محرک های بازار سرمایه در گفتگو با یک تحلیلگر تشریح شد ؛

تاثیر مختومه شدن پرونده پی‌ام‌دی و افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه

تاثیر مختومه شدن پرونده پی‌ام‌دی و افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه

در قدم اول رفع تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی، مستقیما بر شرکت‌ها و گروه‌هایی که هدف اصلی این محدودیت‌ها قرار گرفته بودند تاثیر می‌گذارد و بازار را نیز به سوی تقویت معاملات و جذب نقدینگی سوق می‌دهد.

 

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه گزارش آمانو از وضعیت هسته‌ای ایران مورد قبول ایران و آمریکا قرار گرفته است، از سویی در دو هفته آتی با مختومه شدن پرونده پی‌ام‌دی در شورای حکام روبه‌رو خواهیم بود و از دیگر سو به نظر می‌رسد که اجرای برجام نیز که به مختوم شدن این پرونده موکول شده است، عملا در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارسرمایه (سنا) و به نقل از صدای اقتصاد، احسان رضاپور افزود: به نظر می‌رسد حل و فصل ماجرای هسته‌ای کشور مطابق با برنامه‌ها و انتظارات در حال عملیاتی شدن است و در مسیر مشخص شده پیش می‌رود که این مساله می‌تواند امنیت خاطر سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را در پی داشته باشد؛ به این معنا که با این اتفاق باز هم ریسک‌های پیش پای بازار سرمایه برداشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه در گذشته سریعا اخبار و اتفاقات سیاسی و اقتصادی را پیشخور می‌کرد، تصریح کرد: بعد از اتفاقات یکی دو سال اخیر، بازار سرمایه به وعده‌ها و اتفاقات پیش‌ روی خود بسیار محتاط و بدبین شده است و تا زمانی که این وعده‌ها کاملا عملیاتی نشوند، واکنش موثری نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: حتی در مواردی هم که برخی از موضوعات عملیاتی می‌شوند، بازار سرمایه بدبینانه‌ترین حالت را مدنظر قرار می‌دهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: همان‌گونه که از ابتدای سال پیش‌بینی می‌شد روند فعلی بازار سرمایه تا پایان سال ادامه دارد اما با حل و فصل موضوعات هسته‌ای و از سرگیری روابط سیاسی و اقتصادی با دنیا، که در دو سال اخیر عامل اصلی تاثیرگذار بر بازار سرمایه بوده است، به نظر می‌رسد کم‌کم از بدبینی بازار کاسته شود و جو خوش‌بینی بر بازار تسلط پیدا کند.

رضاپور افزود: تسلط خوش‌بینی بر بازار سرمایه به این معناست که بازار از سرمایه‌گذاران P/E بالاتری می‌گیرد و اعتماد سهامداران به سود اعلامی و آینده شرکت‌ها بیشتر می‌شود چراکه در نظر اهالی بازار، وعده‌ها در حال عملیاتی شدن هستند و اثرات آن بر اقتصاد و وضعیت بورس آشکار خواهد شد.

وی اظهار کرد: در قدم اول رفع تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی، مستقیما بر شرکت‌ها و گروه‌هایی که هدف اصلی این محدودیت‌ها قرار گرفته بودند تاثیر می‌گذارد و بازار را نیز به سوی تقویت معاملات و جذب نقدینگی سوق می‌دهد.

 

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این اتفاقات با شیب کند روی می‌دهد و اگر برخی روزها شاهد هیجاناتی باشیم، آن هیجانات ماندگار نیست و دوباره معاملات به مسیر عادی برخواهد گشت اما روند، مثبت خواهد بود.

وی گفت: مساله دیگری که می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیر داشته باشد، افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر است که به بالای سه هزار و 650 تومان رسید.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اعتقاد کارشناسان مبنی بر اینکه نباید انتظار افت قیمت دلار به زیر سه هزار و 500 تومان را داشت، گفت: بر این اساس، افزایش قیمت دلار و تثبیت آن نیز می‌تواند به عنوان محرکی بر شرکت‌های صادرات محور اثرگذار باشد.

رضاپور تصریح کرد: تاثیرگذاری افزایش نرخ دلار بر بورس را در سال 92 مشاهده کردیم اما امسال افزایش قیمت دلار جهشی نبوده و نمی‌تواند تاثیر زیادی بر روند بازار بگذارد اما اگر این افزایش قیمت باعث جذب نقدینگی جامعه به بازار ارز نشود، که به نظر می‌رسد همینطور است، می‌تواند محرک مثبتی برای بازار قلمداد شود.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا