معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی خبر داد

آغاز آزادسازی محدوده های معدنی آذربایجان شرقی از اول دی ماه

آغاز آزادسازی محدوده های معدنی آذربایجان شرقی از اول دی ماه

گروه معادن - معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از آزادسازی یک هزار محدوده معدنی این استان از اول دی ماه خبر داد و گفت: ذخیره طلای شناخته شده در این استان 37 میلیون تن کانسنگ است.

به گزارش ماین نیوز، مرتضی نیرومند ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصادی کشور بهره برداری از پروژه های مهم معدنی و صنعتی یک نیاز مهم است، اظهار داشت: بهره برداری از واحدهای مهم در اشتغال زایی نتیجه مهمی دارد اما متاسفانه برخی پروژه ها به نتیجه مطلوب و لازم نمی رسد.

وی ادامه داد: واگذاری پهنه های معدنی در نقاط مختلف استان به صورت ویژه مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار دارد اما در این میان برخی پهنه ها آغاز به کار نکرده اند که مطالبه گری رسانه ها در این میان مهم است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: از سال 90 دولت پهنه بندی مناطق معدنی را در دستور کار خود قرار داده و با توجه به ریسک پذیری بالای گرایش به سرمایه گذاری در معدن کمتر است.

نیرومند با بیان اینکه آزادسازی پهنه های معدنی در دولت تدبیر و امید انجام شده است، گفت: 80 درصد پهنه ها آزاد شده و در این میان پهنه اهر به شرکت مس واگذار شده که با وجود واگذاری یک ساله هیچ کاری در این پهنه که سرشار از مس و طلا است انجام نشده است.

وی از واگذاری پهنه چاراویماق خبر داد و گفت: خوشبختانه در این پهنه اقدامات خوبی انجام شده و روند پیشرفتی وجود دارد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، شفاف سازی بخش معدن را از ضروریات این بخش دانست و افزود: بر همین اساس سامانه کاداستر معدن راه اندازی شده و در تمام استان ها سامانه کاداستر فعال بوده و هیچ گونه رانت اطلاعاتی در این میان وجود ندارد.

نیرومند اظهار داشت: مدیریت سامانه کاداستر نیز از طریق سازمان نظام مهندسی مدن صورت می گیرد و شفاف سازی کامل اطلاعاتی وجود دارد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سالانه یک هزار و 200 درخواست اکتشاف معدن وجود دارد، گفت: این تعداد درخواست در خوشبینانه ترین حالت منجر به صدور 120 پروانه می شد و البته این تعداد در سال جاری به 30 پروانه نیز نمی رسد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به بخشنامه کشوری وزیر صنعت معدن و تجارت در زمینه آزادسازی محدوده های معدنی اظهار داشت: محدودهای معدنی آزاد شده و اطلاع رسانی کامل این بخشنامه از طریق رسانه ها به نحو مطلوب صورت می گیرد و اگر در این میان کوتاهی باشد شخص رئیس سازمان استانی مقصر خواهد بود.

نیرومند از آزادسازی هزار محدوده معدنی از اول دی ماه آزاد خواهند شد و این محدودها در سامانه کاداستر ثبت خواهد شد و رانت اطلاعاتی در این میان نخواهیم داشت و اطلاعات کامل از طریق سامانه در اختیار عموم قرار می گیرد.

نیرومند تصریح کرد: این پهنه ها پس از واگذاری در صورتی که بهره برداری و آغاز به کار صورت نگیرد سلب امتیاز خواهد شد.

معاون سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: آزاد سازی محدوده ها در دیگر استان ها نیز صورت می گیرد اما در آذربایجان شرقی با تسریع در فعالیت ها شاهد آزادسازی سریع تر هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد،با آغاز واگذاری پهنه ها و آغاز به سرمایه گذاری امیدواریم تا حدود 40 میلیارد تومان سالانه در بخش معدن سرمایه گذاری شود.

نیرومند با اشاره به ظرفیت تولید طلا در کشور گفت: در مصرف و تولید طلا ناهمخوانی زیادی داریم و در زمینه مصرف طلا کشور پنجم جهان هستیم اما 54 امین کشور تولید کننده طلا هستیم و در حال حاضر 6 تن تولید طلای خالص در کشور داریم.

وی اظهار داشت: آذربایجان شرقی جزو استان های طلایی کشور است و معادن طلای مختلفی در استان وجود دارد و سرمایه گذارانی از کشورهای روسیه و چین در این معادن فعال هستند.

نیرومند عنوان کرد: ذخیره طلای شناخته شده در استان 37 میلیون تن کانسنگ است که در شهرستان های ورزقان، چاراویماق، اهر و هشترود این معادن هستند و در 8 محدوده معدنی اکتشافات انجام می شود.

معاون سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر تولید طلا در استان صفر است و کارخانجات مربوطه راه اندازی نشده اند.

وی از تعطیلی بسیاری از معادن استان در 5 سال اخیر خبر داد و گفت: هزینه های سر بار بر معادن بسیار زیاد است که موجب به صرفه نشدن کشف معادن برای سرمایه گذاران می شود.

نیرومند از استخراج سالانه 35 میلیون تن مواد معدنی در استان خبر داد و گفت: رتبه چهارم کشوری هستیم و 678 معدن داریم که شامل معادن فعال و غیرفعال هستند و 400 معدن دارای پروانه بهره برداری فعال هستند و در کنار این معادن بیش از 400 معدن شن و ماسه هستند و 11 هزار و 600 نفر در معادن استان مشغول به کار هستند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا