عباسلو در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی خبر داد:

مذاکره با دانیلی و اس‌ام‌اس برای اجرای طرح‌های فاز دو جهان فولاد سیرجان

مذاکره با دانیلی و اس‌ام‌اس برای اجرای طرح‌های فاز دو جهان فولاد سیرجان

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان از مذاکره این شرکت با شرکت‌هایی مانند گروه اس ام اس و دانیلی برای اجرای طرح‌های فاز دو این مجموع به صورت EPCF خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دبی، علی عباسلو در حاشیه نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در هتل آتلانتیس پالم دبی با اشاره به اینکه مجتمع جهان فولاد سیرجان در اقدامی بی‌سابقه توانست در نخستین ماه تولید خود صادرات داشته باشد، گفت: در سال جاری تاکنون نیز بین 400 تا 500 هزار تن آهن اسفنجی تولید کردیم و 10 درصد از کل میزان تولید نیز صادر شد.

وی همچنین خبر داد که جهان فولاد سیرجان در حال برنامه‌ریزی و مذاکره برای صادرات آهن اسفنجی به بازار ترکیه است.

خبرنگار ماین نیوز با علی عباسلو، مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه را چطور دیدید و با کدام شرکت‌ها در حاشیه این کنفرانس مذاکره کردید؟

این کنفرانس برای برقراری زمینه مذاکرات بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و همچنین تامین کنندگان ماشین آلات فرصت خوبی بوده است. بیشترین استفاده از چنین کنفرانس‌هایی نیز عقد قراردادهایی است که در حاشیه آن صورت می‌گیرد.

مذاکره جدیدی هم داشتید؟

با چند شرکت مذاکره داشتیم. چون این شرکت‌ها مصرف کننده نهایی آهن اسفنجی هستند، قرارهایی با آنها گذاشتیم و قرار است محصولی را به عنوان تست برای آنها بفرستیم و بعد از انجام آزمایش نهایی، مذاکره نهایی را برای عقد قرارداد خواهیم داشت. برخی مشتریان دیگر هم به ما اعتماد کرده‌اند و حتی بدون انجام تست اولیه وارد مذاکره جهت عقد قرارداد خرید شده‌اند. قیمت آهن اسفنجی هم‌اکنون پایین‌تر از قیمت قراضه است و به همین دلیل این محصول خواهان زیادی دارد. این باعث شده در یک سال گذشته تاکنون محصولمان روی زمین نماند. هم مصرف کنندگان داخلی و هم صادرات داشتیم. باید بگویم که ما در ماه نخست تولیدمان برخلاف انتظار، اولین تولیدمان را توانستیم صادر کنیم و در مجموع به هند و عربستان صادرات داشته‌ایم. ترکیه هم به دنبال این هست که از ماه آهن اسفنجی وارد کند، چرا که الان آهن اسفنجی جایگزین خوبی برای قراضه است، چرا که آهن اسفنجی برخلاف قراضه کیفیت ثابتی دارد و هم‌اکنون ارزان‌تر هم است. به ویژه آهن اسفنجی برای تولید فولاد آلیاژی مناسب است.

درباره آخرین وضعیت جهان فولاد سیرجان توضیح دهید.

امسال تاکنون جهان فولاد سیرجان 400 تا 500 هزار تن آهن اسفنجی تولید کرده است که 10 درصد در این تولید صادر شده و مابقی در بازار داخل فروخته شده است. تمام مصرف کنندگان ما از کیفیت آهن اسفنجی تولید جهان فولاد ابراز رضایت کرده‌اند. در حال مذاکره برای توسعه بخش صادرات هستیم. ما به صادرات و ارز حاصل از صادرات جهت تزریق آن در پروژه‌های توسعه‌ای و احداث کارخانه‌های ذوب و کارخانه‌های بعدی نیاز داریم.

درباره طرح‌های توسعه جهان فولاد بفرمایید که هم‌اکنون چه وضعیتی دارند؟

شش طرح توسعه داریم. دو مورد از این طرح‌ها در حال اجرا هستند. یک واحد ذوب یک میلیون تنی که حدود 50 درصد پیشرفت دارد. با برندهای معروف ایتالیا، آلمان و سوئیس در این پروژه قرارداد بستیم. برای بخش کوره با تنوا، بخش ریخته‌گری با اس ام اس و در بخش جرثقیل با گرونهابر و دانیلی و در بخش ترانس با تامینی ایتالیا قرارداد بستیم. باید بگویم که ما در کارخانه قبلی هم از تجهیزات چینی استفاده نکردیم و کل تجهیزات یا اروپایی و یا ایرانی بودند. همین باعث شد تا محصول نخست تولیدی ما قابلیت صادرات داشته باشد. به همین دلیل انجمن مدیریت پروژه ایران، جهان فولادسیرجان را جزو ابرپروژه‌های برتر کشور شناخت. هم‌اکنون در حال بهره‌برداری احیای یک میلیون تنی اول هستیم. طرح‌های در حال اجرا نیز طرح یک میلیون تن دوم آهن اسفنجی، کارخانه ذوب اول یک میلیون تن و یک کارخانه نورد 500 هزار تنی هم در بردسیر داریم که اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. دو پروژه نیز قرار است به زودی مناقصه آنها برگزار شود. یکی کارخانه ذوب شماره 2 و کارخانه احیای شماره 2. قرار است در نهایت به تولید 2 تا 2.5 میلیون تن آهن اسفنجی، 2 میلیون تن شمش فولادی و 500 هزار تن نورد و 400 هزار تن لوله‌های بدون درز (در حال مطالعه) برسیم. پیشنهاداتی نیز در زمینه اجرای کارخانه لوله‌های بدون درز از سوی دانیلی و کان کست ارائه شده است.

به تحقق هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 خوشبین هستید؟

ما به ظرفیت‌های تعیین شده خودمان در مجتمع جهان فولاد می‌رسیم. چون مزیت‌های نسبی که داریم، نسبت به رقبا جایگاه برتری داریم و کیفیت محصولمان هم خوب بوده است. نزدیکی به مواد اولیه و خلیج فارس جهت برای صادرات، تامین مواد اولیه از گل گهر و وجود زیرساخت‌ها در کنارمان باعث شده تا چشم‌انداز خوبی را داشته باشیم. ولی به نظر من در کل هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 خوشبینانه است.

به نظر شما چرا مدت زمان اجرای پروژه‌های فولادی در ایران نسبت به استانداردهای جهانی بالاتر است؟

من 30 سال مدیر دولتی بودم و باید بگویم مقررات دستوری در سیستم دولتی عامل این چنین وضعیتی است. بخشی که از پروژه‌هایی را که الان اجرا کردیم، به نوعی بخش خصوصی اجرا کرده است. باید بگویم زمانی که هشت طرح فولادی پیشرفت‌های بالایی داشتند، ما پروژه جهان فولاد سیرجان را در شرایط سخت تحریم اجرا کردیم و توانستیم به بهره‌برداری هم برسانیم اما فولادهای استانی هنوز بعد از این همه سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

نظر شما درباره تاثیر اجرای برجام بر صنعت فولاد کشور چیست؟

بعد روانی این موضوع تاثیر مثبت خود را گذاشته است اما بعد عملیاتی آن زمان بر است. قطعا با اجرای برجام روند اجرای طرح‌های فولادی هم بهبود خواهد یافت. سرمایه‌گذاری‌های خارجی قطعا وارد بخش‌هایی می‌شوند سودده باشند و مطالعات فنی و اقتصادی خوبی هم در پروژه‌های فولادی ما وجود دارند که همگی نشان دهنده سودده بودن این پروژه‌ها است. امکان مشارکت شرکت‌های خارجی در شرایط پساتحریم در پروژه‌های ما زیاد است. ما مذاکراتی هم در همین زمینه داشتیم و از پروژه‌های ما استقبال کرده‌اند. مذاکراتی با اس ام اس گروپ و دانیلی برای اجرای طرح‌های فاز دوم جهان فولاد سیرجان به صورت EPCF داشته‌ایم تا در اجرای طرح‌های ما در این قالب مشارکت کنند و استقبال هم کرده‌اند. پیشنهاداتی نیز در این زمینه ارائه شده که در حال بررسی آنها هستیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا