در همایش راهکار جذب سرمایه‌گذاری خارجی و آشنایی با قوانین مطرح شد

مزیت‌های انکار ناپذیر معادن ایران از نگاه سرمایه‌گذاران خارجی

مزیت‌های انکار ناپذیر معادن ایران از نگاه سرمایه‌گذاران خارجی

گروه معادن - همایش راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و آشنایی با قوانین در محل سالن اجتماعات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) برگزار شد.

به گزارش ماین نیوز، در این همایش مدیرعامل شرکت «واردل آرمسترانگ اینترنشنال» گفت: برداشتن تحریم‌ها، بهترین خبر برای حوزه معدن ایران است.

فیل‌نیوال، مدیرعامل شرکت واردل آرمسترانگ اینترنشنال، در همایش«راهکار جذب سرمایه‌گذاری خارجی و آشنایی با قوانین» با بیان این مطلب تصریح کرد: در ایران برخورداری از ذخایر معدنی فراوان و متنوع، نیروی انسانی باهوش و امنیت بالا، موقعیت خوبی را برای جذب سرمایه‌گذاری فراهم کرده است.

وی ادامه داد: برای جذب سرمایه‌گذاران، باید به شرایط لازم و براساس استانداردهای جهانی در ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری توجه شود. به عنوان مثال، مطالعات توجیهی کمک می‌کند طرح را به گونه‌ای ارائه کنیم که برای سرمایه‌گذاران جذابیت داشته باشد.

هدف‌گذاری مطالعه، مهم‌ترین مرحله است که مانع از هدر رفتن سرمایه می‌شود.

نیوال بیان کرد: مطالعات مرتبط با حوزه معدن شامل منابع و ذخایر معدنی، زیرساخت‌ها، آب، مسائل زیست‌محیطی، مولفه‌های اجتماعی و... که برای سرمایه‌گذاری ضروری است و اگر تجزیه و تحلیل اقتصادی مناسبی در حوزه معدن انجام نشود، به مرحله بعد نخواهد رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه در ایران قوانین و استانداردهای زیست‌محیطی محکم و انعطاف‌پذیر هستند. با کمک مهندسان ایرانی، استانداردهای مورد نیاز بخش معدن را تدوین می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت واردل آرمسترانگ اینترنشنال، همچنین تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری پروژه‌های اکتشافی در جهان کاهش یافته است و متاسفانه با توجه به وضعیت رکود بخش معدن، اکنون خط‌مشی مشخصی در زمینه سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به ریسک بالای فعالیت در بخش معدن، باید به گونه‌ای سرمایه‌گذاری کرد که بیشترین نتیجه را در بر داشته باشد.

فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاران خارجی

به گفته مدیر فنی شرکت واردل آرمسترانگ اینترنشنال فرصت مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در معادن ایران فراهم است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، «مارک مونده» در همایش یاد شده با اعلام این مطلب اظهار کرد: ایران ذخایر معدنی فوق‌العاده‌ای دارد و تاکنون سرمایه‌گذاران زیادی از کشورهای مختلف به ایران آمده‌اند که برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها، باید هزینه‌های سرمایه‌گذاری را کاهش داد و شفافیت قوانین در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، این سازمان ۲۰ میلیارد دلار طرح توسعه برای سرمایه‌گذاری تعریف کرده و با فعالیت‌های انجام‌شده، بیش از ۲۷ منطقه اکتشافی در ایران شناسایی و صدها هزار کیلومتر مربع وارد مرحله اکتشافی شده است.

مدیر فنی شرکت واردل آرمسترانگ اینترنشنال درباره پیش‌نیازهای لازم برای جذب سرمایه‌گذارای در بخش معدن تصریح کرد: برای بررسی ذخایر معدنی، مطالعات اولیه نیاز است و برای توسعه معدن و اجرای طرح‌ها، توجه به مولفه‌های مهمی همچون منابع انسانی، ریسک‌اجتماعی، مالی، فنی و استانداردهای مربوط ضروری است.

وی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری باید به مواردی همچون داشتن برنامه برای چگونگی جذب سرمایه‌گذاران خارجی، ارائه اطلاعات لازم به سرمایه‌گذاران، دادن اطمینان به سرمایه‌گذاران درباره مسائل حقوقی و مالی و... توجه کرد.

«مونده» با اشاره به اینکه شرکت واردل آرمسترانگ اینترنشنال در سال ۱۸۳۷م تاسیس شده و اکنون در بیش از ۹۰ کشور جهان فعالیت دارد، گفت: این شرکت در حوزه‌های طلا، مس، مولیبدن، سنگ‌آهن، نقره، نیکل، فسفات، زغال‌سنگ و... سرمایه‌گذاری می‌کند و بازارهای هدف آن، آسیای مرکزی و غربی، افریقا، اروپای مرکزی و غربی، امریکا، روسیه و کشورهای «سی‌آی‌اس» و... است.

بررسی الزامات سرمایه‌گذاری مشترک

کارشناس شرکت سیمونزاند سیمونز، الزامات یک سرمایه‌گذاری مشترک در بخش معدن و صنایع معدنی را بررسی و تشریح کرد.
«آدریان نیزولا» در این همایش درباره سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت وینچر) گفت: در این روش، یک طرف آن تامین‌کننده مالی و طرف دیگر تامین‌کننده تجهیزات است و ممکن است به صورت یک جانبه یا چندجانبه و دارای یک هدف یا چندین هدف اما به صورت مشخص و همچنین بر اساس زمان تعیین شده باشد.

وی ادامه داد: در این روش، در یک‌سو موضوعاتی همچون میزان ارزش مجوز، اعتبار پروانه، نبود شکایت یا معارض و... مطرح می‌شود و در سوی دیگر، تضمین دستیابی به پول و تجهیزات، اجراکننده طرح و در صورت وجود طرف سوم بحث معتمد بودن وی، داشتن توانمندی فرد اجرا کننده، نوع تامین مالی طرح، برنامه زمان‌بندی برای باز پرداخت و... بررسی می‌شود.

نیزولا تصریح کرد: در ادامه کار ممکن است مسائلی مانند سوءاستفاده طرف مقابل از اطلاعات پیش‌اید و در این میان باید سازوکارهای لازم اندیشیده شود. همچنین، چگونگی انتقال سود حاصله، حق فروش، فسخ قرارداد، چگونگی ارزش‌گذاری سود حاصل‌شده، نظام مالیاتی، توانمندی کارکنان، مسائل زیست‌محیطی، نبود قوانین و مقررات مشکل‌زا و... در روش سرمایه‌گذاری مشارکت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: فرصت‌های بین‌المللی جذب سرمایه‌گذاری از طریق همایش‌ها، مشاوران بین‌المللی و رسانه‌های مکتوب قابل ارائه است.

همایش یک روزه «راهکار جذب سرمایه‌گذاری خارجی و آشنایی با قوانین» با برنامه‌ریزی مدیریت آموزش و پژوهش ایمیدرو و با حضور مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت واردل آرمسترانگ اینترنشنال در محل سالن اجتماعات ایمیدرو برگزار شد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا