نگاهی به 4 عامل ایجاد رکود در بورس/ بازار سرمایه به کدام سمت می‌رود؟

نگاهی به 4 عامل ایجاد رکود در بورس/ بازار سرمایه به کدام سمت می‌رود؟

به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه به نظر نمی‌رسد تا پایان سال اقتصاد کشور بتواند از حالت رکودی خارج شود اما وضعیت هم از این بدتر نخواهد شد.

به گزارش نامه نیوز، بازار بورس در هفته گذشته به روند نزولی خود در دو سال اخیر ادامه داد و شاخص کل با ۰.۲۲ درصد کاهش روبرو شد. شاخص کل با ۱۴۰ واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 62 هزار و 410 واحد رسید.

بررسی ها نشان می دهد هفته گذشته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۳۵۳۹ میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته قبل ۶ درصد کاهش یافته است.

در این شرایط کارشناسان بازار راهکارهای مختلفی را به منظور خروج بازار بورس از رکود مطرح می کنند. نخستین موضوعی که از سوی کارشناسان مطرح می شود کاهش نرخ سود سپرده های بانکی است. بع اعتقاد کارشناسان نرخ‌های رسمی و غیر رسمی سود سپرده های بانکی باید کاهش یابد. بر همین اساس کاهش نرخ سود سپرده های بانکی کمک شایانی به تحرک بازار سرمایه و خروج آن از این وضعیت خواهد کرد.

دومین عاملی که از سوی کارشناسان به عنوان محرک بازار برای خروج از رکود مطرح می شود حل مشکل نقدینگی در بازار است. به‌زعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی در شرایط کنونی کاهش میزان نقدینگی از مهم‌ترین دلایل رکود بازارهای ایران به شمار می‌رود. در همین خصوص شواهد نشان می‌دهد رکود عمیق بازار سهام از دی‌ماه سال 92 با کاهش شدید نقدینگی در این بازار همراه بوده است.

نا مشخص بودن تصمیم دولت در زمینه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین عوامل سیاسی تاثیرگذار بر بازار همچون لغو تحریم های اقتصادی و بحران های سیاسی منطقه از جمله عواملی هستند که کارشناسان از آنها به عنوان دلایل ایجاد رکود در بازار یاد می کنند.

در زمینه نرخ خوراک پتروشیمی ها کارشناسان بازار معتقدند عدم شفافیت نرخ خوراک به‌عنوان مهم‌ترین نهاده تولید در این صنعت، منجر به تردید و عدم اقبال سرمایه‌گذاران خارجی خواهد شد و این موضوع به تشدید رکود در بازار کمک خواهد کرد.

اما محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها گفته است نرخ خوراک پتروشیمی ها از طریق بورس تعیین می شود.

در این شرایط کارشناسان بازار سرمایه در 3 ماه پایانی سال را پیش بینی می کنند. به اعتقاد برخی فعالان به نظر نمی‌رسد تا پایان سال اقتصاد کشور بتواند از حالت رکودی خارج شود اما وضعیت هم از این بدتر نخواهد شد، چرا که احتمال دارد برجام یک تا دو ماه آینده اجرایی شود. درست است که اثرات اجرای برجام تا پایان امسال بروز نمی‌کند اما جو روانی مثبتی که ایجاد می‌کند باعث می‌شود وضعیت بازار سرمایه دچار نوسان بیشتری نشود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا