بی ثباتی نرخ ارز فعالان اقتصادی را به درد سر انداخته است

بی ثباتی نرخ ارز فعالان اقتصادی را به درد سر انداخته است

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اثرات منفی بی ثباتی نرخ ارز بر اقتصاد کشور گفت: صادرکنندگان ایرانی در شرایط امروز با توجه به وضعیت و مشکلات صادراتی خود باید بتوانند نرخ ارز را پیش بینی کنند تا وضعیت سرمایه‌گذاری آنها دچار نوسان نشود.

 

محسن جلال‌پور دربیست و یکمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور در تبریز با علام این مطلب، اظهار کرد: در دهه‌های گذشته هر زمان از اقتصاد ایران صحبت می‌شد به صادرات  نگاه ویژه‌ای وجود داشته است و این طور نیست که خیراً و شرایط پسا تحریم نگاه ما را به بخش‌ صادرات دوچندان کرده باشد.
وی افزود: صادرات دریچه‌ای از تولید ملی به خارج از کشور و در واقع حرارت سنج اقتصاد کشور است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در شرایطی که تولید و اشتغال ما با مشکلات مضاعفی روبرو هستند نگاه پررنگ‌تر به صادرات عامل مهمی برای رفع مشکلات تقاضا و تحریک تقاضا است که در حال حاضر شرایط نگران کننده‌ای در این خصوص وجود دارد.
جلال‌پور با اشاره به اینکه برای خروج از رکود توجه به بازارهای خارجی ضروری است ، تصریح کرد: با داشتن تولید صادرات محور علاوه بر ارزآوری برای کشور منجر به ارتقای کیفیت و رفاه مشتریان داخلی نیز می‌شویم.
وی با اشاره به اینکه در اقتصاد مقاومتی به بخش صادرات توجه ویژه‌ای شده است، اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی به صادرات نگاه واقع بینانه و درستی شده است به طوریکه در ابلاغیه مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی به تسهیل، مقررات زدایی، ثبات مقررات، گسترش زیرساخت‌ها، بهبود فضای کسب و کار و انتقال فناوری تأکید جدی شده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت تسهیل مقررات زدایی در کشور، گفت: متأسفانه وضعیت رقابت پذیری کشور شرایط مناسبی ندارد به طوری که براساس آمار سال 2015-2016 رتبه ایران بین 140 کشور 105 است در حالیکه رتبه قطر دوم و رتبه امارات پنجم است و ما نتوانسته‌ایم در بحث مقررات‌زدایی تسهیل‌گری مناسب و ویژه‌ای داشته باشیم.
جلال‌پور گفت: کمیته مقررات زدایی با سرعت بحث قوانین مزاحم را دنبال می‌کند اما ما فاصله‌ زیادی با کشورهای منطقه داریم.
وی تأکید کرد: فضای اقتصادی کشور نیاز به یک فضای باز و نظارتی دارد که در این شرایط می‌توانیم وضعیت تولید را براساس تولید صادرات محور دنبال کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: رتبه 118 شاخص بهبود فضای کسب و کار متعلق به ایران است که این وضعیت بهبود یافته است. اما کوچک سازی دولت از طریق کم کردن بروکراسی اداری باید جدیت بیشتری دنبال شود.
*گلایه رئیس اتاق بازرگانی به بازگشت قیمت ارز به نرخ ابتدای دولت یازدهم
جلال‌پور گفت: ارتقای کیفی داده‌های اقتصادی ما در بهبود شاخص فضای کسب و کار تأثیرگذار است و انتظار سرمایه‌گذاری و تولید برای سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم می‌کند. شاخص بهبود فضای کسب و کار تا زمانی که کاهش نیابد رفت و آمدهایی که به ایران انجام می‌شود مثمرثمر نخواهد بود.
وی اظهار کرد: توجه به زیرساخت‌ها یکی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود اما تا این مورد مطرح می‌شود همه به فکر توسعه راه‌های ارتباطی هستند اما باید توجه داشت اما در دولت یازدهم مسئله تغییرات نرخ ارز حل نشده است و دلار سه هزار و ششصد تومانی در ابتدای دولت یازدهم امروز نیز سه هزار و 600تومان است.
این مقام مسئول افزود: صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار کشور باید به این مسائل زیرساختی واقف باشند تا براساس ثبات نرخ ارز بتوانند اقدام به سرمایه گذاری کنند.
جلال‌پور گفت: اتکا به درآمدهای نفتی یکی از مواردی است که دولت برای اداره امور کشور باید تغییر نگرشی ایجاد کند تا سرمایه‌گذاران نیز تشویق به سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه کنند.
وی افزود: صادرکنندگان ایرانی در شرایط امروز با توجه به وضعیت و مشکلات صادراتی خود باید بتوانند نرخ ارز را پیش بینی کنند تا وضعیت سرمایه‌گذاری آنها دچار نوسان نشود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در وضعیت کنونی جهان هر هفته و هر ماه اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد، گفت: هلدینگ‌های ما باید بتوانند از این شرایط برای توسعه صادرات استفاده کنند به طوری که در شرایط امروز که حضور بازرگانان ترکیه در روسیه با مشکل روبرو شده است، صادرکنندگان ما می‌توانند حضور برجسته‌تری در بازار روسیه داشته باشند.
جلال‌پور اضافه کرد که استفاده به موقع از این شرایط می‌تواند شرایط حضور ایران را در بازار روسیه فراهم کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا