سوغاتی‌های مشکوک

سوغاتی‌های مشکوک

ماجرا خیلی ساده شروع شد. افرادی ناشناس در خاک عراق، اسباب‌بازی‌هایی را در میان زائران و مسافران توزیع کردند و رفتند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شهروند ، همین ماجرای ساده، اما با نگرانی نیروهای امنیتی همراه بود. گمانه‌زنی پلیس ایران و عراق بر وجود بمب‌های دست‌ساز در این عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها بود، همین امر سبب شد تا پلیس ٢ کشور، از مردم بخواهند تمام این اسباب‌بازی‌ها را تحویل دهند. حالا زائران و مسافران خسته از راه که تعداد زیادی از آنها برای شرکت در مراسم اربعین به کربلا رفته و در راه بازگشت بودند، به‌تدریج برای تحویل اسباب‌بازی‌ها می‌آیند. آنها این وسایل را برای سوغاتی برده بودند. نیروهای امنیتی عراق نگران شده‌اند. توزیع این اسباب‌بازی‌ها برای آنها اتفاق آخرین روزهای آبان‌ماه را تداعی کرد. زمانی که توانستند عروسک‌های حامل بمب را کشف کنند. خبر کوتاه بود، اما تصاویری که از این اتفاق منتشر شد، عمق فاجعه را نشان می‌داد. سربازانی که بیش از ١٠ عروسک صورتی‌پوش دخترانه را ردیف گذاشته، دست و پایشان را جدا کرده و از داخل بدن و سرهای خالی این عروسک‌ها، مواد منفجره پیدا کرده‌اند. عروسک‌هایی که در ظاهر، هیچ نشانی از خطر نداشتند و می‌توانستد در چمدان مسافری و حتی در آغوش کودکی، منفجر شوند. آنها این عروسک‌ها را در جاده ارتباطی بین بغداد و استان دیالی عراق کشف و خنثی کرده بودند.

با تشدید نگرانی نیروهای امنیتی، نیروی انتظامی ایران هم از تمام زائرانی که اقدام به خرید یا گرفتن این اسباب‌بازی‌ها کرده بودند، خواست تا هرچه سریع‌تر این موضوع را به پلیس گزارش و اسباب‌بازی‌ها را تحویل دهند. سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی شامگاه جمعه این خبر را اعلام کرد. او که بر کشف تعدادی اسباب‌بازی و عروسک‌ مشکوک تاکید داشت، گفت: «با توجه به گزارش‌های اعلام شده، اخیرا موارد مشکوکی در عروسک‌های عراقی مشاهده شد که توسط پلیس ایران کشف شده است.» او تاکید کرد: «درحال حاضر پلیس در نقاط مرزی و با استفاده از تجهیزات خاص از بی‌خطر بودن این اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های عراقی اطمینان حاصل می‌کند.» با اعلام این خبر، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور هم از زائران خواست تا مراقب این اسباب‌بازی‌های سوغاتی باشند. حسین ذوالفقاری با اشاره به کشف چند بسته مشکوک در مرزها گفت: «در بررسی‌های انجام شده در مهران، ٢ مورد از این عروسک‌ها کشف شده است. ۵ مورد هم در خوزستان داشتیم و در برخی موارد هم مردم خود مشکوک شده بودند و این اسباب‌بازی‌ها را تحویل داده‌اند.» او که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، به زائران توصیه کرد، اگر وسایلی ازجمله اسباب‌بازی خریده‌اند و با خود همراه دارند، قبل از دست زدن به آنها با واحدهای انتظامی مستقر در منطقه هماهنگی داشته باشند. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین از زائران خواست تا به هیچ عنوان از وسایل خریداری شده در سفر به عتبات عالیات که قابلیت اتصال به برق یا باطری را دارند، استفاده نکنند. ذوالفقاری با تاکید بر این‌که نیروهای امنیتی و انتظامی در مرزها کنترل بیشتری بر عبور و مرور زائران خواهند داشت، گفت: «زائران هم برای حفظ امنیت خود بهتر است قبل از ورود به کشور وسایل خود را چک کنند.»

منابع آگاه هم بر پیدا شدن تعدادی از این اسباب‌بازی‌ها در مرزهای خوزستان تاکید کردند و از زائران خواستند تا این عروسک‌های مشکوک را به نزدیک‌ترین پاسگاه‌های انتظامی تحویل دهند یا با شماره ١١٤ تماس بگیرند. در ادامه این خبرها، احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اطلاع از جزییات این اسباب‌بازی‌های مشکوک به خبرگزاری خانه ملت گفت: «این اسباب‌بازی‌ها به‌صورت رایگان در خاک عراق در میان زائران و مسافران توزیع شد، البته از کسانی که این وسایل را توزیع کردند، اطلاعاتی در دست نیست.» او ادامه داد: «ماموران در بازرسی از اسباب‌بازی‌ها متوجه شدند که در بدن این محصولات یک نوع چاشنی انفجاری دستی کار گذاشته شده که پس از استفاده از آن منفجر می‌شدند، البته تاکنون هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.» به گفته او، این بسته‌ها بیشتر در قالب بسته‌های اسباب‌بازی و بیشتر شبیه بالگرد بوده و تعدادشان هم کم است. شوهانی که نماینده مردم ایلام، ایوان، شیروان و چرداول در مجلس است، تاکید کرد: «این اتفاقات چند روز گذشته مسائل خیلی جدی نیست و اقدامات صورت گرفته تنها در جهت پیشگیری از وقوع حوادث بوده است و در شرایط کنونی تمام برنامه‌ها در آرامش و به‌صورت مطلوب درحال اجراست.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا