شکست انحصار دولت در عرضه برق؛

قرارداد خرید و فروش برق بین فولاد مبارکه و نیروگاه شهید منتظری اصفهان امضا شد

قرارداد خرید و فروش برق بین فولاد مبارکه و نیروگاه شهید منتظری اصفهان امضا شد

گروه صنایع معدنی >فولاد - نخستین قرارداد خرید و فروش برق بین بخش خصوصی با نیروگاه شهید منتظری اصفهان و شرکت فولاد مبارکه منعقد شد.

به گزارش ماین نیوز، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در مراسم امضای این قرارداد گفت: فولاد مبارکه با مصرف سالانه بیش از 1400 مگاوات برق بزرگترین مصرف کننده برق در کشور است و ما برای تامین مطمئن برق مورد نیاز خود با نیروگاه شهید منتظری برای خرید 200 مگاوات در سال توافق کردیم.

بهرام سبحانی از این قرارداد به عنوان گامی برای شکستن انحصار عرضه برق یاد کرد و افزود: تشویق سرمایه گذاران به تولید برق، تامین بخشی از نقدینگی مورد نیاز فعالان این بخش همچنین رقابتی شدن قیمت برق از مزیت های ورود بخش خصوصی در این عرصه است.

مدیرعامل شرکت توانیر هم در هنگام امضای این قرارداد گفت: تجدید ساختار صنعت برق از موضوع های ویژه است که طی حدود 15 سال اخیر همواره مورد توجه کارگزاران این بخش و دولت و مجلس بوده است.

آرش کردی افزود: موضوع خصوصی سازی تولید و مصرف برق در یک دهه اخیر به طور مطلوبی انجام شده است و باید به سمتی حرکت می کردیم که انحصار بخش تولید و توزیع برق را از دست دولت خارج کنیم و دولت تنها نقش ناظر و هماهنگ کننده داشته باشد.

وی با بیان اینکه حدود 33 درصد از برق مصرفی کشور در بخش صنعت به مصرف می رسد گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد از برق کشور در بخش خصوصی انجام می شود اما شبکه انتقال برق همچنان در اختیار دولت است و در قراردادهایی که بین بخش های خصوصی برای عرضه و مصرف برق انجام می شود از طریق شبکه انتقال صورت می گیرد که هزینه انتقال از دو طرف خریدار و فروشنده دریافت می شود.

کردی افزود: در دنیا تعامل بین بخش های خصوصی در سطح خرده فروشی و مصارف خانگی هم وجود دارد در حالی که ما در این عرصه کمتر شاهد حضور بخش خصوصی هستیم.

وی گفت: تا انتهای برنامه ششم 70 درصد برق تولیدی از طریق بورس و سایر بازارها عرضه خواهد شد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا