خزلی خرازی تشریح کرد:

تغییر ساختار تامین مالی اقتصاد از بانک به بورس

تغییر ساختار تامین مالی اقتصاد از بانک به بورس

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی ابراز داشت: سرمایه گذاری دولت، سرمایه گذاری خارجی، بازار پول و بازار سرمایه چهار موتور محرک برای تامین مالی در اقتصاد کشور هستند.


 

 

بازار سرمایه یکی از چهار موتور اصلی اقتصاد کشور برای تامین مالی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حسین خزلی خرازی، مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی با اشاره به اینکه در هر اقتصادی چهار روش برای تامین مالی وجود دارد، گفت: بازار سرمایه یکی از چهار روش تامین مالی در اقتصاد کشور است.

وی این چهار روش را بر شمرد و گفت: سرمایه گذاری دولت، سرمایه گذاری خارجی، بازار پول و بازار سرمایه چهار موتور محرک برای تامین مالی در اقتصاد کشور هستند.

وی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: اگر اقتصاد کشور را به هواپیمایی 4 موتوره تشبیه کنیم برای رشد اقتصادی سالیانه 8 درصدی باید این 4 موتور باهم کار کنند .

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر دو موتور این هواپیما کار نمی کنند، گفت: سرمایه گذاری دولت و سرمایه گذاری خارجی دو موتوری هستند که در حال حاضر هیچ کار نمی کنند ، البته دو موتور دیگر هم با ظرفیت 30 -40 درصدی کار می کنند.

وی به اولین روش تامین مالی ، یعنی سرمایه گذاری دولت اشاره کرد و گفت: در 100سال گذشته دولت یکی از بزرگترین توسعه دهنده‌های کشور بوده‌ و اکثر بنگاه‌های اقتصادی با سرمایه‌گذاری مستقیم دولت ایجاد شده‌اند اما در حال حاضر دولت پول کافی در اختیار ندارد که بتواند سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و اصلی را انجام دهد و از سوی دیگر به دلیل سیاست‌های کلی نظام و طبق اصل۴۴ قانون اساسی اجازه سرمایه‌گذاری جدید ندارد.

خزلی موتور بعدی حرکت اقتصاد در کشور را حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور دانست و اظهار کرد: ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور حدود 10 سال است که قفل شده و در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های بین‌المللی حتی به صورت قطره چکانی نیز پول وارد کشور نشده است.

وی با اشاره به اینکه دو موتوری که در حال حاضر با 30-40 درصد ظرفیت خود در اقتصاد کشور اقدام به تامین مالی می کنند، بانک ها و بازار سرمایه هستند، اظهار داشت: بانک ها در سالهای اخیر با مشکلات زیادی از جمله معوقات سنگین و تسهیلات دستوری مواجه شده اند.

وی که معتقد است بانک ها همیشه در اقتصاد ایران نقش پررنگی را در تامین مالی بر عهده داشتند، گفت: بانک ها همیشه اولین گزینه برای تامین مالی تولید کنندگان بودند اما در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجهند و نمی توانند مانند گذشته نقش پررنگی در این عرضه داشته باشند.

وی بازار سرمایه را چهارمین موتور اقتصاد کشور دانست و افزود: بازار سرمایه در سال گذشته توانسته 23هزار میلیارد تومان تامین مالی کند و به وسیله ابزارهای تامین مالی نوین و روش‌های جدید می‌تواند نقش زیادی را در تامین مالی بنگاه‌ها و اقتصاد کشور داشته باشد.

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی با تاکید بر اینکه در این شرایط بازار سرمایه باید از حداکثر ظرفیت های خود برای تامین مالی اقتصاد بهره ببرد، گفت: به این ترتیب این بازار باید بتواند از ابزارها و روش های جدیدی برای تامین مالی استفاده کند تا علاوه بر تامین مالی پروژه های دولتی ، تامین مالی بنگاه های بزرگ را نیز برعهده بگیرد.

 خزلی معتقد است در این صورت می توان ساختار تامین مالی در کشور را از بانک محور به سمت بازار محور تغییر داد که در این صورت بنگاه های بزرگ بورسی از طریق بازار سرمایه اقدام به تامین مالی کنند و بانک ها نیز منابع خود را به سمت صنایع کوچک و متوسط هدایت کنند.

مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی تاکید کرد: بازار سرمایه برای افزایش سهم خود در تامین مالی اقتصاد باید ابزارهای مالی خود را متنوع تر کند.

وی در توضیح این موضوع با اشاره به اینکه بازارهای سرمایه روش های تامین مالی متنوعی در بازارهای اولیه دارند، گفت: برای نمونه در بورس کالا شرکت ها می توانند اقدام به فروش نسیه یا سلف کنند تا پیشاپیش هزینه تولید کالا را دریافت کنند و در زمان معلوم آینده آنرا به خریدار تحویل دهند.

وی در پایان فرهنگ‌سازی مناسب را یکی از راه‌های گسترش سهم تامین مالی در اقتصاد دانست و اظهار کرد: باید با فرهنگسازی بهتر شرایطی را فراهم آوریم تا بنگاه‌های اقتصادی علاوه بر بانک‌ها از روش‌های تامین مالی بازار سرمایه نیز استفاده کنند زیرا این ابزارها بسیار متنوع‌تر از بازار پول است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا