واکنش سازمان زمین شناسی به ساختار جدید محیط زیست/ برکات مدیریت واحد زمین برای بخش معدن

واکنش سازمان زمین شناسی به ساختار جدید محیط زیست/ برکات مدیریت واحد زمین برای بخش معدن

دنیای معدن - معاونت اکتشافات معدنی سازمان زمین شناسی ادغام سازمان مراتع و جنگلداری و سازمان منابع طبیعی را در سازمان محیط زیست مدیریت واحد زمین دانست و گفت: تا زمانی که نگاه های این سازمان ها به بخش معدن تغییر پیدا نکند و تفکر جزیره ای برچیده نشود، تجمیع این سازمان ها در بخش معدن تاثیرگذار نخواهد بود.

بهروز برنا درباره برخی نقاط متن لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه که سازمان مدیریت به دولت ارائه کرده است، اظهار کرد: تعدد سازمان‌ها و تفکر جزیره‌ای حاکم در بخش معدن مدت‌هاست که این بخش اقتصادی کشور را متضرر کرده و اینکه هر سازمان تنها به دنبال منافع خود بوده، بسیاری از معدنکاران را از ادامه فعالیت معدنی باز داشته است.

او افزود: محیط زیستی‌ها باید بدانند اولین اقدام معدنکاری پس از اکتشافات، شکافتن دل زمین و استخراج ماده معدنی است که برای جلوگیری از آسیب‌های آن در زمین راه‌های احیایی هم وجود دارد و می‌توان این روش‌ها را بکارگرفت. گرچه برخی از معدنکاری‌ها در شرایط حساس انجام می‌شود اما می‌توان بیشتر تمرکز را در بخش معدن صرف استخراج مواد معدنی استراتژیک کرد که به لحاظ بازار هم تقاضا برای آنها وجود دارد.

معاونت اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی با اشاره به تصویب هزینه‌های اکتشافی به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی در برنامه ششم توسعه، گفت: معادن کشور در شرایطی هستند که کاهش هزینه تولید را باید جدی بگیرند زیرا در اکتشافات معدنی بسیاری از هزینه‌ها را می‌توان به حداقل رساند. به طور مثال می‌توان پیش از جاده‌کشی از وجود محدوده معدنی و استخراج آن مطمئن شد. اکتشافات معدنی به دلیل ریسک بالایی که دارد باید معدن مورد نظر توجیه اقتصادی داشته باشد و درآمدزا باشد تا بسیاری از هزینه‌ها را از سوددهی خود معدن حاصل کرد.

برنا با بیان اینکه تحولات اساسی در بخش معدن نیازمند تغییر نگاه به زنجیره ارزش افزوده است، گفت: معادن باید با ایجاد ارزش افزوده خام‌فروشی را کنار بگذارند و به شمش‌فروشی رو بیاورند و اگر این رویه از خود معادن آغاز شود، فشارهای سیاسی و دخالت‌ها کاهش پیدا می‌کنند و محصولات بروزتری در عرصه معدن آماده عرضه به بازارهای جهانی خواهیم داشت.

او با تاکید بر اینکه دولت‌ باید هزینه‌های جمع‌آوری اطلاعات پایه را متقبل شود، تصریح کرد: برای هر بخشی از معادن استراتژی تعریف شود و منابع لازم در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار گیرد زیرا با بودجه‌های محدود نمی‌توان در زمینه اکتشافات معدنی ورود پیدا کرد. در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری بسیاری در حوزه سنگ‌آهن برای تامین نیاز خوراک واحدهای فولادی شکل گرفت اما افت قیمت آن در بازار جهانی و بازی‌های سیاسی در دنیا سبب شد انگیزه کار در معادن سنگ‌آهن از بین برود. در حالی که معادن ایران با برخورداری از انرژی ارزان باید از این فرصت‌ها استفاده کند و با کاهش قیمت تمام شده و سنگ‌آهن ارزان‌تر از رقبا کم نیاورد.

برنا با بیان اینکه نگاه تخصصی و کارشناسی راهگشای ارتقای صادرات مواد معدنی است، افزود: باید شرکت‌های تخصصی سنگ‌آهن هم در سطح کشور شکل بگیرند و این شرکت‌ها نگاه تخصصی فقط به این حوزه داشته باشند نه اینکه در کنار صادرات میوه معدن آهن هم داشته باشند. زیرا در این صورت با تکنولوژی کامل‌تری در بخش معدن روبه‌رو هستیم و بازارشناسی بهتری برای افزایش صادرات انجام می‌شود.

معاونت اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی بیان کرد: ما معدنی‌ها محیط زیست‌مان را دوست داریم و دولت هم باید به این واقف باشد که همانطور که می‌تواند به بهانه آسیب زدن به محیط زیست معادن را تعطیل کند، با تشویق هم می‌تواند معدنکاران را به رعایت مسائل زیست محیطی مجاب کند. اگر چنین نگاهی در وزارتخانه‌ها و نهاد‌ها برای مدیریت بهتر زمین حاکم شود، مسلما نتیجه بهتری در بخش بخش معدن حاصل می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا