کاهش هزینههای تولید در ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم

کاهش هزینههای تولید در ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم

دنیای معدن -درپی عملیاتی نمودن هرچه بیشتر راهبرد کاهش هزینهها و رقابتیتر کردن بیشتر قیمت تمام شده محصول، با ایجاد تغییراتی درتعدادی از دستورالعملهای عملیاتی کورههای قوس الکتریکی از جمله کاهش مصرف آلومینیوم، صرفه جویی قابل ملاحظهای از لحاظ میزان مصرف آلومینیوم حاصل شد.

کارشناس فرآیند فولادسازی و ریختهگری مداوم این خبر را اعلام کرد و افزود: با اجرای دستورالعملهای جدید،کاهش چشمگیری در مصرف ویژه آلومینیوم کوره و LF نسبت به قبل حاصل شده که علی رغم افزایش مصرف فروسیلیس،  به سبب اختلاف قیمت قابل توجه این دو ماده ،صرفه جویی هزینهای خوبی به همراه خواهد داشت به نحوی که به علت کاهش مصرف آلومینیوم در این گروه از ذوب ها (در حدود 150 کیلوگرم به ازای هرذوب) سبب تشکیل ناخالصیهای آلومینیایی کمتر( در حدود 300 کیلوگرم به ازای هر ذوب) و در نتیجه سبب بهبود کیفیت داخلی فولاد مذاب و تختالهای حاصل از آن نیز خواهد شد.

محمد مهدی مرندی در همین رابطه گفت: فولاد مذاب تخلیه شده از کوره های قوس دارای مقدار زیادی اکسیژن محلول میباشد که در اصطلاح به آن فولاد جوشان (Rimmed Steel) گفته میشود. این فولاد قابل ریخته گری نبوده و بایستی قبل از ارسال به واحد ریخته گری مداوم، به طور کامل کشته (Killed) شود. به این منظور در زمان تخلیه علاوه بر فروآلیاژهای مورد نیاز جهت ساخت گرید مربوطه، آلومینیوم به عنوان یک اکسیژن زدای قوی به درون پاتیل حاوی فولاد مذاب شارژ میگردد.

وی ادامه داد: به طور کلی گریدهای فولادی در شرکت فولاد مبارکه از نظر روش اکسیژن زدایی به دو دسته AL-Killed و AL-Si Killed تقسیم میشوند که به طور معمول ذوبهای AL-Si Killed در حدود 30 الی 35 درصد تولیدات ناحیه فولادسازی را تشکیل می دهند. در ذوبهای AL-Killed عمل اکسیژن زدایی از فولاد مذاب تقریباً به طور کامل توسط آلومینیوم و گرافیت انداخته شده درکف پاتیل انجام می گیرد ولی درگریدهایAL-Si Killedوظیفه کشتن فولاد علاوه بر آلومینیوم و گرافیت کف پاتیلبر به عهده سیلیس موجود در فروسیلیس نیزمی باشدکه البته باز هم نقش آلومینیوم در این زمینه برجسته تر است. در ذوب های AL-Killed با ایجاد قابلیت تقدم و تأخر افزودن آلومینیوم نسبت به فروآلیاژها در زمان تخلیه، امکان افزودن آلومینیوم پس از فروآلیاژها میسر شده است که این امر به علت جذب بخشی از اکسیژن فولاد مذاب توسط فروآلیاژها، سبب کاهش مصرف آلومینیوم و همچنین کاهش میزان ناخالصی های آلومینیایی گردیده است.

مرندی در تکمیل چگونگی اجرای این فرآیند افزود: در دستورالعملهای قبلی در زمان تخلیه ذوبهای AL-Si Killed ، مقدار 250 الی 300 کیلوگرم آلومینیوم همراه با فروسیلیس و سایر فروآلیاژها به درون فولاد مذاب شارژ می شد که این امر سبب کشته شدن کامل فولاد مذاب می گردید، لیکن در دستورالعملهای جدید ابلاغ شده به سایت ، افزودن آلومینیوم در تخلیه ذوبهای AL-Si Killed در کورههای قوس به طور کامل حذف شده و نقش اکسیژن زدایی از فولاد (با افزایش مقدار 200 کیلوگرم فروسیلیس به ازای هر ذوب به مقادیر دستورالعملهای قبلی)، به طور کامل به فروسیلیس و همچنین گرافیت انداخته شده در کف پاتیل محول گردیده است.

وی خاطر نشان کرد: بدیهی است هم در روش قبل و هم در روش جدید،چنانچه اکسیژن محلولی در فولاد مذاب باقی مانده باشد در واحد متالورژی ثانویه با افزودن مقدار مورد نیاز آلومینیوم، فولاد مذاب کاملاً کشته شده و پس از تنظیم نهایی دما و آنالیز شیمیایی  به واحد ریخته گری مداوم ارسال می گردد.

کارشناس فرآیند فولادسازی و ریختهگری مداوم در پایان از حمایتهای بی دریغ مدیریت ناحیه وسایر مدیران و مسئولین واحدها و همچنین از تلاش تمامی پرسنل زحمتکش ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم و واحدهای سرویس دهنده به جهت کمک در اجرای دقیق روش جدید، تقدیر و تشکر نمود.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا