ایران نهمین تولیدکننده «یُد» در دنیاست/ 7 هزار معدن در کشور داریم/دنبال خام فروشی نیستیم

ایران نهمین تولیدکننده «یُد» در دنیاست/ 7 هزار معدن در کشور داریم/دنبال خام فروشی نیستیم

دنیای معدن -رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به جایگاه ایران در تولید ماده معدنی «یُد» در دنیا، گفت: کشور ما در تولید ماده معدنی «یُد» نهمین تولیدکننده در دنیا شناخته شده است.

براساس مطالعات دفتر اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال 92، ایران با داشتن سهم 9 درصدی سومین ذخایر بزرگ شناخته شده نفت و با داشتن سهم 17 درصدی منابع گازی، دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد و نخستین رتبه جهانی در منابع روی، دومین رتبه جهانی در زمینه منابع مس، نهمین رتبه جهانی در معادن آهن، دهمین رتبه جهانی در معادن اورانیوم و یازدهمین رتبه جهانی در زمینه معادن سرب را دارد، به عبارت دیگر ایران با داشتن یک درصد جمعیت جهان بیش از 7 درصد منابع معدنی دنیا را در اختیار دارد.

در این میان استان آذربایجان شرقی نیز با داشتن دومین معدن مس کشور یکی از استان های معدنی به شمار می آید؛ این استان همچنین در داشتن معادن سنگ های معدنی و تزئینی رتبه اول را دارد و در تولید کانی های صنعتی نیز از جایگاه خوب و مطلوبی در کشور برخوردار است.

ایران جزو 10 کشور اول دنیا از لحاظ نوع مواد معدنی/ 60 نوع مواد معدنی در ایران

نادعلی اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ظهر امروز در جمع خبرنگاران در تبریز با اشاره به وضعیت معادن در کشور، گفت: ایران اسلامی با داشتن معادن مختلف جایگاه خوبی در بخش مواد معدنی دارد.
وی افزود: کشور ما یک کشور مولد و تولیدکننده است و با داشتن 60 نوع ماده معدنی از جمله صنعت فولاد، کاشی، سرامیک، آلومینیوم و ... در جمع 10 کشور اول دنیا قرار دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران اضافه کرد: متوسط اکتشافات معدنی ما در عمق 50 متری زمین صورت می گیرد که می توان عمق این اکتشافات را تا 100 متر افزایش داد و خیلی از مناطق کشور ما برای مواد معدنی بکر و دست نخورده است.

ایران 7 هزار معدن دارد

اسماعیلی، تعداد معادن کل کشور را 6 هزار معدن عنوان کرد و افزود: با افزایش معادن جدید شن و ماسه، تعداد معادن به 7 هزار مورد افزایش یافته است؛ البته بخشی از این معادن به علت افت قیمت جهانی راکد مانده است و در صورت حمایت دولت و بها دادن به آن می تواند نقش مهمی در اقتصاد داشته باشد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر تولید طلای ما در کشور 5 تن است که به نسبت سایر کشورها رضایت بخش نیست و اگر با همین ظرفیت و گواهی اکتشاف هایی که داریم و حمایت دولت نیز یاری گر و پشتیبان ما باشد، قول می دهم در 5 سال آینده تولید طلای کشور را به 20 تن برسانیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تبیین کرد: ظرفیت ما در بخش معدن طلا بسیار بالاست و نباید به گونه ای حرکت کنیم که معادن جای نفت را بگیرد، معتقدم اگر در معادن سرمایه گذاری و حمایت های اصلی صورت بگیرد می تواند نقش اساسی در درآمد و اقتصاد کشور داشته باشد.

اسماعیلی با اشاره به نقش معدن در اقتصاد مقاومتی، توضیح داد: جایگاه معادن در اقتصاد باید بالا بوده و سیر صعودی داشته و اقتصاد مقاومتی باید به سمت و سوی شکوفایی معادن هدایت شود.

ایران نهمین تولیدکننده «یُد» در دنیا است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به جایگاه ایران در تولید ماده معدنی «یُد» در دنیا، گفت: کشور ما در تولید ماده معدنی «یُد» نهمین تولیدکننده در دنیا شناخته شده است و با توجه به اینکه کنسرسیوم «ید» دست آمریکایی هاست، اما طی 8 سال تحریم ظالمانه ای که بر ما تحمیل کردند نتوانستند در این خصوص بر ما فشار وارد کنند، به گونه ای که ما توانستیم طی این سال ها به کشور ایتالیا ماده معدنی «ید» را صادر کنیم.
اسماعیلی یادآور شد: اگر ما به سمت اکتشاف و استحصال مواد معدنی به عنوان چشمه جوشان صنعتی تحرک و پویایی داشته باشیم، اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش معادن محقق می شود.

دنبال خام فروشی نیستیم

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ادامه با اشاره به اینکه مواد معدنی از مواد تجدیدناپذیر است و ما درصدد فرآوری مواد معدنی هستیم، متذکر شد: مهم ترین هدف و رویکرد ما در سازمان نظام مهندسی فرآوری مواد معدنی است که ریشه معدنی دارند و ما به هیچ وجه دنبال خام فروشی نیستیم. ما باید دنبال مواد معدنی که عیار پائین اما تولید و ذخیره بالایی دارند، باشیم

این مسئول افزود: در دنیا به لحاظ نیروی فنی، تکنیکی و تخصصی در بحث اکتشاف و استخراج کمبودی نداریم و اکنون پیشرفت های قابل ملاحظه ای داریم.

اسماعیلی در پایان عنوان داشت: از کارهای اولویت بخش ما حفظ محیط زیست است و باید مراقب باشیم انفال و منابع طبیعی حفظ شود و در کنار آن کارهای معدنی نیز صورت گیرد؛ البته ماهیت کار معدن، تخریب است و باید سعی کنیم تخریب را بازسازی کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا