف قراردادهای مطمئنی برای نیروگاهها باشند و در واقع فولادمبارکه برای نیروگاههای مولد بنگاهی قابل اتکا میباشد و همانطور که گفته شد فروش برق در یک فضای رقابتی باعث میشود همه نیروگاهها فعال شده، به رقابت بپردازند و انحصار شکسته شود.

بنا بر این گزارش در ادامه این مراسم، مهندس آرش کردی مدیرعامل توانیر، با بیان اینکه حضور بخش خصوصی بایستی در تولید برق پررنگتر شود، گفت: سیاستهای فعلی دولت به گونهای است که دولت به عنوان سیاستگذار و ناظر در این بخش حضور یابد، در انعقاد قرارداد دو جانبه بین تولیدکننده و مصرف کننده بخش خصوصی، این دو بخش در مباحث قیمتی به تفاهم رسیدند و عرضه برق بهصورت مستقیم از تولیدکننده به مصرف کننده ارائه خواهد شد و شرکت توانیر نیز به نمایندگی از وزارت نیرو، ترانزیت برق مذکور را به عهده خواهد گرفت. خوشبختانه شرکت فولادمبارکه اصفهان نماد صنعت است و با سابقه درخشانی که در عرصه صنعت فولاد کشور دارد گزینه مناسبی برای تحقق این اقدام میباشد و شرکت پرشیان فولاد نیز با سابقه مناسبی که در صنعت برق دارد میتواند به شرکت فولادمبارکه خدمات مناسبی ارائه دهد و هم شرکت فولادمبارکه و هم شرکت پرشیان فلز در بحث توسعه میتوانند این قرارداد را قوت بیشتری ببخشند.

در ادامه این مراسم رضا ریاحی، سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز گفت: بر اساس تکالیفی که اصل 44 قانون اساسی در اختیار وزارت نیرو گذاشته است، این وزارتخانه باید امکان حضور بخش خصوصی را در صنعت برق فراهم نماید و شرایط و بسترها باید بهگونهای فراهم شود تا بخش تولیدکننده و مصرف کننده بتوانند نسبت به خرید و فروش برق با هم تعامل داشته باشند.

سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه وزارت نیرو برق تولید شده از نیروگاه خصوصی را با استفاده از شبکه سراسری به مصرف کننده میرساند، گفت: مصرف کننده مجاز است تمام یا بخشی از برق مورد نیاز خود را از نیروگاه بخش خصوصی تأمین و مابقی برق مورد نیاز خود را می تواند بر اساس تعرفههای موجود از وزارت نیرو خریداری کند.

در همین رابطه محمد فلاحتیان مدیر عامل شرکت پرشیان فولاد نیز گفت: با این عقد قرارداد، امکان فروش مستقیم برق نیروگاه شهید منتظری اصفهان به فولاد مبارکه اصفهان تا 200 مگاوات برای یکسال آینده امکانپذیر شده است و پس از این مدت نیز امکان تمدید قرارداد وجود دارد.

فلاحتیان با اشاره به اهمیت فراهم ساختن زیرساختهای فروش برق توسط نیروگاههای خصوصی اظهارکرد: در این راستا شرکت پرشیان فولاد مذاکراتی را با مدیران شرکت فولاد مبارکه انجام داد که پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی منجر به عقد اولین قرارداد دو جانبه شد.

وی ابراز امیدواری کرد که این قرارداد زمینه رشد و توسعه صنعت برق را فراهم کند و موجب ایجاد تعامل سازنده بین تولید کننده و مصرف کننده، همچنین بهبود فضای کسب و کار شود.

در همین رابطه مهندس تولائیان معاون خرید فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه این امر امضاء اولین قرارداد فروش مستقیم برق در ایران است تصریح کرد: حداکثر تقاضای برق شرکت در حال حاضر با توجه به افزایش ظرفیت های انجام گرفته حدود 1150 مگاوات می باشد که از طریق شبکه سراسری برق کشور تأمین می گردید. با توجه به سیاستهای دولت محترم خصوصاً کاهش تصدی گری دولت و افزایش بهره وری، شرکت فولادمبارکه در جهت تأمین برق موردنیاز واحدهای خود برای اولین بار در کشور نسبت به خرید بخشی از برق موردنیاز خود، از بخش خصوصی اقدام نمود.

وی افزود: با توجه به اینکه این اولین قرارداد بین دو بخش خصوصی بوده، چالش های زیادی از نظر مقررات و قوانین کشور داشته، بخصوص که وزارت نیرو نیز قرار بوده از این قراردادها پشتیبانی نماید، لذا لزوم انجام تفاهم نامه برای عقد قرارداد پشتیبان با وزارت نیرو نیز به چالش های این قرارداد اضافه می شود که به لطف همکاران فولادمبارکه، وزارت نیرو و توانیر و شرکت پرشین فولاد کلیه این چالش ها پشت سر گذاشته شد و با عنایت به مصوبه وزیر محترم نیرو درخصوص شرایط تأمین برق مشترکین تعرفه تولید (صنعت و معدن) شرکت برق منطقه ای از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان غیردولتی، شرکت فولادمبارکه برای اولین بار خرید 200 مگاوات برق موردنیاز خود را از شرکت خصوصی تأمین نمود.

وی کاهش تصدی گری دولت و اجرای سیاستهای دولت جمهوری اسلامی ایران و تقویت بخش خصوصی؛خرید برق موردنیاز شرکت فولادمبارکه از شرکت های خصوصی تولیدکننده برق به قیمت پائین تر از قیمت تعرفه های صنعتی؛ استفاده از انعقاد قرارداد به سبک جدید و بهینه با شرایط بُرد بُرد برای همه طرف های قرارداد؛ استفاده صد در صدی انرژی قابل خرید در طول مدت قرارداد نسبت به وضعیت فعل؛ کاهش هزینه های برق مصرف؛ قرار نگرفتن اعمال محدودیت برق خریداری شده از شرکت های خصوصی توسط برق منطقه ای و افزایش امکان تعامل با شرکت های خصوصی را از مهمترین دستاوردها و مزایای این قرارداد برشمرد.

به گزارش خبرنگار فولاد در پی امضای این قرارداد جواد نیلی مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه هم افزود: درراستای سیاست های دولت مبنی برتأمین برق مورد نیاز واحدهای صنعتی ازواحدهای نیروگاهی بخش خصوصی ، انعقاد اولین قرارداد دراین خصــوص بین دوشرکت فولاد مبارکه و شرکت پرشین فولاد، دارای جایگاه ویژه واهمیت بالائی است کـه ذیلا” به مواردی ازآن اشاره می شود:
1- پیشتازی فولاد مبارکه دراین عرصه که اولین قرارداد با چنین موضوع و اهمیتی را به نام خود ثبت نمود.

2- شکست انحصار فروش برق که موجب کاهش هزینه های تولید وافزایش قدرت چانــه زنی خصوصا” درمواردی نظیر کاهش محدودیت های فصلی رابه همراه دارد.

3- کمک به توسعه صنعت برق کشور با فعال تر شدن بخش خصوصی درعرصه تولید بـرق که مزیت های بالائی رابه صنعت برق ارائه می نماید.
این گزارش حاکی است در پایان این مراسم قرارداد به امضائ طرفین حاضر در جلسه رسید و مبادله گردید.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا