کاهش 120 هزار بشکه ای تولید نفت اوپک در ماه اکتبر

کاهش 120 هزار بشکه ای تولید نفت اوپک در ماه اکتبر

مجموع تولید اوپک در ماه اکتبر سال جاری میلادی در حد ٣١ میلیون و ٦٤٠ هزار بشکه در روز بود در حالی که تولید آن در ماه سپتامبر، به ٣١ میلیون و ٧٦٠ هزار بشکه در روز می رسید.

به گزارش بولتن نیوز،برآورد این خبرگزاری از کارشناسان نشان می دهد: مجموع تولید نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه اکتبر سال جاری میلادی نسبت به ماه پیش از آن کمتر بوده است.
مهمترین دلیل افت مجموع تولید اوپک، کاهش عرضه نفت از سوی عربستان و عراق بود که تأثیری بیش از رشد تولید اعضای آفریقایی این سازمان داشت.
به گفته منابع نزدیک به اوپک، افت کنونی عرضه نفت اوپک نمی تواند نشانه ای از کاهش عمدی تولید برای افزایش قیمتها دانسته شود و اعضای این سازمان همچنان برای حفظ سهم خود از بازار، تولید خود را نزدیک به بالاترین حد چند سال اخیر نگه داشته اند.
در ماه اکتبر سال جاری میلادی، مجموع تولید اوپک در حد ٣١ میلیون و ٦٤٠ هزار بشکه در روز بود در حالی که تولید آن در ماه سپتامبر، به ٣١ میلیون و ٧٦٠ هزار بشکه در روز می رسید.
پس از تغییر رویکرد اوپک در ماه نوامبر سال ٢٠١٤ میلادی و آغاز تلاش این سازمان برای حفظ سهم خود از بازار، میانگین تولید روزانه اوپک تاکنون حدود یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه افزایش داشته است.
رویکرد تازه اوپک سبب شده است قیمت نفت نسبت به سطح سال ٢٠١٤ نصف شود و به کمتر از ٥٠ دلار برای هر بشکه برسد. با توجه به وادار شدن شرکتهای نفتی غربی به کاهش هزینه ها و سرمایه گذاری، به نظر می رسد رویکرد تازه اوپک در آینده ثمربخش خواهد بود.
تولید نفت عربستان در ماه اکتبر سال جاری میلادی ١٠ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز بود که نسبت به تولید بی سابقه ١٠ میلیون و ٥٦٠ هزار بشکه این کشور در ماه ژوئن سال جاری میلادی، کاهش چشمگیری نداشته است.
صادرات نفت از جنوب عراق هم در ٢٧ روز نخست ماه اکتبر، به رقم بی سابقه سه میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز رسید، اما به دلیل شرایط نامطلوب آب و هوایی و تأثیر آن بر ارسال محموله ها، روند آن روبه کندی گذاشته است.
صادرات نفت شمال عراق در ماه اکتبر به رقم صفر رسید و صادرات اقلیم کردستان این کشور نیز با کاهش رو به رو بود.
صادرات نفت نیجریه و آنگولا در ماه اکتبر رشد یافت و صادرات لیبی نیز اندکی بیشتر شد. صادرات نفت ایران نیز به روند افزایشی خود ادامه می دهد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا