دهاقین در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی خبر داد:

پیشرفت ۳۳ درصدی فاز دو فولادسازی کاوه جنوب کیش

پیشرفت ۳۳ درصدی فاز دو فولادسازی کاوه جنوب کیش

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش (SKS) پیشرفت فاز دو فولادسازی این شرکت را حدود 33 درصد اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این پروژه ظرف 18 تا 24 ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی، علی دهاقین در حاشیه نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در هتل آتلانتیس پالم دبی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش صادرات محصولاتش است، گفت: در همین راستا در حاشیه کنفرانس با چند شرکت نیز در راستای صادرات محصولاتمان مذاکراتی داشتیم.

وی افزود: طبق استراتژی تدوین شده در بنیاد و هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس باید تولید فولاد تا سال 1404 در مجموعه‌های هلدینگ به 10 میلیون تن برسد.

خبرنگار ماین نیوز با علی دهاقین، مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

آقای دهاقین نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه را چطور دیدید؟

شرایط بسیار خوبی بود که تمام شرکت‌های منطقه‌ای در کنفرانس شرکت کردند و با توجه به اینکه موقعیت قرارگیری کارخانه ما در نزدیکی خلیج فارس قرار دارد، تمرکز شرکت ما روی صادرات است. در همین راستا با شرکت‌های مختلف مذاکره می‌کنیم و براساس نیازسنجی‌ها صادرات محصولات خود را به متقاضیان انجام می‌دهیم. خط فولادسازی کارخانه فولاد کاوه جنوب کیش به تازگی با ظرفیت 1.2 میلیون تن کلید خورد و بیلت تولیدی ما براساس تمام استانداردهای مورد قبول شرکت‌های خریدار است. امیدواریم با ارزیابی که از شرکت‌های منطقه انجام می‌دهیم بتوانیم سهم قابل قبولی را از صادرات فولاد در منطقه بدست آوریم.

در حاشیه کنفرانس با کدام شرکت‌ها مذاکره داشتید؟

طبق برنامه‌های قبلی با چند شرکت جلسه داشتیم و در حال ادامه مذاکرات با آنها هستیم. بیشتر موضوع مذاکرات ما صادرات است و عرضه محصولات ما در بازارهای صادراتی. به دلیل موقعیت جغرافیایی کارخانه، برای صادرات بیشتر از عرضه محصول در داخل توجیه داریم.

به نظر شما چرا اجرای پروژه‌های فولادی در ایران اینقدر طول می‌کشد؟

نظر دادن درباره این موضوع مشکل است اما باید بگویم که پروژه ما هم در سال 1391 کلید خورد و به زمان تشدید تحریم‌ها برخورد کرد و انتقال تکنولوژی و انتقال پول برای ما بسیار دشوار شد اما در همین شرایط با تدبیرات بنیاد و هلدینگ، اقدامات لازم انجام شد و توانستیم کارخانه را به بهره‌برداری برسانیم. اما در حالت کلی پروژه‌های فولادی روی دو پایه قرار دارند، یکی تامین منابع مالی و دیگری برنامه ریزی سریع و انتخاب پیمانکاران باصلاحیت و واجد شرایط کار تا پروژه در زمان موردنظر به اتمام برسد.

به نظر شما آیا دستیابی به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 شدنی است؟

امیدواریم به این هدف برسیم. تمام سعی مدیران این است که محقق شود اما چشم‌انداز هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس تامین زنجیره فولاد تا تولید به ظرفیت 10 میلیون تن تا سال 1400 است. پروژه فولاد کاوه جنوب کیش هم در دو فاز تعریف شده است که فاز یک آن اخیرا با ظرفیت 1.2 میلیون تن به بهره‌برداری رسید و فاز دو آن هم تا 24 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. تامین منابع ارزی برای فاز دو انجام شده است و پیشرف فاز دو بین 33 تا 34 درصد است. پیش‌بینی ما این است که این پروژه حداکثر بین 18 تا 24 ماه آینده راه‌اندازی شود. بعد از اتمام فاز دو نیز در تلاش خواهیم بود تا پروژه گندله‌سازی 5 میلیون تنی فولاد کاوه جنوب کیش را استارت بزنیم.

عملکرد چین را در بازار چطور ارزیابی می‌کنید؟

چین در حال دامپینگ گسترده محصولاتش در بازار است. به همین دلیل قیمت محصولات معدنی و از جمله فولاد در بازارهای مختلف به شدت کاهش یافته است. هزینه حمل در قیمت تمام شده فولاد اثر زیادی دارد و اینکه چین می‌تواند با وجود بعد مسافت فولاد خود را با قیمت پایین در بازار خاورمیانه بفروشد بنابراین ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. تلاش ما کاهش قیمت تمام شده تولید فولاد است تا بتوانیم در بازار رقابتی باقی بمانیم. متاسفانه برخی تصور می‌کنند در شرایط رکود باید کاهش تولید دارد اما باید با افزایش تولید، قیمت تمام شده خود را پایین بیاوریم و هزینه‌ها را با این روش پوشش دهیم و من هم معتقدم که برخلاف این شرایط باید با حداکثر ظرفیت کار کنیم.

آیا تعرفه واردات فولاد کفاف وضعیت فعلی را می‌دهد؟

به نظر من در حال حاضر تعرفه واردات فولاد عدد مناسبی نیست و نمی‌تواند حمایت لازم را از فولادسازان به عمل آورد. فولادسازان هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری داشته‌اند و نمی‌توانند در بازار محصولات خود را عرضه کنند و باید تجدیدنظر جدی در تعرفه واردات فولاد صورت بگیرد.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا