کرباسیچی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی خبر داد:

بومی‌سازی تجهیزات فولادی؛ هدف اصلی MME

بومی‌سازی تجهیزات فولادی؛ هدف اصلی MME

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیر شعبه MME ایران یکی از رسالت‌های این شرکت را بومی‌سازی در تامین و ساخت تجهیزات موردنیاز صنایع معدنی و فولاد کشور اعلام کرد و گفت: رویکرد جدید شرکت MME اجرای پروژه‌های کوچک اما موردنیاز صنایع معدنی و فولاد در حوزه‌هایی مانند کاهش مصارف انرژی و تولید فولادهای پیشرفته است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی، حسن کرباسچی در حاشیه نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در هتل آتلانتیس پالم دبی گفت: طولانی شدن اجرای طرح‌های فولادی باعث فشار سنگین هزینه‌ای به پیمانکاران شده است و به همین دلیل باید چاره‌اندیشی جدی در این زمینه صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت MME در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و محصولات استراتژیک موردنیاز صنایع معدنی و فولاد قدم‌های جدی را برداشته است که در آینده در خصوص آن بیشتر اطلاع رسانی خواهد شد.

خبرنگار ماین نیوز با حسن کرباسچی، مدیر شعبه MME ایران گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این نوع کنفرانس‌ها برای شناخت و ارتباطات بیشتر بین تولیدکنندگان فرصت مناسبی است و ما نیز به عنوان پیمانکار حضور فعالی در این کنفرانس داشتیم. تامین کنندگان تجهیزات نیز در این کنفرانس حضور داشتند و توانستیم ارتباطات خوبی را برای تامین تجهیزات با آنها برقرار کنیم. یکی از کارهای ما در این زمینه به عنوان یکی از رسالت‌های MME این است که بومی‌سازی صنعت را پیش ببریم. در حال مذاکره هستیم تا بخش‌هایی از تامین تجهیزات و ماشین آلات را با کمک شرکت‌های فعال در ساخت و تامین این قطعات که برندهای قابل قبول اروپایی هستند عملیاتی کنیم و این شرکت‌ها را با سازندگان داخلی مرتبط کنیم تا به صورت مشترک و سرمایه‌گذاری مشترک و کمک فنی ما کم کم این دانش فنی به سازندگان داخلی منتقل شود و در آینده این بومی‌سازی کامل شود. در صنعت الکترود گرافیتی قدم‌های خوبی برداشته شده است و چند شرکت در داخل این موضوع را پیش بردند که یک نیز شرکت مرتبط با ایمیدرو است. هنوز تولیدی در این زمینه نداریم. به خاطر تحریم این پروژه عقب افتاد. قرار بود چینی‌ها بیایند و نیامدند و همینطور هندی‌ها. الان به سمت تامین از اروپا در این حوزه رفته ایم. در زمینه الکترود گرافیتی و تامین این نوع محصولات استراتژیک، باید بتوانیم دانش فنی آنها را منتقل کنیم. در حال حاضر و در دوره جدید قراردادهای خوبی را در حال آغاز هستیم که از آن جمله می‌توانم به ساخت و تامین لوله‌های ریفرمر برای واحدهای احیای مستقیم اشاره کنم که قرار است در این زمینه نیز دانش فنی آن بومی‌سازی شود. یکی از رسالت‌های اولیه ما و یکی از اهداف تشکیل شرکت MME بحث بومی‌سازی بوده است و در دوره جدید به آن پرداخت می‌شود.

از پروژه‌های جدید MME چه خبر؟


چند مناقصه است که شرکت کردیم. با توجه به فضای جدید کارخانه‌های فولادی و سرمایه‌گذاران در این صنعت و با توجه به شرایط کل اقتصاد کشور و به خصوص فولاد، رغبتی برای انجام پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاری کلان نیاز دارند، وجود ندارد. اما سیاست کوتاه‌مدت ما این بود که به اجرای پروژه‌های کوچک و مورد توجه فولادسازان از جمله در زمینه کاهش مصارف، رو بیاوریم و به موازات آن بتوانیم روی حوزه‌هایی مانند تولید محصولات پیشرفته و با ارزش افزوده بالاتر کار کنیم و کانال ارتباطی خود را با شرکت‌های اروپایی فعال‌تر کنیم و انتقال دانش فنی را در این حوزه نیز ممکن کنیم. در همین زمینه به یکی از طرح‌های فولادی استانی فعالیت در این زمینه را معرفی کردیم تا بخشی از محصول خود را با دانش فنی بالاتری تولید کند. به این واحد فولادی تولید ورق با عرض خیلی کم و نازک یا Thin Slab به صورت Continues را معرفی کردیم تا به جای تولید صرف بلوم و بیلت این محصول را تولید کند.

نقطه نظر خاص دیگری هم درباره کنفرانس و مسائل دیگر دارید؟


طی چند سال اخیر گرفتار بحث تحریم بودیم و هم شرکت‌های تولیدکننده و هم پیمانکاران از طولانی شدن اجرای پروژه‌های فولادی آسیب دیدند و هزینه‌ها به شدت افزایش یافت و انباشت شد. از طرفی تمدید قراردادها هم قیمت‌های واقعی را پوشش نداده است. در بخش ارزی هم اصلا تعدیلی صورت نگرفته است. در صورتی که در کشورهای اروپایی هم تورم یک تا دو درصدی وجود دارد که ظرف چند سال این تورم در مجموع به 10 تا 15 درصد می‌رسد. در این زمینه در قرارداد با پیمانکاران توجه لازم صورت نگرفته و به همین دلیل نقدینگی پیمانکاران به شدت کاهش یافته است.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا