مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین:

معاملات آتی ارز، امنیت اقتصادی را جایگزین التهاب های ارزی می کند

معاملات آتی ارز، امنیت اقتصادی را جایگزین التهاب های ارزی می کند

مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین گفت: با وجود این که نوسانات ارزی نسبت به سال های اخیر کمتر شده، اما اقتصاد ایران دوران التهاب های ارزی و آسیب های اقتصادی را تجربه کرده است؛ از این رو به تصویب رسیدن راه اندازی معاملات آتي ارز در شورای عالی بورس اتفاقی مثبت است و می تواند امنیت و آرامش را به فعالیت های اقتصادی برگرداند.

 نصرالله برزنی، کارشناس ارشد بازار سرمایه به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: راه اندازی معاملات آتی ارز در کشور یک ضرورت است چراکه این بازار موجب پوشش ریسک فعالان اقتصادی خواهد شد.

برزنی اظهار کرد: متاسفانه در سال های گذشته به دلیل نبود بازاری شفاف برای مبادلات آتی ارز، بسیاری از شرکت های کوچک و بزرگ از نوسانات شدید نرخ ارز متضرر شدند، اما معاملات آتی ارز با دارا بودن ابزارهای معاملاتی، ریسک ناشی از نوسانات غیر معقول نرخ ارز را پوشش می دهد تا فعالان اقتصادی با امنیت بیشتری به فعالیت بپردازند.  

مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین تاکید کرد: تجربه راه‌اندازی معاملات آتی ارز در بورس‌های کالایی اکثر کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه و استفاده از آنها به‌عنوان اهرمی قدرتمند در جهت تنظیم بازار ارز موجب شده که دولت‌ها از طریق این بورس‌ها سیاست‌های تنظیم‌گری و نظارتی خود را در بازار اعمال کنند، به این ترتیب بورس کالای ایران نیز می‌تواند در کنار نظارت بانک مرکزی و سازمان بورس از تجربه سایر کشورها استفاده کند.

وی  گفت: هرچه با حمایت مسوولان و نهادهای مربوطه، این بازار با قدرت آغاز به کار کند و توسعه یابد، می توان از پتانسیل‌های سرمایه گذارن خارجی بیشترین بهره را برد و همچنین بازار داخل را به صورت شفاف براساس عرضه و تقاضا تنظیم کرد.

برزنی تصریح کرد: از آنجا که معاملات قراردادهای آتی، بازاری نوظهور در کشورماست در نتیجه مقدمات راه اندازی معاملات آتی ارز باید با دقت و حساسیت زیادی پیگیری شود البته تجربه سکه در بورس کالای ایران نشان داده است که این بورس با وجود محدودیت های بین المللی توانسته با تشکیل یک بازار مستقل، عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: یکی از بزرگترین مزیت  های راه اندازی معاملات آتی ارز، اطمینان دادن به سرمایه گذاران خارجی است که بورس کالا می تواند با  استفاده از ابزارهای متنوع، زمینه پوشش ریسک سرمایه گذاری خارجی را فراهم کند؛ امیدوار هستیم معاملات آتی ارز یکی از ابزارهای رسیدن به ثبات اقتصادی باشد و بتواند مقدمات رونق اقتصادی در کشور  را فراهم کند. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا