از «برجام» فرصت بسازیم نه تهدید

از «برجام» فرصت بسازیم نه تهدید

گروه معادن - معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه‌هایی است که پس از برجام توقع می‌رود از شرایط مناسبی برخوردار شده و از رکود نسبی خارج شود اما واقعیت این است که برجام یک عامل بیرونی است که تا بهبود عوامل داخلی نمی‌توان شاهد تاثیرات مثبت آن بود

به گزارش ماین نیوز، بنابراین لازم است درابتدا مشکلات و کاستی‌هایی که درداخل کشور و در بخش مدیریتی معادن و صنایع معدنی وجود دارد برطرف شود تا برجام بتواند تاثیرات واقعی خود را بر این حوزه بگذارد.

صنایع معدنی نیازمند نگاه کارشناسی

محمدرضا خالصی، عضو هیات علمی دانشگاه مدرس درباره تاثیر برجام بر معدن و صنایع معدنی می‌گوید: «برجام» برای معدن و صنایع معدنی می‌تواند هم یک فرصت به شمار آید و هم یک تهدید، زیرا دراین زمینه اگر نگاه کارشناسی و علمی حاکم نباشد صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکره این صنعت وارد می‌شود. وی خاطرنشان می‌کند: ما نباید این تصور را داشته باشیم که به دلیل تحریم‌های چندین ساله و وارد نشدن تجهیزات خارجی اینک می‌توانیم مشکلات این بخش را با وارد کردن تجهیزات فقط پیشرفته و ماشین‌آلات گران‌قیمت برطرف کنیم زیرا این‌کار از چاله به چاه افتادن
است. وی می‌افزاید: متاسفانه در سال‌های اخیر در معدن و صنایع معدنی کشور یکسری هزینه‌ها شد که برای این حوزه اقتصادی، درآمدزا نبوده و کمکی به رقابتی‌تر شدن محصولات ایرانی در بازارهای جهانی نمی‌کند درحالی که ما باید از این فرصت استفاده کنیم تا سطح دانش خود را افزایش دهیم. به گفته وی، ما باید تلاش کنیم درشرایط پیش آمده هر طور که می‌توانیم سطح مدیریت خود را بالاببریم و در این راه از حضور مربیان خارجی استفاده کنیم زیرا بالا بردن دانش فنی بهتر از بکارگیری محصولات خارجی است که برای تولید آن فکر و دانش ایرانی به کار نرفته باشد. عضو هیات علمی دانشگاه مدرس تاکید می‌کند: اگر از مدیران خارجی نمی‌توانیم استفاده کنیم باید حضور مشاوران خارجی را غنیمت دانسته و تلاش کنیم مدل و روش شرکت‌های بزرگ خارجی را در پروژه‌ها و معادن خود پیاده کنیم. خالصی عنوان می‌کند: باید به این نکات توجه کنیم که شرکت‌های بزرگ معدنی از چه نوع مدیران و مشاورانی و درچه سطوحی استفاده می‌کنند یا اینکه از چه شرایطی برخوردار هستند.

وی عنوان می‌کند: این فرصت خوبی است اگر بتوانیم از آن در توسعه دانش و تعاملات و افزایش بهره‌وری و به کار بستن اندیشه‌ها استفاده کنیم اما اگر با از بین رفتن تحریم‌ها هدف واردکردن تجهیزات باشد برجام بیشتر یک تهدید به شمار می‌آید تا یک فرصت؛ بنابراین در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت موفقیت زیادی کسب کنیم.

ظهور «برجام» در شرایط رکود

سعید صمدی، رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران می‌گوید: برجام به روابط خارجی کشور ما بر می‌گردد ولی ۹۰ درصد مشکلات اقتصادی ما منشأ داخلی دارند و تا زمانی که چالش‌های داخلی سرمایه‌گذاری در ایران برطرف نشود برجام به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد و صنعت و معدن ما را متحول کند. وی می‌افزاید: با اجرایی شدن برجام مقداری سرمایه به اقتصاد کشور تزریق می‌شود ولی تا زمانی که ریشه‌های اقتصادی ناکامی‌ها برطرف نشده و فکر اساسی روی آن انجام نشود برجام مانند یک نسیم اندیشیده بود. به گفته وی، باید اصل قضیه که اصلاح ساختار کشور است در اولویت تمام برنامه‌ها قرار گیرد وگرنه به طورکلی و به تنهایی برجام نمی‌تواند بر معدن و صنایع معدنی ما تاثیرات مثبتی داشته اشد. صمدی خاطرنشان می‌کند: برجام در شرایطی درکشورما به خود جامه عمل پوشیده که تمام اقتصاد جهان شرایط رکودی را سپری می‌کند. در واقع اکنون زمانی است که شرایط اقتصادی دنیا چندان ثبات ندارد و مناسب نیست، این درحالی است که اقتصاد ما به نفت وابسته است و هر زمان قیمت نفت پایین آید اقتصاد ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و هر زمان قیمت نفت بالا رود شرایط اقتصادی مناسب‌تری را سپری خواهیم کرد.

رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران تاکید می‌کند: متاسفانه برجام در شرایط نامناسب اقتصادی اتفاق افتاده و صنایع نفت و پتروشیمی و صنایع فلزی همه در حال رکود هستند به همین دلیل نمی‌توان از برجام انتظار نتایج بسیار مثبت و آنی داشت.

تفکرات نو، افکار قدیمی

محمدرضا بهرامن، رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران نیز در این‌باره می‌گوید: در شرایط پس از برجام باید این تفکر را داشته باشیم که دنیا با فناوری‌های جدید در زمینه صنایع معدنی چه کارهایی انجام داده در حالی که درکشور ما هنوز تفکرات قدیمی در حال اجرا است.

وی می‌افزاید: ما حق داریم از چرخه‌های موجود با ارزش‌افزوده بالا استفاده کنیم چراکه در ایران ظرفیت‌های فراوانی در معدن و صنایع معدنی وجود دارد اما از فضای موجود استفاده بهینه‌ای نمی‌شود، که تمام اینها نیازمند مدیریت آگاه و آشنا به علم روز دنیاست چراکه نقش مدیریت در توسعه اقتصادی کشورها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. وی تاکید می‌کند: نه تنها در بحث تولید و استخراج از معادن باید از مدیران آگاه استفاده کنیم بلکه باید در زمینه بازار صادراتی و بازار فروش هم باید نقش مدیریت را جدی بگیریم چرا که بدون آن نمی‌توان در بازارهای بین‌المللی نقش‌آفرینی کرد. بهرامن تصریح می‌کند: در ایران منابع غنی نفت و گاز، نیروی انسانی، معادن و صنایع معدنی گوناگونی وجود دارد که همگی برای کشور عوامل مهمی تلقی می‌شوند و با از بین رفتن تحریم‌ها امکان بروز و ظهور آنها بیشتر خواهد شد به شرط آنکه بتوان نقش مدیریت را به خوبی ارتقا داده و شرایط را برای پیشرفت در حوزه‌های گوناگون فراهم کرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا