بازگشایی سفارت کانادا در تابستان آتی؟

بازگشایی سفارت کانادا در تابستان آتی؟

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و کانادا پیش‌بینی‌های خود از آینده رابطه تجاری ایران و کانادا و همچنین زمان بازگشایی سفارتخانه‌ کانادا در ایران مطرح و اعلام کرد که قرار است یک هیات تجاری از ایران به کانادا بروند.

اسدالله عسگراولادی در مورد روابط تجاری ایران و کانادا بیان کرد: نخست‌وزیر جدید کانادا یکی از وعده‌های انتخاباتی خود را به بهبود روابط تهران و اتاوا اختصاص داده بود و ما هم امیدواریم با تغییر در برخی از سیاست‌های فعلی این کشور برای ارتقای روابط دو‌جانبه تلاش کند. بر همین اساس هم ما از همین حالا مکاتبات‌مان با اعضای اتاق بازرگانی ایران و کانادا را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم با اجرای به موقع و موفقیت‌آمیز برجام بتوانیم در بهار سال آتی هیاتی از ایران را راهی اتاوا کنیم و در آن سو نیز میزبان هیاتی از تجار و بازرگانان کانادایی در تهران باشیم.

وی در یادداشتی اشاره کرده است: معتقدم از بهمن‌ماه که نخستین آثار توافق جامع هسته‌ای ایران و 1+5 به عرصه ظهور و بروز برسد ما می‌توانیم منتظر اصلاح رویه‌های سیاستمداران دو کشور نسبت به بهبود و ارتقای مناسبات دوجانبه‌شان باشیم. با این اقدامات ما مبادلات 300 تا 400 میلیون‌دلاری فعلی را که تنها دربرگیرنده مقداری از محصولات غذایی و کشاورزی از کانادا و خشکبار از ایران است به میزان سه میلیارد ‌دلاری پیش از قطع روابط یا حتی بیش از آن ارتقا خواهیم داد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تجارت فردا، عسگراولادی تصریح کرد: در سال‌های پیشین و پیش از قطع یکجانبه روابط کانادا با ایران ما واردکننده ماشین‌آلات صنعتی از کانادا و صادرکننده محصولات پتروشیمی و خشکبار و مواد غذایی به این کشور بودیم. در آن زمان سهم ما از این مناسبات بیش از یک میلیارد دلار و سهم طرف کانادایی نیز نزدیک به دو میلیارد دلار بود که قطعاً با بازگشت به مناسبات گذشته سیاسی و اقتصادی دو کشور می‌توانیم به این آمار یا حتی بیش از آن دست پیدا کنیم.

در عین حال وی متذکر شد: البته ما انتظار نداریم تا پیش از اجرای توافق جامع هسته‌ای ایران اتفاق خاصی در مناسبات دوجانبه ما با طرف کانادایی رخ دهد و می‌دانیم که کانادایی‌ها منتظر آغاز مجدد فعالیت سفارت انگلیس در ایران هستند تا پس از آن برای بازگشایی سفارتشان در تهران اقدام کنند؛ با وجود آنکه انگلیسی‌ها چند ماهی است که سفارتخانه خود در تهران را بازگشایی کرده‌اند اما این سفارتخانه هنوز وارد مراحل عادی کاری خود نشده است و به نظر می‌رسد کانادایی‌ها هم منتظر رسیدن به این مرحله هستند تا برای آغاز مجدد فعالیت سفارتخانه خود در ایران اقدام کنند. با این رویه فکر می‌کنم زمان آن در تابستان سال آتی میلادی (2016) فرا‌برسد و اگر برجام در زمان مقرر و با همان طراحی پیشین خود اجرایی شود روابط ما با تمامی کشورهای غربی به صورت موزون و همزمان بهبود پیدا می‌کند که کانادایی‌ها هم بری از این سیاست نیستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا